Ta med luksushotellet på ferie

Les hele artikkelen

– Trenden går mot større biler og færre senger, sier Andreas Wolfer-Heiman.

Som internasjonal salgssjef for Morelo vet han hva han snakker om, der han haster rundt blant nye og gamle kunder, og små og store bobiler på den første publikumsmessen på nesten to år på Norges Varemesse på Lillestrøm. Han bekrefter også at stadig flere kunder ønsker høy kvalitet.

PUBLIKUMSMESSE: Andreas Ljones hos Norges Varemesse kunne i fjor høst endelig åpne dørene for en messe med flere hundre bobiler og mange tusen besøkende.

Foto: Andreas Scheel

– I bobilene på under 3,5 tonns totalvekt er materialene tynne, tankene små og utstyret spartansk på grunn av kjørekortkravene til vekt. Våre biler er luksuriøse uten å være overdrevne, men vi har solide gulv som ikke gynger, tykk isolasjon mot både støy og temperatur, store vann- og gasstanker, samt utstyr som er valgt på grunn av funksjon og ikke vekt, poengterer han.

Tykt og solid

OPPGRADERT: Morelo river ut den spartanske innredingen i lastebilene fra Iveco og Mercedes-Benz og erstatter dem med moderne digitale løsninger, kjøleskap, skinn og andre solide materialer.

Foto: Andreas Scheel

Det betyr blant annet glassvegger i dusjen, stort kjøleskap, fryser og gjerne vaskemaskin, samt solide skuffer og skap med anordninger som gjør at ingen ting rister under kjøring. Deksler foran betjeningspaneler, batterier på mange hundre ampertimer (Ah), gulvvarme og luftfjæring er noe av det som øker komforten, vekten og prisen.

De river også ut hele førermiljøet fra Iveco og Mercedes-Benz chassisene de er bygd på, og setter inn digitale skjermer, skinnkledde dashbord, kjølerom og stemningsbelysning, for å nevne noe.

– Du kan også ta av rattet og sette på en dekorativ kopp, slik at sjåførstolen kan snus helt rundt og bli en del av salongen, legger han til. Detaljene er utallige og prisene varierer fra 2,1 til 9,1 millioner kroner, opplyser Wolfer-Heiman.

Prisene varierer delvis etter størrelse, som går fra 7,8 til 12,0 meter og bredden på mellom 2,35 til 2,55 meter, pluss såkalt slide-out som øker gulvarealet. Du kan velge om du vil ha garasje for egen bil, enkle eller avanserte tekniske løsninger og det er forskjell på kjøkken og senger fra Ikea og Kvänum og Hästens også.

KORTREIST OVERNATTING: Det var nesten like mange bobiler på parkeringsplassen utenfor Norges Varemesse som inne under fjorårets Caravanmesse.

Foto: Andreas Scheel

Hjem, kjære hjem

Enda dyrere bobil kan faktisk Kenneth Brandvik i Bobilkjeden Arve Opsahl skaffe gjennom sitt merke Concorde.

– Dette er store og luksuriøse biler som bygges på store chassis fra Iveco og Mercedes-Benz lastebiler og koster opptil 11 millioner kroner. Med utskyvbare vegger, full ståhøyde og alle fasiliteter du er vant til hjemmefra, kan du reise på langtur og være selvhjulpen i lang tid, poengterer han.

VOKSER: De store bobilene fra Concorde har i tillegg til garasje også såkalte slide-outs som gjør boarealet betydelig større når du har parkert.

Foto: Andreas Scheel

Store tanker for både diesel, vann og gass sørger for at rekkeviddeangst ikke blir et tema. Med mindre bilen i garasjen under soverommet er en elbil. Bobilkjeden selger også bobiler fra merkene Challenger og Eura Mobil, med priser fra 800.000 og 1,1 millioner kroner respektive. Førstnevnte med totalvekt som begynner på 3.500 kilo og kan kjøres med vanlig førerkort klasse B.

Et førerkort klasse C1 som gir rett til å kjøre lett lastebil og bobiler opptil 7.500 kg totalvekt krever rundt 30 timer på skolebenken og koster fort 60.000 kroner. Kvaliteten på bobilen du kan kan kjøre er imidlertid mye mer solid og luksuriøs, uten nødvendigvis å koste så mye mer, da det koster å kutte vekt også.

SKÅL: De mer eksklusive bobilene har skikkelige vinglass i opplyste skap med anordninger som gjør at de ikke klirrer eller knuser.
Foto: Andreas Scheel
LANGTUR: Med vaskemaskin og tørketrommel ombord kan du klare deg lenge på tur.
Foto: Andreas Scheel
KING SIZE: Med stor seng og mye skapplass er det lite som minner om camping.
Foto: Andreas Scheel
GOD PLASS: Kenneth Brandvik i Bobilkjeden Arve Opsahl kan ønske mange mennesker velkommen på tur i en Concorde.
Foto: Andreas Scheel

Kingsrød Trading i Sarpsborg er mest kjent for å bygge eksklusive hestebiler, hvor garasjen og deler av boenheten forsvinner til fordel for en stall med plass til fire hester. De bygger imidlertid også rene husbiler på 12 meters lengde, 1,5 meters bredde, flere slide-outs og alt av utstyr til priser fra 7,9 millioner kroner.

Mye rimelig

En av nestorene i norsk bobilbransje er Tor Grüner, som har holdt på med bobiler siden 1986. Nå er han foruten styreleder i Norges Caravan-Bransjeforbund også adm. direktør i selskapet Solid Import som eies av Kroken-familien i Åndalsnes, som omsetter for rundt en halv milliard kroner i året. Selskapet importerer og selger merkene Hymer, Bürstner, Laika, Corado, LMC og Niesmann gjennom åtte egne og 25 frittstående forhandlere.

NORGES STØRSTE: Tor Grüner i Solid Import tilbyr både mindre bybobiler bygget på varebiler fra blant annet Fiat (t.v.) og spesialbyggete bobiler fra blant annet Bürstner (t.h.).

Foto: Andreas Scheel

– Vi selger opp mot 1.300 bobiler i året, med Hymer som Norges mest solgte av et totalmarked på rundt 3.500 biler. Mange kjøper rimelige bobiler til rundt en million kroner under vektgrensen på 3,5 tonn, mens midtsegmentet krymper og stadig flere kjøper større og dyrere bobiler fra to millioner kroner og oppover, konstaterer han.

ENORM: Kingsrød Trading i Sarpsborg bygger gigantiske og luksuriøse bobiler på de største lastebilchassisene fra Mercedes-Benz.
Foto: Andreas Scheel
FLERBRUKSBIL: Opel Zafira-e Life med en sove- og kjøkkenmodul fra Egoe gir åtteseteren flere bruksområder.
Foto: Andres Scheel
BILTELT: Citroen C5 Aircross med et taktelt fra iKamper gjør terskelen for å dra på bobilfeire meget lav.
Foto: Andreas Scheel

Bobiler av merket Hobby er blant de rimeligste på markedet og prisene begynner fra 719.300 kroner for såkalte bybobiler, som er ombygde kassevogner hvor kjøreegenskapene ofte er bedre og størrelsen mindre. Noe som gjør det enklere på ferger, vestlandsveier og i byer.

Mer tradisjonelle bobiler med to, fire eller seks sengeplasser går fra 768.000 kroner til en drøy million med større motor og mer utstyr.

ALLEMANNSEIE: Enklere bobiler fra Hobby koster fra rundt 800.000 kroner, har sengeplass til fire og kan kjøres med vanlig førerkort.

Foto: Andreas Scheel

Mindre campingvogner

En annen trend de siste årene er at andelen bobiler/campingvogner har gått fra 25/75 til 75/25. Samtidig er motorene blitt sterkere, den praktiske bruken enklere og teknikken bedre, blant annet ved at gråvann benyttes i toalettet mens energiforbruket reduseres på flere måter.

GLAMPING: Et stort dusjkabinett med regndusj, marmorfliser og glassdører får tankene langt vekk fra det tradisjonelle campinglivet.

Foto: Andreas Scheel

En klønete regel om at det må være like mange sengeplasser som sitteplasser er i ferd med å endres og Grüner tror bobilsalget vil øke.

– Etter Corona med Norges-ferier, god økonomi og bedre bobiler er det ingen ting som tilsier at salget ikke skal øke, tror han.

Etter en dobling av bobilsalget fra 2010 til 4.166 i 2018, har salget stabilisert seg på rundt 3.500 bobiler årlig. Økende bruktsalg betyr samtidig nye kunder og de fleste som har vært på bobilferie har gode erfaringer. Ja vi elsker camping!