Bilmessen i Los Angeles preges av at de fleste europeiske bilprodusentene glimrer med sitt fravær. Mange av dem viste seg i stedet frem på bilmessen i München tidligere i høst, men det amerikanske bilmarkedet er fortsatt viktig.
Likevel dropper både Tesla og Rivian å være med, men Henry Fisker lanserte sin elbil Fisker Ocean og planlegger å ta verden med storm, etter at han hentet 15 milliarder kroner i forbindelse med børsnoteringen i fjor.
– Vi skal levere de første kundebilene før november 2022 og vi har allerede 19.000 bestillinger på bilen. I 2023 skal vi produsere 40.000 biler og vi har som mål å være 100 prosent karbonnøytrale i 2027, poengterer Fisker.
Flere versjoner
Den nye bilen er en mellomstor SUV-lignende bil med priser fra 37.500 dollar før incentiver for en forhjulstrekker med 275 hestekrefter og en rekkevidde på 400 kilometer. To versjoner med firehjulstrekk skal også produseres, hvor toppmodellen til 68.999 dollar får 550 hestekrefter og en rekkevidde på over 560 kilometer.
Om og når disse kommer til Norge er usikkert, slik det er med Fords store elektriske pickup-truck F150 Lightening også. Det samme gjelder også bensinslukende pickup-monstre som Chevrolets nye Silverado ZR2 med en 6,2 liters V8 under panseret på 420 hestekrefter. Vekt- og CO2-avgift på denne bilen gjør den uansett uinteressant for oss i Norge.
Mer interessant er da de mye omtalte elbilene Nissan Ariya og Toyota bZ4X som begge dukker opp i Norge i 2022. Disse viser også amerikanerne interesse for, spesielt i California hvor miljøbevisstheten er høyere og kravene strengere enn i mye av det øvrige USA.
Nye merker
To andre elbiler som har sin verdenspremiere i Los Angeles er Vinfast EV og Mullen. Det er usikkert om dette er biler som vil finne veien til Norge, sammen med de utallige kinesiske og andre elbilene som har dukket opp, eller vil gjøre det.
I tillegg til sine Ioniq5 og EV6. stilte Hyundai og Kia begge opp med elektriske konseptbiler, som trolig vil bli til produksjonsmodeller om noen år. Hyundai Seven Concept og Kia EV9 heter disse, mens en sportslig sedan med navnet Ioniq6 er besluttet lansert i USA i 2023.
Med den nye EV6 kjøre for øvrig Kia 4.635 kilometer over det amerikanske kontinentet og brukte ikke mer enn syv timer og 10 minutter på lade bilen underveis, takket være 800 Volt teknologien og en ladeeffekt på opptil 240 kW.
Samarbeidet mellom Toyota og Subaru bærer stadig nye frukter, og foruten de to sportsbilene GR86 og BRZ, er elbilene bZ4X og Solterra deres første steg inn i elbilverdenen. Bilene har for- eller firehjulsdrift og en rekkevidde på 460 til 530 kilometer. Dette er biler som vil dukke opp i Norge et stykke ut i 2022, og sikkert gi et løft i salgstallene til spesielt Subaru, som ikke har hatt biler med ledning før nå.
Bensinslukende V8
For amerikanere som er på utkikk etter store bensin- og dieseldrevne SUV-er, pickup-trucker, sedaner og muskelbiler er det likevel mye å velge blant fra både Jeep, Ram, Lincoln og andre. Corvettes nye C8 og flere spesialversjoner av Ford Mustang med V8-motorer representerer noe av det amerikanerne elsker.
Volvo og Lexus er også representert i Los Angeles, men ikke med elbiler da de ikke selges i USA, ennå. At elbilene er på vei merkes likevel også her, slik det begynte i Norge for rundt ti år siden. Det er ikke lenge i det store bildet, og mye tyder på at det kommer til å gå fort i USA også. Ikke minst fordi stadig flere bilprodusenter setter en dato for karbonnøytralitet og da er digre V8-ere ikke veien å gå.
Samtidig skryter flere bilprodusenter av sitt samarbeid med miljø- og andre veldedige organisasjoner, som Subarus samarbeid med National Park Foundation og Kias med Ocean Clean-Up. Hvis bilprodusentene tar miljøet på alvor må amerikanerne snart gjøre det også.