Test av ladbare SUV-er: Utklassing

Les hele artikkelen

Ford Kuga har vært en storselger i Norge siden 2008, primært med diesel før det igjen ble uglesett. Nå er det en ladbar versjon med forhjulstrekk som står for nærmere 90 prosent av salget.

Volkswagen-gruppens Seat har på sin side hatt en ørkenvandring, som endte med en relansering i Norge og bildeling med Hyre i 2018. Avleggeren Cupra dukket opp i år med Tiguan-kopien Formentor og her er det også ladbart og forhjulstrekk som gjelder.

Dermed skulle det være duket for en tett kamp mellom de to, da startprisen begynner på i overkant av 400.000 kroner for dem begge, hestekreftantallet er relativt likt og størrelsen likeså. Derfor er det også vanskelig å kåre en vinner, men det er lett å velge mellom dem, avhengig av ønsker og behov.

Størrelsen teller

Kuga er litt større, både utvendig og innvendig, noe som kan være et viktig argument. God plass til tre voksne i baksetet og et romslig bagasjerom er en suksessfaktor, selv om konkurrentens skiluke gjennom baksetets trange midtsete er en praktisk detalj.

TRAUST: Førermiljøet i Ford Kuga har ikke endret seg mye, selv om et digitalt instrumentpanel og noen nye funksjoner er integrert.

Foto: Andreas Scheel

Forsetene er også behagelige med liten støtte, mens Formentor har noen deilige og dype forseter, og et tøft sportsratt med perforert skinn og gode grepsoner.

Det setter da også standarden for hele bilen, som fremstår mer sportlig og tøff, både når det gjelder design og kjøreegenskaper. Fire forskjellige kjøreoppsett som påvirker motorstyring, girkasse, styring og støtdempere, samt et tretrinns ESP-system, gjør at du kan sette opp bilen etter ønsker og behov.

Sportslige egenskaper

Vinterdekkene ødelegger riktignok for noe av kjøregleden og de mest ekstreme av oss kunne nok ønske seg hard, hardere og hardest, i stedet for myk, mykere og mykest på demperne. Kuga med sommerdekk har sine fortrinn før kulden setter inn, men Ford generelt og Kuga spesielt er ikke like sportslige som de var, noe de i stedet tilbyr med sine ST-modeller for spesielt interesserte.

VALGFRITT: Instrumentpanelet i Cupra Formentor har seks forskjellige visningsalternativer som sporty……
Foto: Andreas Scheel
VALGFRITT: …..moderne og…….
Foto: Andreas Scheel
VALGFRITT: …..klassisk.
Foto: Andreas Scheel
VALGFRITT: Ford Kuga har et enklere instrumentpanel med noe mindre visningsalternativer.
Foto: Andreas Scheel

Følelsen av manglende sportslighet understrekes dessuten av deres trinnløse girkasse som slurer og bråker ved aktiv pedalbruk. Da er Cupras lån av VW-konsernets geniale dobbeltclutchkasse et mye bedre valg, da den kan velges i Drive, Sport og Manual med bistand fra girhendler på rattet.

Vekten er heller ikke særlig ulik, men den effektive drivlinjen og 20 hestekreftene mer gir Formentor betydelig bedre ytelser. Toppfarten er av akademisk betydning for de fleste, men lyskryss, akselerasjonsfelt og forbikjøringer blir enklere i en Formentor. Nå kommer den i en versjon med kun 204 hestekrefter og lavere pris også, mens Kuga har både diesel og mildhybrid på programmet, da som firehjulstrekkere til en høyere pris.

NYTT OG GAMMELT: Mange vil ikke engang kjenne logoen hos Cupra, mens Ford har vært med siden bilens barndom.

Foto: Andreas Scheel

Litt elektrisk

Noe av hensikten med de to testbilene er deres ladbare drivlinje, som gjør at du kan kjøre drøye fem mil på strøm når forholdene tillater det. Lavere kostnader, redusert utslipp og mindre støy er blant fordelene, mens kaldt vær, bratte bakker og heftig akselerasjon ødelegger for den elektriske rekkevidden. Samtidig blir Fords bensinmotor ofte «aktivert for systemytelse», noe som kan være irriterende.

Cupra på sin side har ingen bryter for Stop/Start-funksjonen, noe som gjør at bensinmotoren gjerne slår seg av når du bremser ned mot en sving, noe du kanskje ikke ønsker når du har satt bilen i Sport og skal kose deg langs landeveien.

SPORTY: Forsetene i Cupra Formentor er dype og behagelige, samtidig som de ser bra ut.
Foto: Andreas Scheel
GAMMEL: Midtkonsollen i Ford Kuga har en berøringsskjerm som fungerer greit, men den fremstår gammeldags.
Foto: Andreas Scheel
PRAKTISK: Et behagelig sportsratt med mye betjening og girhendler for manuelle girskift.
Foto: Andreas Scheel
KLASSISK: Kuga har fått oppgraderte lykter og ser bra ut, uten å skille seg spesielt ut.
Foto: Andreas Scheel

I forslaget til statsbudsjett vil avgiften på plugg-inn-hybrider med mindre enn 100 kilometers elektrisk rekkevidde øke fra 2022. De største ladbare bilene fra Porsche, Land Rover, Volvo og Audi vil få opp mot 90.000 kroner i avgiftsøkning, mens våre to testbiler slipper unna med rundt 20.000 kroner i økt avgift fra nyttår.

Klart tøffest

En annen forskjell på de to bilene er designet, hvor Kuga er en konservativ tolkning av en SUV blandet med en Crossover. I den øverste utstyrsversjonen Vignale med 19-tommers hjul, to eksosrør og mørke ruter, samt krom og andre elegante detaljer ser bilen lekker ut, i alle fall fra noen vinkler.

TILTALENDE: Både utformingen, materialkvaliteten og utstyrsnivået er tiltalende i den nye Cupra Formentor.

Foto: Andreas Scheel

Formentor på sin side har tatt den helt ut med flere skarpe linjer i karosseriet, en coupé-lignende taklinje, store hjul og flere bronsefargete detaljer, inkludert de to doble eksosrørene. Et smalt overbygg, en lyslinje over hele hekken og tøffe logoer bidrar også til den spesielle og tøffe utseende.

Innvendig er den også tøffere med de samme bronsefargete detaljene og et instrumentpanel med en rekke praktiske og informative visningsformer. en større og mer funksjonell berøringsskjerm trekker også opp, mens Ford har en mer konservativ tilnærming også på innsiden. Begge bilene har noe plast ombord, selv om de har vært rause med kunstskinn og polstrede materialer.

FORSKJELLIGE: Cupra Formentor og Ford Kuga er begge SUV-er og selv om mye er likt, er mye også forskjellig.
Foto: Andreas Scheel
FUNKSJONELL: Berøringsskjermen i Cupra er inspirert av VWs system, som fungerer utmerket.
Foto: Andreas Scheel
LUKSUS: Vignale er Fords øverste utstyrsvariant, men det finnes fortsatt mye ekstrautstyr.
Foto: Andreas Scheel
ANNERLEDES: Matt lakk, bronsefarget logo og en lyslinje over bilens bredde bidrar til det tøffe utseendet.
Foto: Andreas Scheel

Mye utstyr

Elektriske hengerfester, parkeringskameraer, panorama soltak og mye av det som tidligere var luksusutstyr har begge bilene, mens Formentors matte lakk setter standarden for hvem som er tøffest. Kugas bedre plass og høyre pris ferdig utstyrt får også betydning for utfallet, da den helt nye, tøffe og sportslige Cupra-modellen trumfer en traust og konservativ Ford.

Ford Kuga Ladbar hybrid

 

Motor:2,5 liter R4 + elmotor FWD

HK/kW/Nm 225/165/200

0-100 km/t:9,2 sekunder

Toppfart:200 km/t

Egenvekt uten fører:1.850 kg

L/B/H:462/188/168 cm

Elektrisk rekkevidde 56

Forbruk:0,14 l/mil

CO2-utslipp:32 g/km

Bagasjerom:405/1.481 liter

Hengervekt 1.200 kg

  • Pris

Fra 434.400 kr

Denne modellen 502-000 kr

Med utstyr 568.700 kr

  • Pluss

Plass

Komfort

Utstyrs

  • Minus

Drivlinje

Førermiljø

Ytelser

  • Design

Klassisk SUV som i Vignale-versjon ser ok ut.

  • Førermiljø

Gammeldags og kjedelig uten de store høydepunktene.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og velkjørende, men liker ikke å presses.

  • Ytelser

Ikke spesielt kjapp og en masete CVT-girkasse.

  • Plass

God plass til fem og bagasje.

  • Mye for pengene

Med utstyr koster Kuga Vignale mer enn det smaker.

  • Konklusjon 6

Tiden er i ferd med å løpe fra Kuga.

Cupra Formentor eHybrid VZ

 

Drivlinje: 1,4 liter R4 T + elmotor FWD

HK/kW/Nm:245/180/250

0-100 km/t:7,0 sekunder

Toppfart:205 km/t

Egenvekt uten fører:1.629 kg

L/B/H:445/184/151 cm

Forbruk:0,12 l/mil

CO2-utslipp:31 g/km

Elektrisk rekkevidde: 55 km

Bagasjerom:345/1.415 liter

Tilhenger:1.700 kg

  • Pris

Fra 409.000 kroner

Denne modellen 439.000 kroner

Med utstyr 510.600 kroner

  • Pluss

Design

Førermiljø

Kjøreegenskaper

  • Minus

Myke dempere

Kun forhjulstrekk

Plass

  • Design

Både fasong, linjer, lakk og detaljer gjør dette til en tøff bil.

  • Førermiljø

Med gode seter og velfungerende infotainment blir det bra.

  • Kjøreegenskaper

Litt myk med vinterdekk, men flere oppsett og tretrinns ESP.

  • Ytelser

Helt greit for en normal og ladbar SUV.

  • Plass

Litt trang i baksetet, men fleksibelt bagasjerom.

  • Mye for pengene

Skinn, soltak og noe mer koster, men konkurransedyktig.

  • Konklusjon 8

Frekk liten SUV som bør tilfredsstille de fleste.