Superarkitektens bildrømmer

Les hele artikkelen

Det var ikke mange som hadde den spanske havne- og industribyen Bilbao i Baskerland på listen over steder de måtte til før midten av 1990-tallet. Det forandret seg plutselig i 1997 da Guggenheim Museum Bilbao åpnet. Kanskje ikke så mye på grunn av kunsten inne i museet som den Frank Gehry–designede bygningen i seg selv. Men i sommer har i hvert fall bilinteresserte en god grunn til også å ta turen inn i museet.

Spenningsfelt

At arkitekten Norman Foster (86) er litt over gjennomsnittlig bilinteressert har vi visst lenge. Ikke minst med en sterk fascinasjon av koblingen mellom arkitektur og bildesign – og kunst. Og det er akkurat dette spenningsfeltet Foster har brukt som tema når han har kurert jubileumsutstillingen.

Foster har hatt tilgang til de bilene han ønsket å samle, uansett om de kom fra produsenter eller privatpersoner verden over. Han har valgt ut nærmere 40 biler og omkring 200 kunstverk for å illustrere koblingen, og flere av objektene er ikke tidligere vist offentlig.

SKULPTURENE: Når det kommer til virkelig bilkunst er det lite som matcher franske luksus- og sportsbiler fra siste halvdel av 1930-tallet, her Peter Mullins Bugatti Atlantic Coupé.

Guggenheim

Futurisme

Foster er spesielt opptatt av fremtidstenkingen og pionerbruken av aerodynamikk, og blant objektene er også en replika av den unike 1933 Dymaxion, perfekt gjenskapt av Foster selv i 2010.

– Bilen er uten sammenligning den oppfinnelse som har forandret menneskenes liv mest. Vi står på terskelen til en ny elektrisk revolusjon, så denne utstillingen kan sees på som et requiem for forbrenningsmotorens siste dager, sier Foster.

Utstillingen er åpen til 18. september.