Ford er verdensmestere i å liberalisere hestekrefter og ren kjøremoro. Deres heite tolkning av den pittelille SUV-en Puma bekrefter regelen. Puma ST med 200 hestekrefter er som om du skulle fått en Porsche Macan i frokostblandingen. Det høres morsomt ut, ikke sant?
Morsom er nettopp det denne bilen er. Og hvis du føler at du har lest oss si det før, så tar du ikke feil. Vi testet Ford Puma ST i vinter. Følgelig på vinterdekk. Det var faktisk akkurat den samme bilen som du ser bilder av her, i fargen «mean green». Da skrev vi at «med forhjulsdrift og piggfrie vinterdekk blir styringen gjerne lett og nervøs ved seriøst gasspådrag, spesielt på glatt underlag». Så hva skjer på sommerdekk, hvor den grønne vognen stiller skodd med intet mindre enn Michelins svar på rødt klister – Pilot Sport 4s?
Vi tok med bilen pÃ¥ dagstur for Ã¥ sjekke tingenes tilstand. Tur retur Oslo-Røros. 750 kilometer. Hvorfor? Fordi hvilke alternativer har du om du er aspirerende mellomleder fra byen, ofte er ute pÃ¥ salgsoppdrag i grisgrendte strøk og skal dekke store strekninger, men ogsÃ¥ mÃ¥ ha plass til partner og podd i hverdagen – pluss ha det moro nÃ¥r du kjører? Da skulle du naturligvis hatt en Porsche Macan. Synd. For den koster fra 1,1 million kroner, hvilket du ikke har rÃ¥d til før sjefen pensjonerer seg og du kan rykke opp pÃ¥ rangstigen i papirsalgsbransjen.Â
Men du har fortsatt rÃ¥d til Ã¥ være kresen. I en slik situasjon kunne Puma vært et alternativ med samme bruketos – dog i lommestørrelse og frokostblanding-utførelse. ST-en starter på 456.200 kroner, og eksemplaret du her ser bilder av har en utstyrsliste som gjør at alt summerer seg til 506.900 kroner. Billig? Nei. Dyrt? Egentlig ikke. Det er da ingen subsidiert el-bil.Â
PÃ¥ en annen side
I tillegg til Ã¥ ha glimt i øyet er bilen følsom. PÃ¥ godt og vondt. Vi kjører i gang.Â
Styringen er svært responsiv. Det skal ikke mye rattutslag til for Ã¥ gjøre store manøvre i den lille bilen. Nesten litt irriterende, om du ikke aktivt mønsjer krappe svinger og viser tenner bak frontruten. Utvilsomt et resultat av at Fords Performance-avdeling har fÃ¥tt lov til Ã¥ legge sine varme, oljete hender pÃ¥ bÃ¥de kode og mekanikk.Â
Noe annet som er sensitivt er bremsene. De er rett og slett ubehagelig touchy pÃ¥ veien, og tar til fryktelig alvorlig bremsekraft selv om du bare sÃ¥vidt er borti pedalen. Det blir liksom alt for dumt i en bil som produsenten burde vite at kommer til Ã¥ bli mye brukt i byen. Og sant skal sies at det fremstÃ¥r som litt for mye av det gode, selv pÃ¥ landeveien.Â
Om vi oppsummerer sÃ¥ langt er Puma ST ivrig. Ivrig pÃ¥ Ã¥ svinge. Ivrig pÃ¥ Ã¥ bremse. Ivrig pÃ¥ Ã¥ komme opp i skikkelig fart igjen. Takket være den tresylindrete motoren med 200 hestekrefter og en egenvekt pÃ¥ litt over 1.350 kg gÃ¥r 0-100 km/t pÃ¥ godkjente 6,7 sekunder via forhjulene. Det er forøvrig bare 0,3 sekunder tregere enn en standard Macan fra Tyskland.Â
Det er viktig å snu seg etter bilen
Heldigvis er dagens rute på mye norsk landevei, etter radig tempo langs E6 mot Elverum. Pumaen med rød ST i serif på høyre rumpeballe er i sitt rette element. Asfalten er tørr. Solen oppe.
Michelin-dekkene holder grepet. Som fører, forhÃ¥pentligvis bak det tykke sportsrattet, merker du at bilen er ivrig. Like ivrig som en glemt kjendis venter pÃ¥ Ã¥ bli rekruttert til kosttilskuddreklame pÃ¥ TV. Du kan bare kaste forhjulene inn i en sving, og resten bilen kommer løpende etter. Ganske imponerende. Uten fryktinngytende dramatikk. Gøy. I vanlig modus skal det godt gjøre Ã¥ miste grep uansett hva slags sprell du finner pÃ¥.Â
Det som er bra med 200 hestekrefter i kombinasjon med gøyal lyd fra de doble eksosrørene bak, er nettopp det at 200 er adekvat. Nok til Ã¥ rase rundt. Ikke for mye, sÃ¥nn at du mÃ¥ kjøre ulovlig fort for Ã¥ bruke bilens fulle potensiale. Det lønner seg Ã¥ belønne Fordens engasjement med høyt turtall og mye gasspÃ¥drag. SÃ¥nn sett ligger Puma ST i ekvilibrium. Rampeungen i deg skulle muligens ønske at eksosanleggets svanesang var hakket mer høylytt. Lyden er som en rotweiller med rabies og munnkurv – kunne vært mer pÃ¥ hugget. Løsningen pÃ¥ det er imidlertid bare en delekatalog unna.Â
Girkassen er herlig analog. Tidligere har vi omtalt den som «deilig». Det består. På feitere sommerdekk kan man være hakket mer «på», og slippe kløtsjen rett ned for rask akselerasjon uten at bilen klager. Etter litt øving kommer man enkelt i takt med bilen. Takk Ford for at de ikke satte inn automat og pedaler på rattet i stedet. Av kjøremodusene trives vi best med «sport».
Differensialsperren er fortsatt et verdig tillegg, som kommer i Performance-pakken til 10.000 kroner.Â
Opplevelsen styrkes av et sobert drivstofforbruk. Jada. Vi vet at det liksom skal være et ikke-tema i morobiler. Uansett: Etter en hel dag på veien holdt bilen seg rundt 0,65. Dagliglivet resonnerer godt med et forbruk som ikke er heseblesende.
Det er utsiden som teller
Over og inn til interiøret. Ford Puma ST er kjedelig pÃ¥ innsiden. Det mÃ¥ være lov Ã¥ si. Sportssetene fra Recaro gir solid støtte og holder deg fast som en selger fra et energiselskap pÃ¥ Karl Johan, men etter 3-4 timer i setet blir de litt slitsomme.Â
Infotainmentsystemet funker, men skjermen er noksÃ¥ liten. Et par høyttalere fra Bang & Olufsen underholder deg pÃ¥ transportetapper. Bakseteplassen har vi tidligere pÃ¥pekt at er relativt liten, men bagasjeplassen fin.Â
Det mÃ¥ ogsÃ¥ pÃ¥pekes at veistøy finnes det en del av i kabinen.Â
Ford Puma ST
Motor:1,5 liter R3 T
HK/kW/Nm 200/147/320
0-100 km/t:6,7 sekunder
Toppfart:220 km/t
Egenvekt uten fører:1.358 kg
L/B/H:422/180/153 cm
Forbruk:0,68 l/mil
CO2-utslipp:155 g/km
Bagasjerom: 456/1.216 liter
Hengervekt 750 kg
- Pris
Rimeligste (1,0) 316.600 kr
Denne modellen 456.200 kr
Denne med utstyr 506.900 kroner
Summa summarum
Det er et par grunner til at Puma ST fikk den gode scoren (7/10), hvilket den nÃ¥ igjen beviser. Utstyrt med sommerdekk i form av Michelin Pilot Sport 4s kommer den grønne Forden enda mer til sin rett enn da vi testet bilen forrige gang. Men ingen kommer til Ã¥ kjøpe denne som sommerbil, og Norge er forbarmet med en tidvis uendelig lang vintersesong.Â
Avslutningsvis mÃ¥ vi nesten pÃ¥peke designet igjen. Det kan være litt ambivalent. Men i kul farge er dette en kul bil. Myser du hardt og teller til ti ser fronten attpÃ¥til –nesten – ut som en Aston Martin DBX.Â
For å si det som amerikanske reklamefolk med alt for store, hvite tenner, så er Ford Puma ST et produkt å aspirere til. Men den funker også bra om du aspirerer til noe enda fetere i fremtiden. For eksempel en Porsche Macan.