Test av Audi Q3: Nesten perfekt, men mangler noe vesentlig

Les hele artikkelen

Nye Audi Q3 i ladbar utgave er en lekker bil å se på. Den har tydelige designelementer fra elbilen Audi e-tron, men det er ingen ulempe. Både foran og bak er det romslig, og bagasjerommet sluker forholdsvis fornuftige 380 liter. Interiøret er muligens det mest solide i klassen. Hva er så problemet? 

Truende konkurrenter

Nylig startet Audi salget av sin ferske og elektriske SUV, Q4 e-tron – og den er definitivt litt av problemet. For nærmere 85.000 kroner mindre enn det Q3 i ladbar versjon starter på, får du den helelektriske Audien med 335 kilometers rekkevidde, 170 hestekrefter og ikke minst 520 liters bagasjerom. Audi Q4 e-tron er både lengre og bredere enn sin hybrid-fetter, som gjør den til en spennende konkurrent. I alle fall for noen.

Et annet og kanskje enda større problem for Audi Q3 TFSIe, Mercedes-Benz GLA, BMW X1 og andre små crossovere med ladbart alibi, er Tesla Model Y. Den er nylig klappet til kai her i landet og forventningene til salg og hype er store. Ekstra nifst blir det for Audi når det tas med i betraktningen at Model Y har en rekkevidde på slagkraftige 507 kilometer, klarer 0 til 100 på bare 5,0 sekunder og har firehjulsdrift. Det siste der er viktig det også.

PÅKOSTET: Testbilen er velutstyrt og lekker. Interiøret fremstår som velbygd og elegant.

Foto: Håkon Sæbø

Utstyret trekker opp prisen

Konkurransen er sterk og de ladbare hybridenes en gang ubetingede sjarm begynner å blekne når fullverdige elektriske alternativer pøses ut i markedet. Det hadde vært hendig for Audi om Q3 i hybridutgave i det minste hadde trekke på alle fire, men det er dessverre ikke tilfellet. Konkurrenten BMW X1, X2 og Mini Countryman har det, men Mercedes-Benz GLA og Volvo XC40 trekker på forhjulene. I likhet med testens Audi.

SKARPT BLIKK: Audi Q3 har kraftige LED-lys du fort blir glad i. 

Foto: Håkon Sæbø

Riktignok koster en Tesla Model Y over 60.000 kroner mer enn det testbilen starter på, men Audi-ens startpris er uten alt det deilige utstyret moderne nordmenn skal vil ha. For eksempel koster elektriske seter ekstra hos Audi, men er standardutstyr hos Tesla. Det samme gjelder adaptiv fartsholder og nøkkelfri start. Hele 657.840 kroner koster den velutstyrte testbilen fra Audi, men glasstak har den merkelig nok ikke.

ELEKTRISK: Audi Q3 TFSI e kan du kjøre elektrisk med i det daglige.

Foto: Håkon Sæbø

Lade, lade, lade

Elbilene kommer og de utkonkurrerer mange av dagens ladbare hybrider. De aller fleste er enig i dette, men om du likevel vil ha en ladbar hybrid og ikke er spesielt interessert i elektriske biler, ladestopp og temperatur på batterier, bør du følge med.

Nye Audi Q3 TFSI e fungerer nemlig utmerket som en elektrisk bil i det daglige, og som en konvensjonell bil når du skal besøke din egen eller andres hytte. Det er imidlertid ikke utenkelig at de du reiser på hyttebesøk til, ville sett på det som litt uhøflig om du ber om å få lade elbilen oppe på fjellet. Den problemstillingen slipper du selvfølgelig med en ladbar hybrid.

Det er slik sett enkelt å forholde seg til denne sorte og dyre Audien, for du er alltid klar til tur. Når du bare lunter rundt i byen skjer det elektrisk, gitt at du kan lade hjemme, på jobb eller helst begge steder.

KRAFTIG, MEN IKKE VILL: Denne ladbare hybriden har en systemeffekt på 245 hestekrefter. Bilen er kvikk nok, men oppleves ikke som utpreget sportslig.

Foto: Håkon Sæbø

I en typisk pendlersituasjon – med innslag av 40-soner, kø, 80-soner og motorvei, klarer Audi Q3 TFSI e godkjente 55,5 kilometer helt uten å starte motoren. Ingen skumle partikler eller klimagasser slippes ut. Det betyr at du også har mulighet til å kjøre svært billig og fornuftig, selv om elbilforkjemperne prøver å få ladbare hybrider til å fremstå som møkkete.

Systemeffekt og virkelig effekt?

Å kjøre en Q3 TFSI e på strøm er behagelig. Du suser rundt som om dette er en elbil, og tenker svært lite på bilens ve og vel. Når strømmen til slutt er oppbrukt skvetter en firesylindret bensinmotor i gang og frakter deg videre. Det er ingen voldsom akselerasjon å spore her, selv om bilen på papiret skal klare 0 til 100 på 7,3 sekunder. Mange ladbare hybrider er slik, med tilsynelatende høy motoreffekt, eller «systemeffekt» som bilbransjen kaller det.

PENT: Det store, digitale displayet gir sjåføren full oversikt. 

Foto: Håkon Sæbø

For denne Audi-ens del er det snakk om en total ytelse på 245 hestekrefter, men bilen kan neppe sammenlignes med en førstegenerasjons Audi S3 som for 20 år siden velsignet verdens bilelskere med firehjulsdrift og frekke 225 hestekrefter fra en villig 1,8-liters turbomotor. Audi Q3 TFSI e er kvikk nok når du ber om full akselerasjon, men noen rå bil du gliser ustyrlig av, er det ikke.

MANGEL: Bilen har ikke firehjulsdrift, slik konkurrentene fra BMW og Mini har.

Foto: Håkon Sæbø

Lommeboken må også ville det

Det kan synes som at Audi Q3 i ladbar utgave ikke er en bil å trakte etter. Det er en korrekt antagelse om man enten ønsker å være like trendy som alle andre med elektriske biler og god samvittighet, eller om du på en annen side ikke har særlig mye penger å bruke på ny bil.

Audi Q3 TFSI e er en praktisk og lekker bil du kan kjøre elektrisk med nesten så ofte du vil, bare du lader den etter bruk. Med et logisk og elegant infotainmentsystem velger du mellom de kjøreprogrammene bilen stiller til disposisjon, men du behøver ikke involvere deg om ikke du vil. Selv om samfunnet fordømmer bruk av fossilt drivstoff kan du som Q3-eier sove med ganske god samvittighet, men du må virkelig ville det, for bilen oppleves som i det dyreste laget.

Audi Q3 45 TFSI e

 

Motor: 1,4 l. R4 turbo bensin, elmotor

Drivlinje: Ladbar hybrid, forhjulsdrift

HK/kW/Nm, system: 245/180/400

HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 150/110/180

HK/kW, elmotor: 116/85

0-100 km/t: 7,3 sekunder

Toppfart: 210 km/t

Rekkevidde (WLTP): 51 km

Batterikapasitet: 13,0 kWh

Egenvekt uten fører: 1.740 kg

L/B/H: 448/184/161

Forbruk: 0,16 l/mil

CO2-utslipp: 37 g/km

Bagasjerom: 380/1.375 liter

Tilhenger: 1.800 kg

Priser:

Denne modellen: 481.500 kroner

Med utstyr: 657.840 kroner

 

  • Pluss 

En av de peneste i denne klassen

Velbygd interiør og logisk infotainment

Grei elektrisk rekkeviddde så du kan kjøre elektrisk i det daglige.

  • Minus 

Prisen blir høy når ekstrautstyret lastes på

Føles ikke som en bil med 245 hestekrefter

Har ikke quattro, noe en så dyr bil egentlig burde ha

 

  • Design

Audi bommer ikke med Q3. Den ser oppreist og tøff ut, noe mange kan sette pris på.

  • Førermiljø 

Sittestillingen er typisk Audi, men det passer seg i en SUV som dette. Interiørkvaliten er god.

  • Kjøreegenskaper 

Q3 i ladbar utgave veier godt ove 1,7 tonn før du har satt deg inn. Dette er ingen sportsbil, men den er slett ikke håpløs å kjøre fort med.

  • Ytelser 

Bilen er best når du tusler rundt med strøm på batteriet og bensinmotoren skrudd av. Ikke frovent kraften fra én høyytelsesmotor.

  • Plass 

Her er det brukbart med plass både foran og bak. De ladbare konkurrentene ligner mye, men elektriske alternativer har mer bagasjeplass.

  • Mye for pengene 

Det blir dyrt når du skal ha utstyr på denne bilen. Hadde den gitt «full pakke» med firehjulsdrift kunne nok flere latt seg friste, men bilen fremstår som for dyr.

  • Score: 6/10

Audi Q3 i ladbar utgave er pen å se på og byr på et lekkert interiør. At den kan heve seg over elektriske konkurrenter er imidlertid tvilsomt.