2023 blir det siste modellåret for Charger og Challenger. Men på sin vei langs «Death Row» til produksjonsstans i desember 2023 vil Dodge lage syv ulike Special Editions. Det høres ut som en avslutning som er konstruert for å presse det siste ut av lommebøkene til de entusiastene som skal ha «alt».
Performance-merket
Dodge har sin nisje som det fremste amerikanske performance-merket i den gigantiske Stellantis-konstellasjonen med 14 merker. Og Challenger har etter hvert oppnådd posisjonen som USAs mest solgte muskelbil foran Ford Mustang og Chevrolet Camaro i 2021.
Charger-modellen selger i enda større antall, med nesten 40.000 solgte første halvår i år, mer enn 10.000 flere enn Ford Mustang.
Men nå er det slutt for de sterkeste V8-motorene på det amerikanske markedet, hvor også muskelbilene til Dodge blir ofret på miljøets alter.
Syv spesialutgaver
Som plaster på såret har Dodge lovet hele syv spesialutgaver frem til den siste skal avdukes på SEMA Show i Las Vegas i november 2023.
Alle bilene av siste årgang får en «Last Call»-plakett under panseret, hvor man kan se kjøretøyets silhuett sammen med ordene «Designed in Auburn Hills» og «Built in Brampton».
De vil selvsagt å øke marginene for Dodge i første omgang og kjøperne håper nok også at det skal bli ettertraktede samlerobjekter i fremtiden.