Test av elektrisk Mercedes: Glem rekkevidden

Les hele artikkelen

Ladekrøll, rekkeviddeangst, CCS, ladekapasitet, kWh. Det norske språket har fått en lang rekke nye ord som er blitt dagligtale, på veien mot å fase ut fossilbilene. Det betyr at vi skal lade i stedet for å fylle, men hvor ofte og hvor lenge?

LESS IS MORE: Tallet 300 på bakluken betyr 228 hestekrefter, som er 64 hester og 20.000 kroner mindre enn storebror 350.

Foto: Andreas Scheel

Det avhenger først og fremst av hvilken bil du velger og størrelsen på batteriet. Du kan selv påvirke forbruket med kjørestilen og hvor mye last du har med. Du kan også påvirke rekkevidden når du velger utstyr og ekstrautstyr, både på papiret og i virkeligheten.

Teori og praksis

En Mercedes-Benz EQB 300 4Matic har ifølge den offisielle WLTP-målingen (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) en rekkevidde på 419 kilometer. Spekker du opp bilen med større felger samt tungt og annet utstyr som påvirker aerodynamikken, reduseres denne betydelig.

KLASSISK: Førermiljøet i EQB har en klassisk utforming, men er både moderne, omfattende og brukervennlig.

Foto: Andreas Scheel

I denne testbilen er utstyr og utseende prioritert fremfor maksimal rekkevidde og minimal pris. Felgstørrelsen på 18 tommer er imidlertid beholdt, slik at de offisielle rekkeviddetallene ifølge WLTP kun reduseres med 5 prosent til 398 kilometer.

Hver ekstra tomme på felgen kutter rekkevidden rundt 25-30 kilometer, så med 20 tommers dekk ender du opp med rundt 350 kilometers rekkevidde. Typen dekk og bredden spiller også en rolle, så det er mye å tenke før du bestiller, selv om produsentene ofte setter på lavfriksjonsdekk for lengst mulig rekkevidde.

Det viktigste er uansett at du har tilgang på lading hjemme og/eller på jobb, så er du kun avhengig av kostbar hurtiglading når du er på tur. Langtur.

SKINNET BEDRAR: Mercedes-Benz EQB ser ikke spesielt stor ut, men den er romslig på grunn av den høyreiste SUV-fasongen.

Foto: Andreas Scheel

Aldri 100 prosent

Du vil i praksis aldri kjøre bilen fra 100 til 0 prosent batterikapasitet, da først rekkeviddeangst og så nødmodus vil sette en del begrensninger på kjøringen. Ladingen er også mest effektiv mellom 20 og 80 prosent, samtidig som batteriet får en bedre og lengre levetid når du holder fyllingsgraden der. Det betyr 240 kilometers effektiv kjøring uten bekymring og besvær, mens hurtigladingen i praksis går unna på en drøy halvtime, til tross for at ladekapasiteten kun er på 100 kW.

LITT LUKSUS: Skinnseter med varme og kjøling hever luksusfølelsen, men sitteputen er kort og tiltingen begrenset.

Foto: Andreas Scheel

Geilo, Kvitfjell og Tvedestrand er dermed godt innenfor den praktiske rekkevidden og skal du ut i verden er både Uddevalla og Karlstad enkle mål også. Skal du enda lenger passer det trolig med en liten spise- og tissepause etter drøye tre timers kjøring, og med mindre du har uflaks går det vanligvis greit å finne en ladestasjon som virker. Selv om navigasjonen sendte oss til en tom parkeringsplass i Sarpsborg og vi sløste bort to minutter på å finne en ny.

Rekkeviddesvinn

Det er imidlertid to faktorer du ikke må glemme, fart og temperatur. Kjører du i 10 kuldegrader i stedet for 20 varme reduseres rekkevidden gjerne med rundt 15-20 prosent. Det samme skjer om du beveger deg i norsk og ikke minst svensk motorveihastighet, hvor reduksjonen kan bli enda større. Kjøre fort og lade ofte eller snegle seg frem mellom ladestasjonene blir dermed dilemmaet.

SKJEVT SMIL: De mange kameraene og sensorene, som her i frontvinduet, gjør kjøringen og parkering både enklere og tryggere.

Foto: Andreas Scheel

Både mens du kjører og eventuelt sitter i bilen og venter mens du lader, er det hyggelig at det er trivelig ombord, slik det er i denne velutstyrte bilen. Med Exclusive skinnpakke, klimatiserte seter, panoramasoltak, oppgradert stereoanlegg, tredetaljer og head-up display blir det gjerne det. Kjøre-, parkerings- og andre utstyrspakker øker dessuten både funksjonaliteten og velværefaktoren, så EQB blir en ekte Mercedes-Benz.

Den snuser på premiumsegmentet, men skal den kalle seg luksus må noe av hardplasten nedover i interiøret byttes, skinnkvaliteten økes, setene gjøres større med flere justeringsmuligheter og tilgangen til tredje seterad forbedres. Det er faktisk plass til to voksne der når du skyver andre seterad litt frem, men de bør være spreke for å komme på plass.

SOL UTE, SOL INNE: Det store panorama soltaket gir en lys og luftig følelse om man ønsker det.

Foto: Andreas Scheel

At SOS-knappen er plassert rett ved bryteren for soltaket kan føre til falsk alarm og berøringsflaten mellom setene krever at du blar omvendt vei av om du gjør det på berøringsskjermen. Småplukk, men så slipper du negative overraskelser.

Velfungerende

Når du først betjener den store doble skjermen med instrumentpanel og berøringsskjerm, hvor alt også kan betjenes fra rattet, har du et utall visninger og funksjoner å velge blant. Det samme gjelder head-up displayet som er blant de mest avanserte som finnes.

STOR, MEN TRANGT: Det er overraskende god plass på tredje seterad, som også har Isofix, men det er krevende å komme på plass.

Foto: Andreas Scheel

Da sitter du bak et flott sportsratt med flat underkant og perforert skinn i grepsonene. De runde turbinformede lufteventilene med en regnbue av stemningslys er bare lekre, mens vippebryterne til klimaanlegget er meget elegante.

Med strøm på batteriet og foten på gasspedalen er EQB 300 4Matic en super bil å kjøre. Selv om den har 64 færre hestekrefter enn storebror EQB 350 4Matic vi har testet tidligere. 228 hestekrefter er likevel mer enn nok i en elbil og den koster 20.000 kroner mindre.

KOMPROMISS: Utvidet skinnpakke, trepaneler og kjøling i setene er blant utstyret som hever komforten og prisen på bekostning av rekkevidden.

Foto: Andreas Scheel

ELEGANT: De turbinformede luftdysene med stemningslys i utallige farger er en lekker detalj.

Foto: Andreas Scheel

Oppførselen endrer seg dramatisk avhengig av om du kjører bilen i Eco, Comfort eller Sport, samtidig som du kan sette opp drivverk, understell og styring individuelt.

Kjøreoppsett

Med en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer på 8 sekunder og en toppfart på 160, er det heller vekten og høyden på bilen som setter begrensninger på kjøringen. Du kan sette stabilitetskontrollen i Sport for en mer løssluppen kjøring og litt leking på vinterføre, men dette er først og fremst en praktisk SUV med syv seter. At den ikke har hengerfeste er negativt for noen, men firehjulstrekk og høy bakkeklaring er viktigere for flere.

TETT: Grillen er blank som et speil og røper at dette er en elbil.

Foto: Andreas Scheel

Pendler du til Trondheim eller Gøteborg og går sjelden på do er ikke EQB bilen for deg, men for veldig mange andre kan den være midt i blinken. Med et par hundre tusen i ekstrautstyr både ser bilen bedre ut og blir mer komfortabel. Fra nyttår må du dessuten slenge på ytterligere 40.000 kroner i moms.

Mercedes-Benz EQS 300 4Matic

 

Drivlinje To elmotorer 4×4

HK/kW/Nm 228/168/390

0-100 km/t 8,0 sek.

Toppfart 160 km/t

Vekt 2.112 kg

L/B/H 468/183/170 cm

Batteri (netto) 66,5 kWh

Rekkevidde WLTP 419 km

Ladekapasitet 100 kw

Bagasjerom130/465-600/1.620 liter

Tilhengervekt 0 kg

  • Pris

Fra 468.800 kr

Denne modellen 489.900 kr

Denne med utstyr 656.772 kr

  • Pluss

Plass

Allsidighet

Utstyrsnivå

  • Minus

Ikke hengerfeste

Tilgang 3. seterad

Moms kommer

  • Design

Ser ut som en Mercedes-Bens SUV, uten de store høydepunktene.

  • Førermiljø

Små seter, men brukervennlig og lekker med mye utstyr.

  • Kjøreegenskaper

Stor forskjell på kjøreoppsett, men en høy og tung SUV i svingene.

  • Ytelser

Ikke først ut av startblokkene, men rask nok til alle normale situasjoner.

  • Plass

Ekte syvseter og fleksibel, men tilgangen til baksetene kunne vært bedre.

  • Mye for pengene

Litt premium, mye utstyr og god plass koster i en Mercedes-Benz.

  • Konklusjon 7

Meget allsidig SUV som bør tilfredsstille de aller fleste.