Første generasjon Porsche 911 GT3 RS kom i 2003 og siden har de eksentriske bilene dukket opp i ny versjon med jevne mellomrom. Nå tilbyr tyskerne en helt ny modell til sine mest entusiastiske og raske kunder.
Oppskriften består også denne gangen av en selvpustende boksermotor som synger på høyt turtall, lav vekt og høyst baneorienterte egenskaper. Men denne gangen har Porsche gjort GT3 RS mer ekstrem.
Det er en enorm interesse. Vi ser allerede at vi ikke vil klare å dekke etterspørselen
Maren Helgestuen, Porsche
Først til tallene: 4,0-liters boksersekser som yter 525 hestekrefter ved 8.500 og har maksimalt turtall på 9.000 omdreininger. Det er bare 15 hestekrefter mer enn en «vanlig» GT3 og dreiemomentet er ikke enormt. Motoren vrir ut 465 Nm og er koblet til en syvtrinns dobbeltclutchkasse.
Bilen veier 1.450 kilo, 0 til 100 skal gå unna på 3,2 sekunder og toppfarten er på 296 kilometer i timen, men GT3 RS handler om mye mer enn disse tallene.
Gigantisk radiator
Det som kanskje er litt overraskende, men lover godt for dem som virkelig vil kjøre hardt på bane, er Porsches nye konsept rundt kjøling. Fremfor tre radiatorer foran har Porsche puttet inn løpsbilteknologien fra Le Mans-bilen 911 RSR og 911GT3 R. Det betyr at der en vanlig 911 har bagasjerom foran er det nå én gigantisk radiator vinklet på skrå.
Dette muliggjør ifølge Porsche plass til å sette inn aktive aerodynamiske elementer som er kontinuerlig variable. Med den mildt sagt iøynefallende vingen bak og en rekke andre aerodynamiske finner og luftledere, skapes 409 kilo marktrykk ved 200 kilometer i timen. Ved 285 km/t øker det til 860 kg.
Porsche skryter av at nye 911 GT3 RS har dobbelt så mye marktrykk som forrige utgave, og tre ganger mer enn den ganske så baneorienterte 911 GT3.
Porsche har også lagt på en aktiv bakvinge, et såkalt Drag Reduction System (DRS), som er teknologi hentet rett fra banebiler. Dette er første gang en produksjonsbil fra Porsche får dette systemet, hvor hensikten er at luftmotstanden minskes i høye hastigheter. Den aktive vingen fungerer også som brems når sjåføren påkaller full bremseeffekt. Vingen er forøvrig høyere enn resten av bilen, noe som også er første gang for en produksjonsmodell fra Porsche.
Uvanlig mange knapper
En annen spennende nyhet på 911 GT3 RS er knappene plassert på rattet. Bilen har i utgangspunktet tre forskjellige kjøreprogrammer: Normal, Sport og Track. I sistnevnte program kan støtdemperne finjusteres og sjåføren kan til og med justere dempernes kompresjon og retur individuelt mellom for- og bakaksel.
I tillegg kan differensialen også tunes direkte fra rattet med en annen knapp, samt at stabilitetskontroll også kan finjusteres etter sjåførens ønske. DRS-systemet har også sin egen hurtigknapp og totalt er det fire knapper med tilhørende grafisk innhold på skjermen foran deg.
Pakker til deg
Nye 911 GT3 RS er i utstrakt grad konstruert i karbonfiberforsterket plast. Glasset er betraktelig tynnere og lettere enn på vanlige 911-er, slik det forventes av en bil som GT3 RS. Club Sport-pakken til 2.400 kroner inkluderer veltebur i stål, brannslukkingsapparat og batteribryter, men velges Weissach-pakken til 387.000 kroner får du blant annet mye mer karbonfiber.
En Porsche 911 GT3 RS koster fra 3.297.900 kroner i Norge før ekstrautstyr.
Weissach-pakken inkluderer smidde GT3 RS-lettvektsfelger i magnesium og velteburet kan fås i karbonfiber som veier 22 kilo mindre enn det i CS-pakken. Bare understellsdelene i Weissach-pakken sparer deg for fem kilo og girhendlene på rattet er herlig nok i magnesium.
Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) med kalipere i svart høyglans koster 121.700 kroner ekstra, og med alt dette usyret havner en GT3 RS på 3,9 millioner. Likevel er for eksempel LED-matrixlys 42.800 kroner ekstra, ryggekamera koster i tillegg 15.100 kroner mens vinterhjulpakken ligger på 145.790 kroner.
– Enorm interesse
Selv om prisen kan virke avskrekkende når bilen nærmer seg fire millioner kroner, later det ikke til at nordmenn lar seg skremme. Ifølge Maren Helgestuen, PR-ansvarlig hos den norske Porsche-importøren, er reaksjonen på den nye bilen overveldende.
– Det er en enorm interesse for Porsche 911 GT3 RS, som overstiger våre forventninger. Vi ser allerede av de ordrene som har kommet inn, at vi ikke vil klare å dekke etterspørselen, forteller hun.
Bilen er med andre ord bortbestilt, og når det eventuelt er mulig å få produksjonsplass i 2023 er ikke informasjon importøren vil gå ut med. Det samme gjelder antallet biler som faktisk er tiltenkt norske kunder.
– På 911 generelt er det sterk etterspørsel og spesialmodellene er spesielt populære. Dette gjenspeiles også i at vi opplever stor interesse for banekjøring i Norge. Vi kan dessverre ikke si noe om hvor mange GT3 RS-er som er bestilt, og det vil være forhandlerne som har ansvar for hvem som får de produksjonsplassene vi får tildelt i 2023, sier Helgestuen.
Så langt i år er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 73 nye Porsche 911-er i Norge. Av disse er 16 stykker GT3-er.
Kundene som får tak i en produksjonsplass kan forøvrig vente seg sin 911 GT3 RS mot slutten av første kvartal neste år.