Test av Land Rover Discovery Sport P300E: Denne bør du være rik for å kjøpe

Les hele artikkelen

Det ble aldri den helt store salgsfesten for Land Rover Discovery Sport i Norge. Siden bilen dukket opp i 2015 er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) solgt fattige 579 biler. Det må sies å være temmelig dårlig tatt i betraktning at Mercedes-Benz har solgt nærmere 7.000 av konkurrenten GLC. BMW ligger et stykke bak med ca. 5.000 X3-registreringer så langt, mens Audi tar tredjeplass med rundt 3.000 solgte Q5.

Ladbar smerte

Det hører til historien at Mercedes-Benz var tidlig ute med en ladbart utgave av GLC, og BMW kom etter hvert med sin ladbare X3. Audi brukte også en stund på å rote frem en plug-in hybrid, men nå er også den på plass i oppdatert utgave.

Dessverre har ikke Land Rover hatt noe god konkurrent mot de ladbare tyskerne, som delvis forklarer hvorfor salget har vært så dårlig. Hadde Land Rover kommet med bilen som her er testet allerede i 2017, kunne ting sett veldig annerledes ut.

BETYDELIG FORBEDRET: Land Rover Discovery Sport P300e har et forbedret interiør sammenlignet med originalen som kom på tampen av 2014.

Foto: Håkon Sæbø

Det hyggelige for Land Rover er at bilen er her nå, ladbare Discovery Sport P300E, som den heter. Finurlig nok det fundamentalt den samme bilen som kom 2015, men Discovery Sport har fått en betydelig ansiktsløftning – og det var på tide. 

Sett fra utsiden er det ikke så lett å tyde at særlig mye har skjedd, dels fordi det jo kan hevdes at ikke særlig mye har skjedd, men også litt fordi det er så sjelden du ser en Land Rover Discovery Sport uansett. Hvordan så den gamle ut, egentlig? Husker du det i detalj, er du god.

Du føler deg halvrik

De store endringen har åpenbart skjedd på innsiden, med Land Rovers nye infotainmentsystem som denne gangen faktisk fungerer ganske greit, og et betydelig mer påkostet interiør. Nå er det grunn til å mene at interiøret er ett av de beste i klassen. Myke materialer og spennende mønstre gjør at du føler deg både halvrik og vellykket her. Sittestillingen er på typisk Land Rover-vis oppreist, men det er slik du vil ha det i denne bilen.

ELEKTRISK: Land Rover Discovery Sport kan kjøres helt uten utslipp, gitt at du gidder å lade den opp.

Foto: Håkon Sæbø

Sammenlignet med en BMW X3 og den ganske aggressive sittestillingen du kan få av tyskerne, oppleves det litt mer sedat i den britiske bilen, men i det minste også en anelse sært. Det er artig at Land Rover holder på sine tradisjoner, så det teller ikke negativt.

Bensin og elektrisitet

Discovery Sport P300Es drivlinje består av en halvannenliters tresylindret tass som med turbohjelp yter 200 hestekrefter. Kraften sendes gjennom en forholdsvis presis automatgirkasse til forhjulene alene og selv om motorlyden er litt pussig, hører du ikke stort  før du presser motoren med ønske om kraftig akselerasjon. På bakakselen befinner det seg en elektrisk motor på 109 hestekrefter som skubber deg av sted når du kun kjører på strøm, og totalt er det snakk om en systemeffekt på 300 hestekrefter. 0 til 100 skal gå unna på passe raske 6,6 sekunder som betyr at Discovery Sport er et halvt sekund tregere enn både BMW X3 og Audi Q5, mens Mercedes-alternativet når 100 på 5,7 sekunder.

Land Roverens batteri har en kapasitet på solide 15,0 kWh, mens konkurrentene ligger en del lavere, ifølge OFV. BMW X3 har bare 11,2 kWh mens Audi Q5 har 14,4 og Mercedes-Benz GLC 300e har 13,5 kWh.

BEDRE NÅ: Infotainmentsystemet er ikke blant de beste på markedet, men fungerer greit i Land Rover Discovery Sport P300e Plug-in hybrid.

Foto: Håkon Sæbø

Under rekkeviddetesten med variert kjøring, klarte Land Rover Discovery Sport brukbare 50 utslippsfrie kilometer før den lille bensinmotoren skvetter i gang. Når det skjer har du også mulighet for firehjulsdrift, ikke helt ulikt systemet Volvos ladbare hybrider belager seg på. Tanken er at en bensinmotor foran, en elmotoren bak og batteriet et sted i midten eller mot bilens bakre parti, frigjør plass til bagasje.

For både Volvo og Land Rovers del medfører dette riktighet. Discovery Sport med ladbar drivlinje har solide 602 liters bagasjerom mens BMW-en til sammenligning bare har 450 liter. Forskjellen på papiret er så stor at det er grunn til å lure på om regnemetodene er forskjellige, men det er uansett lov å si at Land Rover Discovery Sport P300E rommer mye. 

Det er imidlertid en vesensforskjell at BMW-en og de øvrige konkurrentene har mekanisk kobling mellom både den elektriske motoren, bensinmotoren og alle fire hjul til enhver tid. Kjører du på strøm i en Land Rover Discovery Sport eller søstermodellene Range Rover Evoque og Jaguar E-Pace, har du kun bakhjulsdrift å støtte deg til.

KJAPP NOK: Land Rover Discovery Sport P300e skal klare 0 til 100 på 6,6 sekunder. Gir du full gass merker du at bilen har brukbart med kraft. 

Foto: Håkon Sæbø

Spinnvill pris

Land Rover har prioritert plass fremfor mekanisk firehjulsdrift, noe turglade familier kan  hygge seg over. Det som er tyngre å avfinne seg med, er den stive prisen du må betale. En ladbar Land Rover Discovery Sport koster fra 705.950 kroner, som er over 70.000 kroner mer enn du må ut med for en konkurrerende Mercedes-Benz. BMW-en koster om lag 60.000 kroner mindre, og det samme gjelder konkurrenten fra Audi.

Nesten absurde 925.200 kroner koster testbilen fra Land Rover, lastet på med utstyr, mens forrige gang Finansavisen testet en tilsvarende utstyrt BMW X3, var prisen nærmere 90.000 kroner lavere.

Ansiktsløftede Land Rover Discovery Sport har masse plass, ser elegant ut og kjører komfortabelt, men den strever med å forsvare prisen som forlanges.

Land Rover Discovery Sport P300e

 

Motor: 1,5 l. R3 turbo bensin, elmotor

Drivlinje: Ladbar hybrid, firehjulsdrift

HK/kW/Nm, system: 300/220/540

HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 200/147/280

HK/kW/Nm, elmotor: 109/80/260

0-100 km/t: 6,6 sekunder

Toppfart: 209 km/t

Rekkevidde (WLTP): 62 km

Batterikapasitet: 15,0 kWh

Egenvekt uten fører: 2.158 kg

L/B/H: 459/206/172

Forbruk: 0,22 l/mil

CO2-utslipp: 44 g/km

Bagasjerom: 602/1.698 liter

Tilhenger: 1.600 kg

Priser

Denne modellen: 705.950 kroner

Med utstyr: 925.200 kroner 

 

  • Pluss 

«Looks stately», som britene sier

Komfortabel når du kjører elektrisk

God plass både foran og bak

  • Minus 

Koster en god del mer enn konkurrentene

Ikke 4×4-system vi normalt forbinder med Land Rover

Tresylindret motor låter litt snodig

 

 

  • Design 

Designen er oppfrisket både innvendig og utvendig. Spesielt på innsiden merkest det godt, og bilen gir et positivt inntrykk.

  • Førermiljø 

Setene er gode og betjeningen for det meste logisk. Knappene på rattet styrer menyer foran deg, men dette regarer litt for tregt.

  • Kjøreegenskaper 

Discovery Sport er, på tross av navnet, en ikke utpreget sportslig bil. Den veier godt over 2,1 tonn før du har satt deg inn, og det merkes.

  • Ytelser 

0 til 100 er godkjent på papiret, men som med så mange andre ladbare hybrider med små bensinmotorer merker du at den ikke er fantastisk rask.

  • Plass

Foran sitter både sjåfør og passasjer behagelig. Bak kan en hvilken som helst velnæret hertug også finne seg til rette.

  • Mye for pengene 

Land Rover Discovery Sport er egentlig en velegnet og lekker familiebil som bommer litt når den sammenlignes med konkurrentene og de mange elbilene der ute.

  • Score: 6/10 

Land Rover har gjort en imponerende innsats med faceliften av Discovery Sport. Spesielt innvendig er det løftet høyt, men samlet sett er ikke det nok. gitt konkurransesituasjonen.