– Trenden går mot større biler og færre senger, sier Andreas Wolfer-Heiman.
Som internasjonal salgssjef for Morelo vet han hva han snakker om, der han haster rundt blant nye og gamle kunder, og små og store bobiler på den første publikumsmessen på nesten to år på Norges Varemesse på Lillestrøm. Han bekrefter også at stadig flere kunder ønsker høy kvalitet.
– I bobilene på under 3,5 tonns totalvekt er materialene tynne, tankene små og utstyret spartansk på grunn av kjørekortkravene til vekt. Våre biler er luksuriøse uten å være overdrevne, men vi har solide gulv som ikke gynger, tykk isolasjon mot både støy og temperatur, store vann- og gasstanker, samt utstyr som er valgt på grunn av funksjon og ikke vekt, poengterer han.
Tykt og solid
Det betyr blant annet glassvegger i dusjen, stort kjøleskap, fryser og gjerne vaskemaskin, samt solide skuffer og skap med anordninger som gjør at ingen ting rister under kjøring. Deksler foran betjeningspaneler, batterier på mange hundre ampertimer (Ah), gulvvarme og luftfjæring er noe av det som øker komforten, vekten og prisen.
De river også ut hele førermiljøet fra Iveco og Mercedes-Benz chassisene de er bygd på, og setter inn digitale skjermer, skinnkledde dashbord, kjølerom og stemningsbelysning, for å nevne noe.
– Du kan også ta av rattet og sette på en dekorativ kopp, slik at sjåførstolen kan snus helt rundt og bli en del av salongen, legger han til. Detaljene er utallige og prisene varierer fra 2,1 til 9,1 millioner kroner, opplyser Wolfer-Heiman.
Prisene varierer delvis etter størrelse, som går fra 7,8 til 12,0 meter og bredden på mellom 2,35 til 2,55 meter, pluss såkalt slide-out som øker gulvarealet. Du kan velge om du vil ha garasje for egen bil, enkle eller avanserte tekniske løsninger og det er forskjell på kjøkken og senger fra Ikea og Kvänum og Hästens også.
Hjem, kjære hjem
Enda dyrere bobil kan faktisk Kenneth Brandvik i Bobilkjeden Arve Opsahl skaffe gjennom sitt merke Concorde.
– Dette er store og luksuriøse biler som bygges på store chassis fra Iveco og Mercedes-Benz lastebiler og koster opptil 11 millioner kroner. Med utskyvbare vegger, full ståhøyde og alle fasiliteter du er vant til hjemmefra, kan du reise på langtur og være selvhjulpen i lang tid, poengterer han.
Store tanker for både diesel, vann og gass sørger for at rekkeviddeangst ikke blir et tema. Med mindre bilen i garasjen under soverommet er en elbil. Bobilkjeden selger også bobiler fra merkene Challenger og Eura Mobil, med priser fra 800.000 og 1,1 millioner kroner respektive. Førstnevnte med totalvekt som begynner på 3.500 kilo og kan kjøres med vanlig førerkort klasse B.
Et førerkort klasse C1 som gir rett til å kjøre lett lastebil og bobiler opptil 7.500 kg totalvekt krever rundt 30 timer på skolebenken og koster fort 60.000 kroner. Kvaliteten på bobilen du kan kan kjøre er imidlertid mye mer solid og luksuriøs, uten nødvendigvis å koste så mye mer, da det koster å kutte vekt også.
Kingsrød Trading i Sarpsborg er mest kjent for å bygge eksklusive hestebiler, hvor garasjen og deler av boenheten forsvinner til fordel for en stall med plass til fire hester. De bygger imidlertid også rene husbiler på 12 meters lengde, 1,5 meters bredde, flere slide-outs og alt av utstyr til priser fra 7,9 millioner kroner.
Mye rimelig
En av nestorene i norsk bobilbransje er Tor Grüner, som har holdt på med bobiler siden 1986. Nå er han foruten styreleder i Norges Caravan-Bransjeforbund også adm. direktør i selskapet Solid Import som eies av Kroken-familien i Åndalsnes, som omsetter for rundt en halv milliard kroner i året. Selskapet importerer og selger merkene Hymer, Bürstner, Laika, Corado, LMC og Niesmann gjennom åtte egne og 25 frittstående forhandlere.
– Vi selger opp mot 1.300 bobiler i året, med Hymer som Norges mest solgte av et totalmarked på rundt 3.500 biler. Mange kjøper rimelige bobiler til rundt en million kroner under vektgrensen på 3,5 tonn, mens midtsegmentet krymper og stadig flere kjøper større og dyrere bobiler fra to millioner kroner og oppover, konstaterer han.
Bobiler av merket Hobby er blant de rimeligste på markedet og prisene begynner fra 719.300 kroner for såkalte bybobiler, som er ombygde kassevogner hvor kjøreegenskapene ofte er bedre og størrelsen mindre. Noe som gjør det enklere på ferger, vestlandsveier og i byer.
Mer tradisjonelle bobiler med to, fire eller seks sengeplasser går fra 768.000 kroner til en drøy million med større motor og mer utstyr.
Mindre campingvogner
En annen trend de siste årene er at andelen bobiler/campingvogner har gått fra 25/75 til 75/25. Samtidig er motorene blitt sterkere, den praktiske bruken enklere og teknikken bedre, blant annet ved at gråvann benyttes i toalettet mens energiforbruket reduseres på flere måter.
En klønete regel om at det må være like mange sengeplasser som sitteplasser er i ferd med å endres og Grüner tror bobilsalget vil øke.
– Etter Corona med Norges-ferier, god økonomi og bedre bobiler er det ingen ting som tilsier at salget ikke skal øke, tror han.
Etter en dobling av bobilsalget fra 2010 til 4.166 i 2018, har salget stabilisert seg på rundt 3.500 bobiler årlig. Økende bruktsalg betyr samtidig nye kunder og de fleste som har vært på bobilferie har gode erfaringer. Ja vi elsker camping!