Stor elbilfrustrasjon: Dette sier BMW om å få bil i år

Les hele artikkelen

Facebook-gruppen «BMW i4 Owners Norway» teller nå over 5.000 medlemmer. Her diskuterer nordmenn den etterlengtede elbilen BMW i4, som det er grunn til å anta at tusenvis av norske kunder venter på. 

En større menge kommentarer og poster på nettstedet handler om når bilene ble bestilt, og hvorfor noen får bil før andre. Frustrasjonen handler blant annet om at det tilsynelatende ikke er noen logisk forklaring på hvorfor det tar så lang tid for noen, men ikke alle. 

Så langt i år er det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) levert 1.081 i4-er i Norge, men det ventes mange flere både i år og – til kundenes store skrekk – i begynnelsen av 2023.

Forsinkelser og høy ordrebank

– Jeg skulle gjerne sagt at vi kunne vært mer forutsigbare rundt produksjon og levering. Kundene begynner å bli lei av unnskyldninger, så det er en fattig trøst å komme med, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos den norske BMW-importøren.

Hvor mange nordmenn som faktisk venter på en i4, vil han ikke opplyse om. Han forklarer imidlertid den trege BMW i4-leveringen med logistikkproblemer og delemangel og pågang.

(Se komplett liste over levering av nye elbiler fra BMW lenger ned i saken).

FORSTÅR KUNDENES FRUSTRASJON: Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge

Foto: Håkon Sæbø

– Fortsatt er det halvledermangel som i stor grad er med på å skape forsinkelser i produksjonen. Det er et stort og komplekst system og ingen enkeltforklaringer. Vi gikk inn i dette året med veldig høy ordrebank og den fortsetter å vokse, forteller han.

Tegneby trekker frem at ekstrautstyrsvalget kan ha mye å si for når bilene går i produksjon. Bilfabrikker har i lang tid har arbeidet etter det såkalte «Just-in-time»-prinsippet, der delene ikke ankommer fabrikken før de faktisk er klare for den ukentlige eller daglige produksjonsmengden. Det tar ifølge Tegneby tid å tilpasse den globale produksjonen til det han kaller nye og endrede forsyningslinjer. 

– Det betyr at situasjonen kan endre seg raskt og det er derfor krevende å forutsi hvordan produksjonen blir fremover. Forutsigbarheten er fortsatt et stykke unna, sier han.

Er Norge viktig for BMW i Tyskland?

– Ja, de er godt kjent med den lange ventetiden og den stor ordrebanken Norge har. Det er noe vi utfordrer dem på daglig og de ser problemstillingen. Samtidig er vi er ikke alene i verden om å ville ha elbiler og det er kunder i andre land som også venter på sin i4, sier Tegneby.

TO MODELLER: BMW i4 fås i to forskjellige modeller. Den rimeligste er BMW i4 eDrive40 som kun selges med bakhjulsdrift. Toppmodellen i4 M50 har firehjulsdrift og 544 hestekrefter.

Foto: Håkon Sæbø

– Urettferdig

Selv om kommunikasjonsdirektøren ikke vil si noe om hvor mange i4-kunder de har på vent, forteller han at godt over 90 prosent av norske kunder har gått for modellen BMW i4 M50. Denne har firehjulsdrift, 544 hestekrefter og de fleste koster kundene mellom 650.000 og 750.000 kroner før eventuelle avgifter.

I det reviderte nasjonalbudsjettet som ble lagt frem i sommer, ble det gjort kjent at det tilkommer 25 prosent merverdiavgift på første krone over 500.000 kroner fra 1. januar 2023. 

Det betyr at de uheldige som ikke rekker å få bil i år, risikerer en ekstraregning på over 50.000 kroner. 

Det må kundene avfinne seg med, for Tegneby er tydelig på at en del norske i4-kunder må regne med  levering i 2023 – ikke før jul slik det håpes på. 

– At noen får bil i år og andre neste år, er ikke til å unngå. Det vil dessverre oppleves urettferdig og tilfeldig for mange, men samtidig er det en situasjon vi erfarer rundt hvert årsskifte, som blir ekstra tydelig i år, sier han.

Ekstra sårt er det også at enkelte nordmenn som allerede har fått sin i4, velger å selge denne til overpris på bruktmarkedet. 

Finansavisen kjenner tilfeller der kunder har mottatt bil, for så å nærmest umiddelbart selge og tjene over 100.000 kroner. Denne lukrative muligheten kan mange se helt vekk fra etter hvert som bilene ruller inn i Norge.  

MEST POPULÆR: Det er den kraftige BMW i4 M50 de aller fleste kundene venter på. Her fra BMWs München-fabrikk.

Foto: BMW

Kan levere i år

Mens i4-kundene må vente, finnes det andre elektriske modeller fra BMW som kan leveres før jul. Først og fremst dreier det seg om den store SUV-en BMW iX med den minste batteripakken. Modellen heter iX xDrive40 og har 326 hestekrefter, firehjulsdrift og rekkevidde på mellom 400 og 426 kilometer. 

Den starter på 671.720 kroner mens en bedre utstyrt versjon koster rundt 800.000 kroner. 

Levering av nye elbiler fra BMW

 

BMW iX1: Lanseres i fjerde kvartal i år. Levering av nye ordre i andre kvartal 2023

BMW iX3: Levering av nye ordre i første kvartal 2023

BMW iX xDrive40: Levering av nye ordre mot slutten av året.

BMW iX xDrive50: Levering av nye ordre i første kvartal 2023

BMW iX xDrive M60: I stor grad utsolgt. Tentativ levering av nye ordre er tredje kvartal 2023

BMW i4 eDrive40: Levering av nye ordre i tredje kvartal 2023

BMW i4 M50: Levering av nye ordre i tredje kvartal 2023

BMW i7 xDrive60: Lansering mot slutten av året. Levering av nye ordre i første kvartal 2023*

MINI Cooper SE: Levering nye ordre i første kvartal 2023. Avhengig av utstyr kan det også leveres mot slutten av 2022.

*Enkelte biler kan kanskje leveres i år. 

BMW

Forklaringen på hvorfor denne kan bestilles nå og leveres før jul, men ikke BMW i4, er at fabrikken etter sigende har  standardiserte utstyrsvalget i større grad. Ifølge Tegneby spiller det også inn at ledningsnettet (som det har vært problematisk med tilgangen på i bilindustrien generelt i år), er nærmest identisk for alle iX-modeller. 

Den andre elmodellen som forhåpentligvis kan leveres mot slutten av året, er giganten BMW i7. Dette er en stor luksussedan på nærmere 5,4 meter med 544 hestekrefter, rekkevidde på opptil 625 kilometer og startpris på 1.181.720 kroner før ekstrautstyr. 

– Her skal jeg være litt forsiktig med å love noe, men det kan hende at vi klarer å levere ytterligere noen i7-er før jul, sier Tegneby.

Bilene BMW importerer til Norge kommer forøvrig med skip fra Bremerhaven i Tyskland.

– Hva siste dato blir for at båtene må forlate Bremerhaven og komme til Norge før jul, vet vi fortsatt ikke. Hjulene må være på norsk jord og bilen fortollet før den kan registreres, opplyser Tegneby.

Høyere avgift på sportsbiler

Det er ikke bare levering av elbiler som bekymrer den norske BMW-importøren. Selv om salget av ladbare biler, bensin- og dieselbiler er på vei til å bli forsvinnende lite, finnes det fortsatt dem som drømmer om en sportslig bil med kraftig stempelmotor. 

Så langt i år er det ifølge OFV er det registrert 37 stykker av de motorsterke variantene BMW M3 og M4. Dette er biler med sekssylindret turbomotor og effekt på opp mot 510 hestekrefter. 

KAN BLI DYRERE: Motorsterke bensinbiler som BMW M3 Competition kan bli dyrere neste år om avgiftene økes.

Foto: Håkon Sæbø

– Det er naturlig å forvente endringer på engangsavgiften for fossile biler, som kan gi markante utslag fra 1. januar, spekulerer Tegneby.

Han trekker frem at det i statsbudsjettet kan dukke opp en økning av CO2-komponenten i engangsavgiften, som kan gjøre biler av BMW M3 og M4s kaliber betydelig dyrere. 

BMW lanserer i høst en stasjonsvognutgave av M3, som også kommer med firehjulsdrift og 510 hestekrefter. Om de få kundene som bestiller denne modellen rekker å ta levering før en eventuell avgiftsøkning til nyttår, er usikkert.

Tegneby opplyser om at de har et fåtall sedaner og kupeer tilgjengelig for levering før jul. 

– Biler med forbrenningsmotor blir ikke billigere fremover. Vurderer man en slik bil bør man ta en telefon til forhandleren nå og sjekke mulighetene, sier han.