Spinnvill elbil: Lokker med 2.200 hestekrefter

Les hele artikkelen

Falco hadde én hit, «Rock Me Amadeus», selv om bandet og tilhengerne muligens vil si at ogsÄ «Vienna Calling» og «Jeanny» var store slagere. Dem om det.

Den nye Þsterrikske elbilprodusenten DEUS hÄper at Vayanne, med linjer fra Italdesign og elektrisk drivverk fra Williams Advanced Engineering (WAE), kan bli starten pÄ et nytt bileventyr. Elbilen, eller hyper-elbilen om du vil, ble nylig lansert pÄ bilutstillingen i New York.

MYE PLAST: InteriÞret pÄ konseptbilen later til Ä ha mye plast, og mer enn man kan forvente til denne prisen.

Foto: Renato Zacchia / DEUS

Over 2.200 HK

Det snakkes om mer enn 2.200 HK (1.640 kW), over 2.000 Nm, en toppfart pÄ 400 km/t, mens null til 100 km/t skal ta mindre enn 1,99 sekunder. Fabelaktige tall, om ikke Tesla for lengst hadde lovet 0 til 97 km/t (0-60 mph) pÄ 1,1 sekunder. SkjÞnt forelÞpig er det estimater i begge leirer. Roadsteren til Elon Musk lar vente pÄ seg, men skal komme neste Är. Hvilken som er raskest gjenstÄr Ä se, men mange vil nok stole mer pÄ Tesla enn atter en ukjent bilprodusent.

IKKE OMFAVNET: Hvor mye oppmerksomhet en ny bil fÄr, beror vel sÄ mye pÄ nÄr bildene tas. 

Foto: Newspress

Nesten 24 millioner

Vayanne er oppkalt etter byen Wien, eller i hvert fall den engelske skrivemÄten Vienna. Oppladning ved 350 kW skal kunne fylle opp batteripakken pÄ 85 kWh pÄ kun 20 minutter. WLTP-rekkevidden er rundt 480 kilometer. MÄlet er Ä bygge 99 eksemplarer, med de fÞrste kundeleveringene i 2025. Prisen er ikke spikret, men Dyrr Ardash i WAE-ledelsen sier til Autocar at prisen vil havne pÄ rundt 2,5 millioner dollar, som er nesten 24 millioner kroner.