Sportsbilmerke med diger elbil – på flere måter ekstrem

Les hele artikkelen

Det britiske bilmerket Lotus er kjent for å produsere små, lette sportsbiler rettet mot det europeiske markedet. Nå forandres det inntrykket for alltid, med lanseringen av den store elbilen Lotus Eletre.

Lang og bred

Flere medier trekker paralleller til Lamborghini Urus, men det er nok ikke bare på grunn av fargen, utseendet og de heftige ytelsene, for dette er også litt av en rugg: Lotus Eletre er 5,1 meter lang, 2,13 meter bred (med kameraspeil som på en Audi e-tron) og 1,63 meter høy. Akselavstanden tilsvarer en Porsche Taycan med rett over tre meter. 

KRAFTIG NOK: Lotus Eletre får to elmotorer som sørger for over 600 hestekrefter.

Foto: Lotus

Lotus Eletre, som selskapet selv kaller en hyper-SUV, har følgende tekniske spesifikasjoner: 

  • Lotus Eletre får firehjulsdrift ved hjelp av to elmotorer og total motoreffekt på over 600 hestekrefter. 
  • 0 til 100 skal gå unna på under tre sekunder og toppfarten er på 260 km/t.
  • Bilen får et 800 volt elektrisk system og hurtiglading med effekt på 350 kW. Ombord-laderen skal takle 22 kW.
  • Lotus Eletre sies å få en rekkevidde på 600 kilometer og et batteri med kapasitet på minst 100 kWh. 
  • Bilen skal koste mindre enn 100.000 pund, som tilsvarer om lag 1,16 millioner kroner inkludert britiske avgifter. Enda kraftigere og dyrere utgaver ventes å komme senere.

    EKSTREMT KJAPP: Lotus Eletre skal ifølge selskapet klare 0 til 100 på under tre sekunder.

    Foto: Lotus

Lotus eies av kinesiske Geely, som også eier blant annet Volvo og Polestar. Lotus bedyrer at deres nye elbil er utviklet med team i Storbritannia, Tyskland og Sverige og Kina, men det er samtidig klart at Lotus Eletre skal produsere på en helt ny fabrikk i Wuhan i Kina. 

Heftig understell

Det er en kjent sak at flere elbilprodusenter viser til forholdsvis heftige tall på kommende elektriske biler, men at det ikke alltid følges opp med like heftige understell. Det er etter alt å dømme ikke tilfellet med Eletre, som voldsomt nok leveres med 23-tommers felger og karbonkeramiske bremser. 

MYE LYD: Lotus Eletre fås med et voldsomt stereoanlegg.

Foto: Lotus

Minst like interessant er det at bilen leveres med femledds hjuloppheng bak samt adaptive dempere rundt om og luftfjæring som standardutstyr. 

I tillegg kan Lotus Eletre fås med system for selvregulerende høyde, bakakselstyring og sågar aktive krengningsstabilisatorer, som Porsche foreløpig er alene om å tilby på noen elbil. Selv ikke Audi RS e-tron GT kan skilte med et så avansert understell.

LIDAR og øredøvende stereoanlegg

Lotus hevder at Eletre har verdens mest avanserte «aktive aerodynamiske egenskaper», men viser i tillegg til at Eletre blir verdens første bil med et LIDAR-basert selvkjørende system der de fire sensorene kan gjøres usynlige når de ikke er i bruk.

LEVERING: Lotus Eletre fås etter sigende i 2023 om den bestilles nå.

Foto: Lotus

Stereoanlegget i den nye elbilen leveres av det britiske firmaet KEF, hvor 15 høyttalere med surround sound og 1.380 watt fås med på kjøpet. Som ekstrautstyr kan det oppgraderes til et annet stereoanlegg fra KEF, som har hele 23 høyttalere og 2.160 watt. 

Ifølge selskapets pressemelding kan Lotus Eletre reserveres på deres nettsted nå, og produksjonen settes i gang senere i år. Leveringen til kunder i Europa og Kina vi begynne i 2023.