Stor samling: – Vi hadde ikke forventet smekkfullt hus

Les hele artikkelen

Dagen startet med lavt skydekke, striregn og en nervøs arrangør, men da himmelen etter hvert lysnet, lettet den ene flytypen etter den andre opp fra flystripen på Notodden. 14.000 tilskuere tittet oppover og fikk se et bredt utvalg flytyper og spektakulær flyakrobatikk.

SHOWTIME: Svenske Ragnarök avsluttet flystevnet med akrobatiske krumspring på himmelen.

Foto: Thomas Bjørnflaten

Flyentusiaster

Telemark Airshow startet opp i 2015 som en frivillig forening, og mange tusen dugnadstimer er lagt ned for å få showet ordentlig opp på vingene. Foreningen driftes av frivillige flyentusiaster som til daglig jobber i selskaper knyttet til luftfarten på Notodden. Stevneleder Magne Solberg var storfornøyd etter flyshowet.

HISTORISKE: To ikoner fra 2. verdenskrig: Foran en amerikansk Mustang og bak den britiske Spitfire.

Foto: Thomas Bjørnflaten

– Vi hadde ikke forventet smekkfullt hus etter to års stillstand, men det er tydelig at dette er noe flyentusiaster setter stor pris på. Publikummet kom fra alle deler av landet for å se, og vi er veldig stolte av å gi et så godt show tilbake.

UTEN FALLSKJERM: Flyet Grumman G-164 fløy ekstrem akrobatikk, men mest ekstremt var de to «wingwalkerene». De turnet på flykroppen, atpåtil uten fallskjerm.

Foto: Thomas Bjørnflaten

65 ÅR: Plainspotterne var i den syvende himmel. Her foreviges en Bücker bü 131 Jungmann, bygget i 1957.

Foto: Thomas Bjørnflaten

STORKEN: Tor Nørstegård brukte ti år og 9.250 arbeidstimer på å få dette tyske flyet med kallenavnet storken opp i lufta. Flytypen ble blant annet brukt av tyskerne for å søke etter tungtvanns-sabotørene på Hardangervidda.

Foto: Thomas Bjørnflaten

Ingen fallskjerm

Mest nervepirrende for det entusiastiske flypublikummet var å se opp på en gul-lakkert Grumman G1-164 med to kvinnelige akrobater stående på flykroppen mens de utførte sine halsbrekkende stunts. Ikke mindre spennende ble det når piloten gjennomførte alle mulige akrobatiske manøvre samtidig. 

Speaker Tommy Steine informerte publikummet på forhånd om at ingen av akrobatene hadde fallskjerm, og alle trakk et lettelsens sukk da flyet omsider landet med begge akrobatene sittende trygt i cockpiten.

FØLGER MED: Flytypen med navn Vampire var Norges første jetfly.

FOTO: Thomas Bjørnflaten

JETMOTOR: Flytypen Vampire ble i 1948 det norske Forsvarets første møte med jetalderen.

FOTO: Thomas Bjørnflaten

Jagerfly

Luftforsvaret stilte mannsterke opp. Den nye Hercules C130J fløy majestetisk frem og tilbake over rullebanen før det landet og ble parkert i publikumsområde, med påfølgende omvisning for store og små. 

Publikum hadde også flere godbiter i vente, for showet fortsatte med luftforsvarets aller første jagerfly med typebetegnelsen «De Havilland Vampire». Flytypen var i tjeneste fra 1948 til 1957, og ble en historisk kontrast til det høylytte besøket av Forsvarets nye F35-jagerfly. De to flyene som dundret over flyplassen har en samlet verdi på 3,5 milliarder kroner, og Forsvaret skal til sammen ha 52 slike fly når innkjøpsprogrammet er ferdig i 2025.

HEDENSK MORO: Ragnarök sparer ikke på effektene når de har show i lufta.

Foto: Thomas Bjørnflaten

STOR INTERESSE: Over 10.000 tilskuere samlet seg ved flystripen på Notodden.

Foto: Thomas Bjørnflaten

OMBYGD: Kåre Jan-Johansen har bygd om 13 helikoptre av typen «Aèrospatiale Alouette III». Et av dem showet han rundt med over flystripen på Notodden.

FOTO: Thomas Bjørnflaten

MODERNE: Norge skal innen 2025 ha 52 Lockheed Martin F-35 Ligtning II, til en samlet prislapp på 90 milliarder. Disse to jagerne tok turen fra Ørlandet og ned til flystevnet på Notodden.

Foto: Thomas Bjørnflaten

Sikkerhet

Det aller viktigste på ethvert flyshow er selvsagt sikkerheten.

AGGRESIVT SHOW: Tyske Luftwaffes to store konkurrenter under 2. verdenskrig. Til venstre britiske Spitfire og til høyre den amerikanske Mustang.

FOTO: Thomas Bjørnflaten

– Alt som skjer er nøye planlagt, og det er foretatt en grundig risikovurdering av all flyaktiviteten. Pilotene må forholde seg til strenge krav, og det ligger hundrevis av timer med trening og forberedelser bak. Alle har jo i bakhodet at det kan skje uforutsette ting på et flystevne, men det er ekstremt sjeldent, sa en flyvende glad Solberg, som bare timer etter stevnet startet planleggingen av 2023-versjonen av Telemark Airshow.