Snublet på målstreken

Les hele artikkelen

Att og fram er like langt. I mai ble det klart at Audi og Porsche ville satse i Formel 1, og i sommer bød Porsche Oracle Red Bull Racing-lagsjef Christian Horner opp til dans, og innledet samtaler om å inngå et 50/50 partnerskap med Red Bull fra 2026. Planen var et minst tiårig samarbeid.

GIR IKKE OPP: Porsche har kun offentliggjort ett bilde i forbindelse med Red Bull-havariet, et nærbilde av en hjelm tilhørende Porsche GT Team.

Foto: Porsche

Nå er det imidlertid slutt på valsen. I en uvanlig kort pressemelding fra Porsche heter det at «samtalene vil ikke fortsette».

Videre skriver Porsche; «premissene var et partnerskap basert på likeverdig basis, som ikke bare ville innbefatte motorsamarbeid, men også laget.» Det til tross, har ikke Porsche gitt opp Formel 1, og tyskerne påpeker at de følger med på situasjonen og er åpne for nye muligheter.

FIKK IKKE NAPP: Porsche ønsket etter sigende å overta ledelsen av laget Red Bull, samt motorproduksjonen. 

Foto: NTB

Trives alene

Horner trives med å fronte et uavhengig lag, som etter planen benytter Honda-motorer frem til 2025. Deretter skal Red Bull bygge egne motorer, via underbruket Red Bull Powertrains. 

En kilde som står laget nært, sier til Financial Times at Porsche ønsket å kjøpe 50 prosent av Formel 1-laget og 50 prosent av Red Bull Powertrains. Investorene til Red Bull lot seg ikke overbevise til å selge til Porsche.

ULIKT DNA: – Porsche er en flott merkevare, men DNA-et er annerledes. Red Bull har vist hva det kan få til i F1. Som uavhengig lag og motorprodusent gleder vi oss til å konkurrere med OEM-lagene, sier lagsjef Christian Horner.

Foto: NTB

– Laget er verdens største markedsføringsmiddel for Red Bull, hvorfor skulle vi inngå et kompromiss på lang sikt? spurte Christian Horner, da Autosport intervjuet ham i høst.

– Vi satser for fullt mot 2026. Vi har rekruttert noen av de beste talentene i Formel 1 til Red Bull Powertrains, og vi har skapt en fabrikk i løpet av 55 uker, som har fullt operative dynamoer. Vi har bygd vår første prototyp-motor for 2026, og testet den før sommerferien. Vi har staket ut en spennende kurs, som ikke er avhengig av investeringer utenfra, sier Christian Horner.

GENERISK: Red Bull satser også på bilproduksjon. Hyperbilen RB17 skal stå ferdig i 2025. 

Foto: Red Bull

Et annet poeng er at Red Bull har planer om å bli bilprodusent. I juli ble de første skissene av hyperbilen RB17 lansert, designet av F1-ingeniør Adrian Newey, som en slags uavhengig oppfølger til Aston Martin Valkyrie. Det skal bygges 50 eksemplarer. De første kundebilene skal leveres i 2025, hver med en pris som starter på fem millioner pund. Eller nesten 58 millioner kroner, før norske avgifter er inkludert. Hybrid twin-turbo V8 og 1.100 HK ligger i kortene.

NESTEN F1: Nærmere Formel 1 har ikke Porsche kommet i år. TAG Heuer Porsche-fører Pascal Wehrlein ledet an i Jakarta E-Prix Formula E i juni.

Foto: NTB

Muligens Hyundai

Ifølge Autosport fryktet Red Bull at Porsche ville overta kontrollen. Den ideelle partneren for Red Bull, invester betydelige midler, men lar Horner styre skuten. Litt slik det var da Aston Martin var med. Hyundai nevnes som én aktuell partner, men Honda vurderer også et nytt comeback.