Tesla mot konkurrentene: Her er vinneren

Les hele artikkelen

Av alle verdens fantazillioner snøfnugg er det ingen som er helt like. Ingen biler er heller det, men det var større forskjell på en VW Boble og en Volvo 142 i 1966, enn det er på en Tesla Model Y, Volvo XC40 P8 og VW ID.4 GTX i dag. De fleste ser riktignok forskjell på de tre bilene, men de er ganske like i størrelse, de har flere sammenlignbare egenskaper og de koster omtrent det samme. Hva skal du da velge og hvorfor?

Volvo kom sent på banen med sin elbil og har registrert totalt 4.951 XC40 i Norge, pluss ti av sin C30 Electric. Tesla har ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registret 66.147 biler mens VW så vidt topper dem med 69.147 elbiler pr. 29. august.

NYKOMMERE: VW ID.4 GTX og Tesla Model Y tar opp kampen med Volvo XC40 P8 i det kompakte elektriske SUV-segmentet og gjør kampen enda tøffere.

Foto: Håkon Sæbø

Mange har spådd den nye Tesla Model Y til å bli den neste salgsvinneren, mens VW ID.4 GTX og Volvo XC40 trolig vil ligge litt lengre ned på listen. Vi drister oss derfor til å sette firehjulstrekkeren Tesla Model Y Long Range AWD som benchmark i kampen mot VW ID.4 GTX 77 kWh 4WD og Volvo XC40 Recharge P8 AWD.

SIGNATUR: Et minimalistisk interiør med en stor og velfungerende berøringsskjerm er det som kjennetegner Model Y.

Foto: Håkon Sæbø

Vinner på mye

En liste med en del viktige parametere for Model Y og det prosentvise avviket for XC40 og ID.4 bekrefter at mye er likt, men noe er vidt forskjellig. Noe er viktigere enn annet og Tesla vinner ikke på alt, men de vinner på mye og de vinner mye på noe.

Forskjeller (i prosent)

 
FunksjonTesla Model YVW ID.4 GTXVolvo XC40 P8
Pris534.900 kr3,483,67
Batterikapasitet75 kWh02,67
Lengde475 cm−3,6−6,9
Vekt1.981 kg7,88,5
Rekkevidde507 km−6,31−17,9
Toppfart217 km/t−17,1−17,1
0-100 km/t5,0 sek24−2
Effekt462 hk−35,3−11,7
Bagasjerom854 liter−36,4−51,6
Ladeeffekt250 kW−50−60

Alle tre faller inn i SUV-segmentet, med relativt høy bakkeklaring, firehjulstrekk og høy sittestilling. Setene skiller seg riktignok fra hverandre hvor du føler at du sitter oppå puten i Model Y, i et lite sete i XC40 og i dype og komfortable seter i ID.4.

Med klart lavest effekt i de to elmotorene er ID.4 tregest av de tre, men for all normal kjøring er bilen mer enn rask nok. For Model Y og XC40s tilfeller er akselerasjonen på grensen til ubehagelig for mange og raskere enn i sportsbilen Porsche Cayman. Toppfarten er samtidig av akademisk karakter for de aller fleste så de 299 hestekreftene bør ikke diskvalifisere.

SKINNET BEDRAR: Volvo XC40 ser ut som en tøff og kompakt SUV, men den er større innvendig enn man skulle tro.

Foto: Håkon Sæbø

folkevognen.

Valgfrihet

Kjøreegenskapene kan til en viss grad justeres i alle tre bilene, men Volvo tillater minst, hvor fastheten i styringen og mulighet for en-pedal-kjøring er de eneste valgmulighetene. Tesla har tre trinn på sin styring og to på gassresponsen, men kan i tillegg liberalisere antispinn i Offroad- eller Slip Start-funksjonene. Det gjør bilen litt mer leken, men det er VW som lar deg sette opp bilen med flest og størst endringer.

ID.4 GTX har kjøreoppsettene Eco, Comfort, Sport, Traction og Individual. Her kan du velge oppsett for styring, drivlinje og understell, sistnevnte i hele ti trinn. Klima, lys og fartsholderen vil dessuten påvirkes av oppsettet, blant annet for å spare energi. Du kan også sette ESP i Sport, noe som liberaliserer elektronikken en god del. Det gjør bilen mer sportslig, men det er fortsatt en tung bil.

TØFF: 21-tommers felger og markerte hjulbuer understreker GTX identitet som en SUV:
Foto: Håkon Sæbø
FIREHJULSDRIFT: Som logoen «Dual Motor» beskriver har Model Y en motor på hver aksling.
Foto: Håkon Sæbø
NORDISK: Med kjørelys kalt Tors Hammer reklamerer Volvo med skandinavisk tilknytning.
Foto: Håkon Sæbø
LYSER OPP: Avanserte LED-lys med automatfunksjoner er kjekt i høstmørket i alle de tre bilene.
Foto: Håkon Sæbø

XC40 fremstår som mest komfortabel, men har en del veistøy. ID.4  er litt stivere med betydelig større felger. Model Y har litt radiobilfølelse i styringen og bilen ruller og dunker litt på ujevnt underlag. Dårlig svingradius gjør det litt mer krevende på små flater også, men seter og kroppsfasong har mye å si for komforten i alle tre.

Høy vekt

Er du imidlertid av typen som liker å dra på i svingene vil du merke vekten i alle de tre bilene godt, men de imponerer likevel. Avanserte firehjulstrekksystemer med velfungerende stabilitetskontroll og antispinn gjør at du kan kjøre fortere enn de fleste. I svingene og ikke minst ut av dem merker du at ID.4 GTX har færrest hestekrefter. Det sømmer seg kanskje ikke å fleske rundt i en elbil og bruke opp strømmen fort, men det kan være gøy.

KOPI: Førermiljøet i ID.4 er inspirert av BMWs i3, men har sitt eget brukergrensesnitt og er et trivelig sted å være.

Foto: Håkon Sæbø

Like gøy er det ikke i XC40 da bilen er høyere, tyngre, har høyere bakkeklaring og vingler mer fra side til side ved aktiv kjøring. Ved fullt pådrag ut av svingene formelig steiler bilen og presset på styrehjulene svekkes, men alle de avanserte systemene gjør likevel at du kan kjøre fortere enn bilen liker. De færreste kjøper en slik bil for å provosere den, men godt å vite at den er trygg.

Det er også Model Y, selv om du kjører så det piper i dekkene og understyringen tar overhånd.  Dekkene med høyere profil må ta noe av skylden for dette, men de bidrar likevel til at Model Y virker mer stumpete på ujevnt underlag. Det til tross for at bilen er lettere enn de to andre, men nærmere 100 års erfaring har fortsatt noen fortrinn. Ingen av bilene har adaptive støtdempere, noe som kunne hjulpet dem alle.

GRØNNE: Tesla Model Y, VW ID.4 GTX og Volvo XC40 P8 er attraktive elbiler i det stadig grønnere norske bilmarkedet.

Foto: Håkon Sæbø

Langt, lengre, lengst

Rekkevidde er noe som opptar mange, selv om det rent praktisk er av akademisk karakter for de fleste, da veldig få kjører mer enn 40 mil uten pause. Vinterstid kan de 416 kilometerne Volvo XC40 P8 oppgir ifølge den offisielle WLTP-målingen være utopi, men i NAFs store vintertest klarte den 332 kilometer. Bilen oppgir ikke gjenværende rekkevidde og vi kjørte den ikke tom på vår praktiske test en vanlig høstdag. Batteriprosenten viste likevel at 360 kilometer var innen rekkevidde, selv om vi kjørte fort på motorveien og ikke var redd for å bruke gasspedalen på småveiene.

Ingen av de to andre er testet av NAF på deres måling hvor de faktisk kjører bilen tom før de taues til en ladestasjon, men søsknene Model 3 og ID.3 overgikk begge WLTP-tallene om sommeren og klarte godt over 80 prosent vinterstid. ID.4 GTX viste oss denne gangen at rekkevidden på 475 kilometer ikke var så langt unna virkeligheten, men vi kjørte den ikke helt tom.

STILRENT: Interiøret i en Volvo er ryddig, oversiktlig og brukervennlig, men premiumfaktoren i en XC40 er ikke spesielt høy.

Foto: Håkon Sæbø

En tilsvarende praktisk test av Model Y Long Range viste ifølge bilens egne data at 503 kilometer ville blitt nådd om vi hadde kjørt den tom. Dette bekrefter bare Teslas satsing på effektiv utnyttelse av energien, da batteriet er like stort som i de to andre. Et annet viktig argument for Tesla er deres eget ladenettverk som har rimeligere strøm og bedre tilgjengelighet enn andre. Dette er da også noen av argumentene for at mange Tesla-kunder er fornøyde.

Smak og behag

Design, interiør og brukervennlighet er også viktige momenter ved valg av bil, men subjektivitet spiller gjerne inn. Noen elsker å hate Tesla, andre digger Volvos design, mens ID.4 er noe helt nytt. Ingen av bilene fremstår som premium når det gjelder materialkvalitet ombord, men de er så forskjellige i utformingen at du bør finne en du liker.

ENKEL: Blinklyshendelen med fjernlys og vindusvisker er en av ytterst få funksjonsvelgere ombord i en Model Y.
Foto: Håkon Sæbø
DYPE: Selv om du sitter relativt høy, er setene i ID.4 dype og komfortable, med god støtte og mange justeringsmuligheter.
Foto: Håkon Sæbø
OMFATTENDE: Senterkoppen i et Volvo-ratt fremstår litt klumpete, mens betjeningspanelene på sidene har mange funksjoner.
Foto: Håkon Sæbø

ID.4 GTX har dype behagelige seter med armlener og gode justeringsmuligheter. Model Y har litt kort sittepute, mens XC40 har høye og flate seter uten særlig støtte. Infotainmentsystemene med Teslas minimalisme og en stor skjerm, Volvos mer tradisjonelle og skandinaviske utforming, eller VWs lån av utformingen fra BMW i3 er blant ulikhetene, hvor smak og behag avgjør hva du liker best.

Størst er forskjellene når det gjelder ladeeffekt og bagasjerom, hvor Model Y helt klart er sjefen. Nå får man riktignok ikke alltid 250 kW når man lader, men mer enn dobbel så høy teoretisk effekt har sine fordeler. Selv om Volvos bagasjerom på papiret bare er halvparten så stort som Teslas, skyldes det at Teslas er unormalt stort.

HØY: Volvo XC40 er den høyeste bilen av de tre og virker også høyest under aktiv svingkjøring.

Foto: Håkon Sæbø

Samme pris

Før du tar en beslutning om kjøp må du selvfølgelig også ta hensyn til følelser, smak og behag, men du får mest for pengene når du kjøper en Tesla Model Y. Volvo XC40 P8 er riktignok litt kjappere og veier litt mindre, men den gruses på bagasjerom og ladeeffekt, og blir slått på rekkevidde. VW ID.4 GTX er litt nærmere på rekkevidde og bagasjerom, med gruses på ytelse og ladeeffekt. At prisene er like er derfor en overraskelse, men det er ingen overraskelse at Tesla Model Y kommer til å selge flere biler.

Volvo XC40 P8

 

Drivlinje To elmotorer AWD

HK/kW/Nm 408/300/660

0-100 km/t 4,9 sek.

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.150 kg

L/B/H 442/186/165 cm

Rekkevidde WLTP 416 km

Batterikapasitet (netto) 75,0 kWh

Forbruk pr. 100 km 23,9 kw

Ladeeffekt 150 kw

Tilhengervekt 1.500 kg

Bagasjerom 413/1.342 liter

  • Pris

Rimeligste 489.900 kr

Denne modellen 499.900 kr

Denne med utstyr 554.540 kr

  • Pluss

Design

Ytelser

Førermiljø

  • Minus

Rekkevidde

Kjøreegenskaper

Plass

  • Design

Volvo skiller seg ut med kule og dristige linjer (og kanter).

  • Førermiljø

Moderne og minimalistisk, lite plast, men ikke premium og grei brukeropplevelse.

  • Kjøreegenskaper

Komfortable og velkjørende, men tung og høy i svinger.

  • Ytelser

Dette er i sportsbilklassen.

  • Plass

Mindre utvendig og litt mindre innvendig.

  • Mye for pengene

Ytelser og merkenavn ja, men andre tilbyr mer.

  • Konklusjon 6

XC40 er mest SUV av disse tre og treffer det norske markedet godt.

VW ID.4 GTX

 

Motor To elmotorer AWD

HK/kW/Nm 299/220/460

0-100 km/t 6,2 sek

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.136 kg

L/B/H 458/185/163 cm

Rekkevidde 475 km

Batterikapasitet (netto) 77,0 kWh

Forbruk pr. 100 km 18,5 kw

Ladeeffekt 125 kW

Bagasjerom 543/ liter

Hengervekt 1.200 kg

  • Pris

Rimeligste 442.900 kr

Denne modellen 442.900 kr

Denne med utstyr 553.500 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Komfort

Plass

  • Minus

Ytelser

i3-førermiljø

Ladeeffekt

  • Design

Litt uformelig, men store hjul og tøffe detaljer trekker opp.

  • Førermiljø

Inspirert av BMW i3, men velfungerende uten kjip plast.

  • Kjøreegenskaper

Stor og tung, men store hjul og valgfritt oppsett hjelper.

  • Ytelser

Tregest her, men bør være rask nok for de fleste.

  • Plass

Dette holder til normalt familiebruk.

  • Mye for pengene

Attraktiv og gunstig, men det er noen som tilbyr noe mer.

  • Konklusjon 7

Volkswagen har laget en ekte folkevogn for det norske markedet.

Tesla Model Y LR

 

Motor To elmotorer AWD

HK/kW/Nm 462/340/527

0-100 km/t 5,0 sek

Toppfart 217 km/t

Vekt 1.981 kg

L/B/H 475/192/162 cm

Rekkevidde 507 km

Batterikapasitet (netto) 75,0 kWh

Forbruk 16,9 kWh/100 km

Ladeeffektt 250 kW

Bagasjerom 854/2.158 + 117 liter

Hengervekt 1.600 kg

  • Pris

Rimeligste 534.900 kr

Denne modellen 534.900 kr

Denne med utstyr 534.900 kr

  • Pluss

Ytelser

Rekkevidde

Ladenettverk

  • Minus

Plastinteriør

Seter

Understell

  • Design

Mer harmonisk enn Model 3, men fortsatt et såpestykke.

  • Førermiljø

Minimalistisk og spesielt med en del plast og brukervennlig skjerm.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og velkjørende, men ruller og dunker litt på ujevnt underlag.

  • Ytelser

Dette er i sportsbilklassen.

  • Plass

Ikke størst i baksetet, men klargjort for syv seter.

  • Mye for pengene

Best på både rekkevidde og lading, samt god plass og kult førermiljø.

  • Konklusjon 9

Til denne prisen byr bilen på mye av alt og mest av noe.