Dagen startet med lavt skydekke, striregn og en nervøs arrangør, men da himmelen etter hvert lysnet, lettet den ene flytypen etter den andre opp fra flystripen på Notodden. 14.000 tilskuere tittet oppover og fikk se et bredt utvalg flytyper og spektakulær flyakrobatikk.
Flyentusiaster
Telemark Airshow startet opp i 2015 som en frivillig forening, og mange tusen dugnadstimer er lagt ned for å få showet ordentlig opp på vingene. Foreningen driftes av frivillige flyentusiaster som til daglig jobber i selskaper knyttet til luftfarten på Notodden. Stevneleder Magne Solberg var storfornøyd etter flyshowet.
– Vi hadde ikke forventet smekkfullt hus etter to års stillstand, men det er tydelig at dette er noe flyentusiaster setter stor pris på. Publikummet kom fra alle deler av landet for å se, og vi er veldig stolte av å gi et så godt show tilbake.
Ingen fallskjerm
Mest nervepirrende for det entusiastiske flypublikummet var å se opp på en gul-lakkert Grumman G1-164 med to kvinnelige akrobater stående på flykroppen mens de utførte sine halsbrekkende stunts. Ikke mindre spennende ble det når piloten gjennomførte alle mulige akrobatiske manøvre samtidig.
Speaker Tommy Steine informerte publikummet på forhånd om at ingen av akrobatene hadde fallskjerm, og alle trakk et lettelsens sukk da flyet omsider landet med begge akrobatene sittende trygt i cockpiten.
Jagerfly
Luftforsvaret stilte mannsterke opp. Den nye Hercules C130J fløy majestetisk frem og tilbake over rullebanen før det landet og ble parkert i publikumsområde, med påfølgende omvisning for store og små.
Publikum hadde også flere godbiter i vente, for showet fortsatte med luftforsvarets aller første jagerfly med typebetegnelsen «De Havilland Vampire». Flytypen var i tjeneste fra 1948 til 1957, og ble en historisk kontrast til det høylytte besøket av Forsvarets nye F35-jagerfly. De to flyene som dundret over flyplassen har en samlet verdi på 3,5 milliarder kroner, og Forsvaret skal til sammen ha 52 slike fly når innkjøpsprogrammet er ferdig i 2025.
Sikkerhet
Det aller viktigste på ethvert flyshow er selvsagt sikkerheten.
– Alt som skjer er nøye planlagt, og det er foretatt en grundig risikovurdering av all flyaktiviteten. Pilotene må forholde seg til strenge krav, og det ligger hundrevis av timer med trening og forberedelser bak. Alle har jo i bakhodet at det kan skje uforutsette ting på et flystevne, men det er ekstremt sjeldent, sa en flyvende glad Solberg, som bare timer etter stevnet startet planleggingen av 2023-versjonen av Telemark Airshow.