Test av Nissan Qashqai: Deilig uten ledning og angst

Les hele artikkelen

«Advarsel, bomstasjon! Advarsel, bomstasjon!».

Den smått paniske stemmen velter ut av høyttaleranlegget i den nye Nissan-en.

Hvorfor, lurer du? Det er et godt spørsmål.

Det er ikke lett å forestille seg en verden der slike beskjeder er det minste nyttige, men likevel er systemene i nye Nissan Qashqai svært opptatt av å slå alarm hver gang (bilen tror) du nærmer deg en bomstasjon. Og dette er en funksjon du må manuelt skru av.

Har Nissan med vilje laget en irriterende bil?

Mindre aktuell, men for hvem?

Det starter ikke videre godt for førsteinntrykket av nye Nissan Qashqai, og det føles samtidig lenge siden det var aktuelt å reflektere rundt denne bilmodellens en gang så voldsomme popularitet. Qashqai var en av storselgerne i Norge hvor over 30.000 er registrert siden den SUV-aktige crossoveren første gang tok plass i markedet.

MYE Å LIKE: Rattet ligger godt i hendene og setene gir solid støtte. 

Foto: Håkon Sæbø

Nå er den mindre aktuell enn noen gang og skal straks til å grense mot å være fullstendig irrelevant, når den spennende elbilen Nissan Ariya kommer på plass. Rett rundt hjørnet er også ferske elbilkonkurrenter fra Toyota og Subaru – i tillegg til mange øvrige konkurrenter. Er det noen som helst grunn til å bry seg om nye Nissan Qashqai?

Trygghet og firehjulsdrift

Du fyller opp tanken og durer av sted. I Nissan Qashqai sitter en 1,3-liters firesylindret bensinmotor med det du må anta er en ganske puslete turbo boltet til. Motoreffekten på 158 hestekrefter og dreiemomentet på 270 Nm gir på ingen måte noen intens opplevelse, men drivlinjen får likevel jobben gjort. Den trinnløse girkassen gjør sitt beste med å simulere girskift som en normal automatgirkasse, og kraften sendes kjapt nok til alle fire hjul når det trengs.

ELBILTRYNE? Nissan Qashqai ligner litt på elbilen Nissan Ariya. Det er ingen ulempe.

Foto: Håkon Sæbø

0 til 100 går unna på 9,9 sekunder, men bilen føles ikke treg før du påkaller full akselerasjon. Under normale omstendigheter er det dreiemoment nok til å akkurat ikke skuffe. Kjekt nok er også styringen mer enn tilfredsstillende, tatt i betraktning at dette aldri var ment å være noen sportsbil.

Qashqai fås også med forhjulstrekk, men hvorfor velge det når du kan få trekk på alle fire? Med 140 hestekrefter starter Qashqai på 373.500 kroner, mens rimeligste modell med firehjulsdrift koster i overkant av 100.000 kroner mer. Qashqai er en bil som kan tiltrekke seg dem med en sterk aversjon mot elektriske biler, men det er også en bil for kundene som bare ikke bryr seg.

Du vil ha en ganske komfortabel, ikke farlig kostbar og greit utstyrt bil? Da er Nissan Qashqai fremdeles et brukbart valg, selv om de fleste vil prøve å overbevise deg om at en Ariya gir mer mening.

BEDRE: Skjermen mellom sjåføren og passasjeren er blitt betydelig bedre, sammenlignet med forrige Qashqai. Det skulle bare mangle.

Foto: Håkon Sæbø

Over en halv mill.

Testbilen ikke har høyeste utstyrsgrad, men er greit utstyrt. 524.100 kroner vil Nissan ha, men da får du framkommelighet og behøver aldri å tenke på ladehastighet, batteritemperatur og rekkevidde. Det er befriende, men samtidig betenkelig at nevnte Ariya koster omtrent det samme, bare at den har 306 hestekrefter, to elmotorer og dreiemoment på hele 600 Nm.

Velges det elektriske alternativet fra Nissan er du i 100 på 5,7 sekunder og rekkevidden, i alle fall på papiret, skal være 460 kilometer.

PRAKTISK: Bagasjerommet i Nissan Qashqai sluker brukbare 479 liter. 

Foto: Håkon Sæbø

Solid sittestilling

Det virker kanskje bakstreversk å skulle anbefale en bil som Nissan Qashqai nå, men er du ute etter noe kjent og trygt uten ledning og risiko for å måtte fikle med ladere, apper, ladebrikker og ladekø, kan biler som Nissan Qashqai likevel friste.

Interiøret er velbygd og lekkert, setene gode og sittestillingen passe høy – perfekt for dem som sliter litt med å komme inn og ut av en litt lav bil.

Det er vår oppfatning at både Qashqai og Ariya har en betydelig visuell tiltrekningskraft, og det er neppe tilfeldig at de har flere likhetstrekk i designen. 

Når unødvendige beskjeder er skrudd av, varmen er skrudd opp og bensintanken er full, er Qashqai alt annet enn irriterende. Den er påminnelsen om at elbil ikke nødvendigvis er riktig for alle riktig ennå.

Nissan Qashqai Xtronic Tekna 4WD

 

Motor: 1,3 l. R4, turbo, bensin

Drivlinje: Firehjulsdrift

HK/kW/Nm 158/116/270

0-100 km/t: 9,9 sekunder

Toppfart: 198 km/t

Egenvekt uten fører: 1.457 kg

L/B/H: 442/183/162 cm

Forbruk: 0,69 l/mil

CO2-utslipp: 156 g/km

Bagasjerom: 479/1.422 liter

Tilhenger: 1.800 kg

Priser:

Denne modellen: 505.600 kroner

Med utstyr: 524.100 kroner

  

  • Pluss

Ser bra ut

Er forholdsvis komfortabel

Du slipper å tenke på rekkevidde og lading

  • Minus 

Tør du å kjøpe en bil som ikke er elektrisk?

Qashqai er ikke videre rask

Ikke et statussymbol på veien

 

  • Design 

Nye Nissan Qashqai ser både lekker og spennende ut. Dette kan mange like.

  • Førermiljø 

Setene er gode, sittestillingen glimrende og betjeningen god. Dette liker vi.

  • Kjøreegenskaper 

Styringen er presis, men utpreget sportslig kan ikke Qashqai hevdes å være.

  • Ytelser 

0 til 100 på 9,9 sekunder er ikke håpløst tregt, men nesten.

  • Plass 

Dette er ingen gigantisk bil, men den føles romslig både foran og bak.

  • Mye for pengene 

Du får betydelig raskere elbiler med bedre plass og brukbar rekkevidde.

  • Score: 6/10 

Har denne bilen utspilt sin rolle? Ja, vil mange si, men det betyr ikke at Qashqai er dårlig.