Ford Kuga har vært en storselger i Norge siden 2008, primært med diesel før det igjen ble uglesett. Nå er det en ladbar versjon med forhjulstrekk som står for nærmere 90 prosent av salget.
Volkswagen-gruppens Seat har på sin side hatt en ørkenvandring, som endte med en relansering i Norge og bildeling med Hyre i 2018. Avleggeren Cupra dukket opp i år med Tiguan-kopien Formentor og her er det også ladbart og forhjulstrekk som gjelder.
Dermed skulle det være duket for en tett kamp mellom de to, da startprisen begynner på i overkant av 400.000 kroner for dem begge, hestekreftantallet er relativt likt og størrelsen likeså. Derfor er det også vanskelig å kåre en vinner, men det er lett å velge mellom dem, avhengig av ønsker og behov.
Størrelsen teller
Kuga er litt større, både utvendig og innvendig, noe som kan være et viktig argument. God plass til tre voksne i baksetet og et romslig bagasjerom er en suksessfaktor, selv om konkurrentens skiluke gjennom baksetets trange midtsete er en praktisk detalj.
Forsetene er også behagelige med liten støtte, mens Formentor har noen deilige og dype forseter, og et tøft sportsratt med perforert skinn og gode grepsoner.
Det setter da også standarden for hele bilen, som fremstår mer sportlig og tøff, både når det gjelder design og kjøreegenskaper. Fire forskjellige kjøreoppsett som påvirker motorstyring, girkasse, styring og støtdempere, samt et tretrinns ESP-system, gjør at du kan sette opp bilen etter ønsker og behov.
Sportslige egenskaper
Vinterdekkene ødelegger riktignok for noe av kjøregleden og de mest ekstreme av oss kunne nok ønske seg hard, hardere og hardest, i stedet for myk, mykere og mykest på demperne. Kuga med sommerdekk har sine fortrinn før kulden setter inn, men Ford generelt og Kuga spesielt er ikke like sportslige som de var, noe de i stedet tilbyr med sine ST-modeller for spesielt interesserte.
Følelsen av manglende sportslighet understrekes dessuten av deres trinnløse girkasse som slurer og bråker ved aktiv pedalbruk. Da er Cupras lån av VW-konsernets geniale dobbeltclutchkasse et mye bedre valg, da den kan velges i Drive, Sport og Manual med bistand fra girhendler på rattet.
Vekten er heller ikke særlig ulik, men den effektive drivlinjen og 20 hestekreftene mer gir Formentor betydelig bedre ytelser. Toppfarten er av akademisk betydning for de fleste, men lyskryss, akselerasjonsfelt og forbikjøringer blir enklere i en Formentor. Nå kommer den i en versjon med kun 204 hestekrefter og lavere pris også, mens Kuga har både diesel og mildhybrid på programmet, da som firehjulstrekkere til en høyere pris.
Litt elektrisk
Noe av hensikten med de to testbilene er deres ladbare drivlinje, som gjør at du kan kjøre drøye fem mil på strøm når forholdene tillater det. Lavere kostnader, redusert utslipp og mindre støy er blant fordelene, mens kaldt vær, bratte bakker og heftig akselerasjon ødelegger for den elektriske rekkevidden. Samtidig blir Fords bensinmotor ofte «aktivert for systemytelse», noe som kan være irriterende.
Cupra på sin side har ingen bryter for Stop/Start-funksjonen, noe som gjør at bensinmotoren gjerne slår seg av når du bremser ned mot en sving, noe du kanskje ikke ønsker når du har satt bilen i Sport og skal kose deg langs landeveien.
I forslaget til statsbudsjett vil avgiften på plugg-inn-hybrider med mindre enn 100 kilometers elektrisk rekkevidde øke fra 2022. De største ladbare bilene fra Porsche, Land Rover, Volvo og Audi vil få opp mot 90.000 kroner i avgiftsøkning, mens våre to testbiler slipper unna med rundt 20.000 kroner i økt avgift fra nyttår.
Klart tøffest
En annen forskjell på de to bilene er designet, hvor Kuga er en konservativ tolkning av en SUV blandet med en Crossover. I den øverste utstyrsversjonen Vignale med 19-tommers hjul, to eksosrør og mørke ruter, samt krom og andre elegante detaljer ser bilen lekker ut, i alle fall fra noen vinkler.
Formentor på sin side har tatt den helt ut med flere skarpe linjer i karosseriet, en coupé-lignende taklinje, store hjul og flere bronsefargete detaljer, inkludert de to doble eksosrørene. Et smalt overbygg, en lyslinje over hele hekken og tøffe logoer bidrar også til den spesielle og tøffe utseende.
Innvendig er den også tøffere med de samme bronsefargete detaljene og et instrumentpanel med en rekke praktiske og informative visningsformer. en større og mer funksjonell berøringsskjerm trekker også opp, mens Ford har en mer konservativ tilnærming også på innsiden. Begge bilene har noe plast ombord, selv om de har vært rause med kunstskinn og polstrede materialer.
Mye utstyr
Elektriske hengerfester, parkeringskameraer, panorama soltak og mye av det som tidligere var luksusutstyr har begge bilene, mens Formentors matte lakk setter standarden for hvem som er tøffest. Kugas bedre plass og høyre pris ferdig utstyrt får også betydning for utfallet, da den helt nye, tøffe og sportslige Cupra-modellen trumfer en traust og konservativ Ford.
Ford Kuga Ladbar hybrid
Motor:2,5 liter R4 + elmotor FWD
HK/kW/Nm 225/165/200
0-100 km/t:9,2 sekunder
Toppfart:200 km/t
Egenvekt uten fører:1.850 kg
L/B/H:462/188/168 cm
Elektrisk rekkevidde 56
Forbruk:0,14 l/mil
CO2-utslipp:32 g/km
Bagasjerom:405/1.481 liter
Hengervekt 1.200 kg
- Pris
Fra 434.400 kr
Denne modellen 502-000 kr
Med utstyr 568.700 kr
- Pluss
Plass
Komfort
Utstyrs
- Minus
Drivlinje
Førermiljø
Ytelser
- Design
Klassisk SUV som i Vignale-versjon ser ok ut.
- Førermiljø
Gammeldags og kjedelig uten de store høydepunktene.
- Kjøreegenskaper
Komfortabel og velkjørende, men liker ikke å presses.
- Ytelser
Ikke spesielt kjapp og en masete CVT-girkasse.
- Plass
God plass til fem og bagasje.
- Mye for pengene
Med utstyr koster Kuga Vignale mer enn det smaker.
- Konklusjon 6
Tiden er i ferd med å løpe fra Kuga.
Cupra Formentor eHybrid VZ
Drivlinje: 1,4 liter R4 T + elmotor FWD
HK/kW/Nm:245/180/250
0-100 km/t:7,0 sekunder
Toppfart:205 km/t
Egenvekt uten fører:1.629 kg
L/B/H:445/184/151 cm
Forbruk:0,12 l/mil
CO2-utslipp:31 g/km
Elektrisk rekkevidde: 55 km
Bagasjerom:345/1.415 liter
Tilhenger:1.700 kg
- Pris
Fra 409.000 kroner
Denne modellen 439.000 kroner
Med utstyr 510.600 kroner
- Pluss
Design
Førermiljø
Kjøreegenskaper
- Minus
Myke dempere
Kun forhjulstrekk
Plass
- Design
Både fasong, linjer, lakk og detaljer gjør dette til en tøff bil.
- Førermiljø
Med gode seter og velfungerende infotainment blir det bra.
- Kjøreegenskaper
Litt myk med vinterdekk, men flere oppsett og tretrinns ESP.
- Ytelser
Helt greit for en normal og ladbar SUV.
- Plass
Litt trang i baksetet, men fleksibelt bagasjerom.
- Mye for pengene
Skinn, soltak og noe mer koster, men konkurransedyktig.
- Konklusjon 8
Frekk liten SUV som bør tilfredsstille de fleste.