Rekkevidde er et av de mest vesentlige tallene Ã¥ studere nøye, nÃ¥r du vurderer en elbil. De aller fleste elbiler som selges i dag – det er litt fristende Ã¥ si alle – har rekkevidde nok til Ã¥ kunne kjøres rundt i bynære strøk.Â
Det er først nÃ¥r fjellet kaller, temperaturen synker og køen tetter seg til pÃ¥ vei ut av byen at dÃ¥rlig rekkevidde virkelig bør bekymre. Det finnes ogsÃ¥ sportslige folk som kjører første generasjon Nissan Leaf, BMW i3 og Mitsubishi i-MiEV pÃ¥ tur, men spesielt behagelig er det neppe.Â
Her er det bemerkelsesverdige forskjeller mellom bilprodusentene
Hvilke behov har du egentlig?
Men hva om du ikke har til hensikt Ã¥ kjøre sÃ¥ langt? La oss si at du er mer opptatt av hvordan elbilen er Ã¥ kjøre i byen, for du skal frakte barn til de mange fritidsaktivitetene og kolleger til møter.Â
Da kan det være vel sÃ¥ interessant Ã¥ betrakte et tall det snakkes lite om, men som har en del Ã¥ si for bykjøring: Svingdiameter.Â
Her er det bemerkelsesverdige forskjeller mellom bilprodusentene.Â
Praktisk i byen
Glem Honda e med sine 8,6 meter, for dette er en liten bil du vil slite med Ã¥ lokke mange kolleger inn i. Mer interessant er det Ã¥ starte med BMW i3 som det er solgt over 29.000 stykker av. Straks du ratter denne bilen rundt i byen, merker du at svingdiameteren pÃ¥ 9,9 meter er særdeles hendig.Â
BMW i3 er gÃ¥tt ut av produksjon, men Volkswagen-konsernets sÃ¥kalte MEB-plattform er stadig aktuell for mange nordmenn. MEB stÃ¥r for Modularer E-Antriebs-Baukasten, og betyr ganske enkelt at det er en elektrisk plattform som kan tilpasses forskjellige biltyper innenfor konsernet.Â
Svingdiameter, et lite utvalg
Bilmodell | Svingdiameter |
Honda e | 8,6 |
BMW i3 | 9,9 |
VW ID.3 | 10.2 |
VW ID.4 | 10,2 |
Audi Q4 e-tron | 10,2 |
Mini Cooper SE | 10,7 |
Citroën e-C4 | 10,9 |
Tesla Model 3 | 11,8 |
Hyundai Ioniq 5 | 12 |
Det fascinerende med denne plattformen som utgangspunkt, er at svingdiameteren er imponerende liten. Det betyr at selv de større elbilene er forholdsvis lette Ã¥ hÃ¥ndtere i trange parkeringshus. VW ID.3, ID.4 og Audi Q4 e-tron er alle MEB-basert og har 10,2 meters svingdiameter. En Tesla Model 3 har langt dÃ¥rligere 11,8 meter, mens en Hyundai Ioniq 5 ligger pÃ¥ 12 meter.Â
På papiret fremstår kanskje ikke forskjellen som gedigen, men i praksis vil du legge merke til kjørbarheten det medfører å ha bil med liten svingdiameter.
NÃ¥r du skal kjøpe din neste elbil er det tallene for bagasjerom, hurtiglading og rekkevidde som naturlig nok teller mest, men ikke glem svingdiameter. Ã… velge riktig her kan ha mye Ã¥ si nÃ¥r du forviller deg inn i de trangeste parkeringshusene.Â