Spinnvill elbil: Lokker med 2.200 hestekrefter

Les hele artikkelen

Falco hadde én hit, «Rock Me Amadeus», selv om bandet og tilhengerne muligens vil si at også «Vienna Calling» og «Jeanny» var store slagere. Dem om det.

Den nye østerrikske elbilprodusenten DEUS håper at Vayanne, med linjer fra Italdesign og elektrisk drivverk fra Williams Advanced Engineering (WAE), kan bli starten på et nytt bileventyr. Elbilen, eller hyper-elbilen om du vil, ble nylig lansert på bilutstillingen i New York.

MYE PLAST: Interiøret på konseptbilen later til å ha mye plast, og mer enn man kan forvente til denne prisen.

Foto: Renato Zacchia / DEUS

Over 2.200 HK

Det snakkes om mer enn 2.200 HK (1.640 kW), over 2.000 Nm, en toppfart på 400 km/t, mens null til 100 km/t skal ta mindre enn 1,99 sekunder. Fabelaktige tall, om ikke Tesla for lengst hadde lovet 0 til 97 km/t (0-60 mph) på 1,1 sekunder. Skjønt foreløpig er det estimater i begge leirer. Roadsteren til Elon Musk lar vente på seg, men skal komme neste år. Hvilken som er raskest gjenstår å se, men mange vil nok stole mer på Tesla enn atter en ukjent bilprodusent.

IKKE OMFAVNET: Hvor mye oppmerksomhet en ny bil får, beror vel så mye på når bildene tas. 

Foto: Newspress

Nesten 24 millioner

Vayanne er oppkalt etter byen Wien, eller i hvert fall den engelske skrivemåten Vienna. Oppladning ved 350 kW skal kunne fylle opp batteripakken på 85 kWh på kun 20 minutter. WLTP-rekkevidden er rundt 480 kilometer. Målet er å bygge 99 eksemplarer, med de første kundeleveringene i 2025. Prisen er ikke spikret, men Dyrr Ardash i WAE-ledelsen sier til Autocar at prisen vil havne på rundt 2,5 millioner dollar, som er nesten 24 millioner kroner.