Mercedes-Benz surfer på en elektrisk bølge om dagen. Kort tid etter at det ble åpnet for bestillinger på flaggskipet EQS lanserte tyskerne den litt mindre utgaven, EQE, under bilutstillingen i München, samt en konseptversjon at Geländewagen, kalt EQG.
Hør denne ukens episode «Test av Nio ES8 og elbilrevolusjon fra Mercedes-Benz»:
EQE deler store deler av både det utvendige og innvendige designet med storebroren EQS, og flere tekniske detaljer og utstyr er også overført til den elektriske E-klassen. I første omgang har Mercedes sluppet detaljene for varianten EQE350, som får en motoreffekt på 215 kilowatt, 530 newtonmeter og en rekkevidde på inntil 660 kilometer.
Det skal komme enda en utgave, men Mercedes har foreløpig ikke sagt noe om denne utover at den er planlagt og at den skal ha firehjulstrekk.
I tillegg lanserte Mercedes Concept EQG, en elektrisk utgave av ikonet Geländewagen. Mercedes lover at nykommeren skal beholde 4×4-egenskapene, som har gjort Geländewagen legendarisk, samt en rekke nye teknologiske finesser.
Utviklingen stopper ikke der for Mercedes, som skal ha en elbilvariant av alle sine modeller klar i 2025, blant annet en elektrisk Maybach. For å nå målet bygges det tre elbilplattformer og tyskerne ønsker kun å selge elbiler fra 2030.
Bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen har gjort research etter at nyheten om en elektrisk Geländewagen sprakk.
– Jeg har sjekket litt rundt og det antydes en pris på rundt 900.000 til en million, sier Mørch Larsen.
Bileksperten legger til at han også har klart å finne en pris på rundt 600.000 for splitter nye EQE, som han mener får god plass og som du fint kan kjøre tur/ retur hytta.
– Jeg synes den ser kjempelekker ut jeg, sier Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.
Mørch Larsen er litt mer skeptisk, men er helt sikker på en ting:
– Den kommer til å selge i bøtter og spann!
Hør forrige ukes episode «Hysj! Stol ikke på noen»: