Snart slutt

Les hele artikkelen

2023 blir det siste modellåret for Charger og Challenger. Men på sin vei langs «Death Row» til produksjonsstans i desember 2023 vil Dodge lage syv ulike Special Editions. Det høres ut som en avslutning som er konstruert for å presse det siste ut av lommebøkene til de entusiastene som skal ha «alt».

Performance-merket

Dodge har sin nisje som det fremste amerikanske performance-merket i den gigantiske Stellantis-konstellasjonen med 14 merker. Og Challenger har etter hvert oppnådd posisjonen som USAs mest solgte muskelbil foran Ford Mustang og Chevrolet Camaro i 2021.

Charger-modellen selger i enda større antall, med nesten 40.000 solgte første halvår i år, mer enn 10.000 flere enn Ford Mustang.

Men nå er det slutt for de sterkeste V8-motorene på det amerikanske markedet, hvor også muskelbilene til Dodge blir ofret på miljøets alter.

FØRSTE ÅPNE: Dodge vil tilby Challenger som Convertible for første gang. Konverteringen gjøres for fabrikken av Drop Top Customs i Florida.

FOTO: DODGE

Syv spesialutgaver

Som plaster på såret har Dodge lovet hele syv spesialutgaver frem til den siste skal avdukes på SEMA Show i Las Vegas i november 2023.

Alle bilene av siste årgang får en «Last Call»-plakett under panseret, hvor man kan se kjøretøyets silhuett sammen med ordene «Designed in Auburn Hills» og «Built in Brampton».

De vil selvsagt å øke marginene for Dodge i første omgang og kjøperne håper nok også at det skal bli ettertraktede samlerobjekter i fremtiden.