Renault Megane E-Tech Electric er som du sikkert har gjettet en elbil. Den bygger pÄ CMF-EV plattformen, og vil etter hvert bli brukt av Nissan nÄr de lanserer Ariya. Renault har altsÄ ikke fulgt eksempelet til Volkswagen, som stappet Golf-en full av batterier, og overlappet e-Golf med ID.3. Her har Renault rett og slett lansert den neste generasjonen Megane, og den er elektrisk.
Vinner pÄ design
Grunnen til at ID.3 dukker opp i fĂžrste avsnitt, er at Renault utpeker den og Polestar 2 som to av de viktigste konkurrentene.Â
FÞrsteinntrykket er at Renault vinner pÄ design. Batteriet ligger som vanlig under gulvet, og skal bare vÊre halvparten sÄ tykt som det de bruker pÄ elbilen Zoe.
Kapasiteten oppgis til 60 kWh, og rekkevidden 470 km WLTP. Den innebygde laderen oppgis Ä ha 22 kW effekt, og hurtiglading kan foregÄ med maksimalt 130 kW. Elmotoren kommer i to forskjellige varianter, en med 96 kW og 250 Nm, og en med 160 kW og 300 Nm. Fra 0 til 100 km/t skal vÊre gjort pÄ 7,4 sekunder i den med den stÞrst motoren, og toppfarten er 160 km/t.
Konkurransedyktige
Det japanske sÞskenbarnet Nissan Ariya vil konkurrere i SUV-klassen, men Renault Megane E-Tech Electric fÄr kun forhjulsdrift og normal bakkeklaring. I utgaven med 160 kW skal det gÄ an Ä trekke 900 kg pÄ henger, og begge utgavene skal greie 75 kg pÄ taket. Bilen har ikke takrails, men vil benytte bÞyler med innfesting pÄ innsiden av dÞrkarmen.
For Ă„ kjempe mot ID.3 og Polestar satser Renault pĂ„ mye utstyr. Ă tilby godt utstyrte biler et et gammelt triks bilbransjen benytter seg av, men det kan vĂŠre svĂŠrt effektivt.Â
Selv om norske priser ikke er klare fÞr fÞrste februar 2022, sier de at de regner med Ä vÊre konkurransedyktige. Varmepumpe og den store skjermen pÄ 12 tommer innvendig blir standard, sammen med elektrisk justerbare seter med innebygget massasjeprogram.
Nissan Ariya koster forĂžvrig fra ca. 410.000 kroner med forhjulsdrift, sĂ„ det er god grunn til Ă„ tenke at Renault Megane E-Tech Electric vil ligge pĂ„ omtrent samme nivĂ„.Â
Trekk for symbol
Android og Apple CarPlay fÄr trÄdlÞs tilkobling, og skal kunne speiles opp pÄ skjermen. Google sÞrger for navigasjonen, og som vanlig kan du forsÞke Ä snakke til bilen i hÄp om at den utfÞrer noe i nÊrheten av det du hadde tenkt. Litt trykking og sveiping pÄ skjermen viser i hvert fall at den er responsiv, og nogenlunde fornuftig satt opp.
Det blir trekk for manglende volumkontroll til Ä snurre pÄ. Symboler med pluss og minus som du mÄ treffe med pekefingeren i fart er ikke like effektivt. Men om du treffer pluss-tegnet, vil Harman Kardon sÞrge for Ä spre lyden via bÄde subwoofer, mellomtone og diskant hÞyttalere.
Full pÄskeutrustning
Under panseret er det fint lite en hobbymekaniker kan foreta seg, bortsett fra Ä fylle pÄ spylevÊske. Renault styrer klar av lÞsningen med sÄkalt «frunk», et lite rom under panseret der en stort sett oppbevarer ladekabelen.
Den ligger under gulvet i bagasjerommet som visstnok rommer 440 liter, noe som ikke er ideelt dersom en har med full pÄskeutrustning. Forslag fra Finansavisens feltarbeider om Ä bygge inn en fjÊr-belastet kabeltrommel av samme type som en har pÄ stÞvsugere blir positivt mottatt.
Ny logo
Og det er den typisk franske optimismen, lekenheten og viljen til Ä vÄge seg pÄ litt spennende design og lÞsninger som gjÞr at Renault Megane E-Tech Electric som nevnt vinner pÄ design. Den ser rett og slett skikkelig tÞff ut, med mye fine detaljer, kule lys foran og bak, og en diger logo pÄ nesa i helt ny tolkning.
Baklysene er utformet spesifikt for Ä skape en effekt som folk i mediabransjen gjerne forsÞker Ä unngÄ. NÄr to mÞnstre med tettsittende striper overlapper eller plasseres tett sammen i vinkel oppstÄr noe som kalles Moaré eller interferens. Det er en optisk illusjon som gjÞr at Þyet oppfatter et tredje mÞnster, med buede linjer pÄ tvers av de to opprinnelige rette linjene. Det kommer tydelig frem dersom en gjest pÄ Dagsrevyen har pyntet seg med stripete skjorte, og beveger seg litt foran kamera.
Ekstra skumlag
Hjulene pĂ„ 20 tommer er plassert sĂ„ langt ute i hvert hjĂžrne det gĂ„r, og sammen med den skrĂ„ avslutningen pĂ„ taket minner den litt om en Mini, i ny fransk designerdress.Â
Renault Megane E-Tech Electric
Motor: Elmotor
Effekt: 96 kW (130 hk) / 250 Nm – 160 kW (218 hk) / 300 Nm
Akselerasjon: 7,4 sek (160 kW)
Toppfart: 160 km/t
Batteri netto: 60 kWh
Hurtiglading: 130 kW
Bagasjerom: 440 liter
Egenvekt: 1725 kg
Tilhenger: 900 kg
Rekkevidde: 470 km WLTP
PÄ innsiden sÞrger det samme skrÄ taket for at fullt utvokste journalister mÄ tre hodet innunder kanten for Ä komme seg pÄ plass i baksetet. KnÊrne har heller ikke mer rom enn strengt tatt nÞdvendig, nÄr fÞrersetet er stilt inn pÄ samme person. Men selve seteputen bak er behagelig utformet, og for de litt yngre er det god utsikt, samt to plugger til Ä lade nettbrett og andre dingser.
Renault har som alle andre en app til telefonen der du kan styre lading og andre ting, og dersom bilen merker at du er i nÊrheten lÄser den opp ladeluken uten Ä Äpne dÞrene. Fransk komfort loves ogsÄ ved hjelp av ekstra tykke lag med stÞydempende skum, og fÞrerassistentsystemer som strekker seg sÄ langt loven tillater med tanke pÄ selvkjÞring. Det er fint Ä se en ny elbil med personlighet, og det blir spennende Ä prÞvekjÞre den utpÄ vÄrparten 2022.