Etter godt over en halv million solgte Leaf siden 2010, hvorav hele 10 prosent i lille Norge, begynner luften å gå ut av Nissans elbilballong. Den videre veien mot elektrifisering går via noen blindspor for Norges del, med Juke Hybrid, Qashqai e-Power og X-Trail e-Power, men coupé crossoveren Ariya vil trolig tiltale mange av de som har vokst ut av Leaf.
– Elbilkundene går ikke tilbake til forbrenningsmotor, konstaterer kommunikasjonsdirektør Friederieke Kienitz i Nissan Europa.
Dette tar Nissan nå konsekvensen av, selv om det er gått så mye som tre år siden konseptbilen Ariya ble vist. Elvarebiler er imidlertid også på plass, men det er mange som satser på elbiler i dag.
– Etter 7,8 milliarder euro investert i elektrifisering så langt skal vi investere ytterligere 15,6 milliarder euro de neste fem årene. Det er Europa som leder an i elbilrevolusjonen og vi skal utnytte fordelen av å ha vært tidlig ute, presiserer Kienitz.
Eksisterende kunder
Nå har riktignok mange av de tradisjonelle bilprodusentene og flere nye, spesielt kinesiske, fått fotfeste i Europa, men klarer Nissan å ta vare på kundene sine, har de utvilsomt et fortrinn. Noe det ser ut som de gjør med Ariya. Den ser elegant ut, er relativt romslig, har lang rekkevidde, et tiltalende interiør, er attraktivt priset og den kjører godt.
Batteriet på 87 kWh skal ifølge Nissan gi en rekkevidde på 500 kilometer med forhjulsdrift og 460 kilometer med firehjulsdrift, uten at tallene er objektivt bekreftet. Bilen med 63 kWh ble opprinnelig oppgitt til å ha 360 kilometers rekkevidde ifølge Nissan, men WLTP-testen ga bilen hele 402 kilometer, så det er lov til å håpe at Nissan leverer det de lover for det store batteriet også.
Ladeeffekten på 130 kW er langt fra klasseledende, bagasjerommet på 468 liter blir slått av flere og ytelsene er ikke voldsomme, men det bør holde for de fleste. To batteristørrrelser, to- og firehjulsdrift samt et nytt kjøresystem kalt e-4ORCE er med på å dekke manges behov.
Effektivt system
Det nye kjøresystemet benytter de to elmotorene og fordelingen av kreftene mellom hjulparene til å stabilisere bilen både i side- og lengderetningen. En kjøretur og demonstrasjon av systemet i en prototype kalt Super-Leaf hvor systemet kan skrus av og på, vitner om at ingeniørene har gjort en god jobb. Enklere manøvrering, mindre skrensing, mulighet for å holde høyere hastighet og mindre bevegelse ved akselerasjon, svinging og brems er blant effektene av e-4ORCE.
Ariya med firehjulsdrift kommer riktignok ikke før litt senere, og testturen på Jarama-banen i Madrid foregikk i en forhjulsdrevet versjon, men det var likevel ingen skuffelse. Spesielt ikke fordi bilen ble satt skikkelig på prøve i regnvær. Selv med forhjulsdrift akselerer bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,6 sekunder, og bilen blir merkbart strammere og mer aggressiv i Sport. I Eco og Normal oppfører bilen seg også som forutsatt, og du kan velge e-Pedal for rolig og effektiv kjøring uten å måtte tenke på bremsen.
– Ariya er en global bil, men spesielt for Europa er bilen tilpasset underlag og kjørestil når det gjelder støtdempere, stabilisatorstag, styring og bremser, sier direktør for strategi i Nissan, Arnaud Charpentier.
Beskjeden vekt
Bremsene fungerer etter målsettingene når det gjelder regenerering og i kombinasjon med skivene når du trykker hardt på pedalen. Du må presse bilen aktivt før antispinn og stabilitetssystemet slår inn og bilen følger sjåførens signaler via rattet på en eksemplarisk måte.
Det skyldes også den relativt lave vekten sammenlignet med flere av konkurrentene. Blant disse finner alt fra VW ID.4, og Skoda Enyaq til Ford Mustang Mach-E og Hyundai Ioniq 5. Søstermodellen Renault Megane E-tech blir også en konkurrent, men da blir i alle fall kundene i familien.
Bak rattet sitter du komfortabelt i seter med passe mye sidestøtte, en setepute som kan tiltes, men ikke gjøres lengre. Rattet er også elektrisk justerbart i høyde, men de fleste bør likevel finne en god sittestilling. Det har flat underkant og omfattende betjening med både hjul, knapper og de litt klønete vippeflatene.
Mange digitale løsninger
Du kan uansett velge en rekke visningsalternativer og funksjoner i det store digitale instrumentpanelet, samt et head-up display for viktig kjøreinformasjon. Sladrespeilet har både optisk og digital visning når det er ønskelig. Et stort panorama soltak kan samtidig slippe inn så mye lys og luft du måtte ønske.
Den horisontale skjermen i midten er også 12,3 tommer stor og har det meste av det du forventer av funksjoner og tjenester. Assistent- og sikkerhetssystemer er det flust av og kommunikasjonen med alt fra Google og Elexa til fjernstyring og trådløse oppdateringer er inkludert. Vår lille test ga ikke fullstendig inntrykk av alt, men det meste virker å være på plass og funksjonaliteten er god.
Andre funksjoner som klima, kjøreoppsett og betjening av den kombinerte skuffen/hyllen i midtkonsollen skjer med haptiske felter integrert i interiørpanelene på en lekker måte. Liker du å hvile albuene på langtur er midtkonsollen litt langt bak og armlenet i døren litt lav. Et alcantaralignende stoff dekker mye av dashbordet og andre paneler i dørene, men noe hardplast befinner seg nederst uten å gi et kjipt inntrykk. Enkelte detaljer med spesiell utforming og mønster er også positivt i interiøret.
Enkelt baksete
Litt negativt er det at bakseteryggen kun har 60/40-deling uten skiluke, samt at firehjulstrekkeren får mindre bagasjerom. En frunk har bilen uansett ikke, men firehjulstrekkeren dobler hengervekten til 1.500 kilo, mens taket tar 75 kilo som bør holde til ski og sykler.
I baksetet sitter to velvoksne godt og en litt mindre bra i midten, i hvert fall hvis du har valgt bilen med det store panorama soltaket i glass. Takhøyden er likevel bedre enn det den skrånende taklinjen gir inntrykk av når du ser bilen fra utsiden. Der er det store flater og lite dilldall, med LED-kjørelys som er vinklet og rammer inn V-grillen. Store hjul og hjulbuer med plastpynt bidrar sammen med høyden på 166 centimeter til en majestetisk fremtoning.
Fasongen er slik Nissan håper, som en coupé crossover. Trolig blir salget også slik de håper, når flere generasjoner Leaf-kunder begynner å bli voksne og mer kravstore. Leveringen av kundebiler er ventet å ta seg opp i sommer, men verdenssituasjoner gjør at ingenting er sikkert. Annet enn at Nissan Ariya er en vellykket bil.
Nissan Ariya
Drivlinje Elmotor forhjulstrekk
HK/kW/Nm 242/178/300
0-100 km/t 7,6 sek.
Toppfart 160 km/t
Vekt 1.850 kg
L/B/H 460/185/166 cm
Batteri (netto) 87 kWh
Rekkevidde WLTP 500 km
Ladekapasitet 135 kw
Tilhengervekt 750 kg
Bagasjerom468 liter
- Pris
63 kWh 409.650 kr
87 kWh 499.650 kr
4WD 529.650 kr
- Pluss
Design
Rekkevidde
Interiør
- Minus
Ventetid
Kort setepute
Ladeeffekt
- Design
Ariya er ikke alene om konseptet, men fasong, linjer og detaljer harmonerer godt.
- Førermiljø
Ryddig og elegant med velfungerende digitale løsning og noen tøffe detaljer.
- Kjøreegenskaper
En kjøretur på regnvåt bane bekrefter at ingeniørene har gjort en god jobb.
- Ytelser
Det finnes raskere biler, men dette bør holde for de aller fleste.
- Plass
God plass til fire og en litt mindre, samt et greit bagasjerom med 60/40-delt bakseterygg.
- Mye for pengene
Konkurransen blir stadig tøffere og prisene presses, men Ariya bør takle den godt.
- Konklusjon 8
Nesten litt kjedelig å si at Ariya er enda en vellykket elbil, men det er den.