1.000 kilometers rekkevidde, 95 prosents effektivitet og et energiforbruk pÃ¥ mindre enn 10 kWh per 100 kilometer. Det er tallene Mercedes velger Ã¥ trekke frem nÃ¥r de presenterer sin nyeste konseptbil, Vision EQXX. Â
Selv om det foreløpig kun er snakk om et konsept, ikke en produksjonsklar bil, skryter Mercedes av utviklingstiden pÃ¥ bare 18 mÃ¥neder. Teamet bak bestÃ¥r av tyske og indiske ingeniører og IT-personell, i tillegg til folk ved Mercedes’ tech-hovedkvarter i Sunnyvale i Silicon Valley, der Google, Apple, LinkedIn og mange andre tech-selskaper holder til.Â
Mercedes er ivrige etter Ã¥ understreke at de vil satse pÃ¥ økt innovasjon og konkurranse mot tech-selskaper. Og Vision EQXX er visstnok ikke noe Mercedes bare har kastet sammen pÃ¥ en datamaskin, selv om utviklingen er programvareledet. Dette skal etter sigende være en fungerende bil som kan alt det tyskerne nÃ¥ lover om rekkevidde og effektivitet.Â
Du skal kunne kjøre fra Paris til Berlin uten Ã¥ lade, hevder Mercedes, men om alt er like enkelt og greit pÃ¥ slapsete veier her i Norge, gjenstÃ¥r Ã¥ se.Â
Luksus til folket
Som med de fleste elektriske konsepter bransjen viser frem for tiden, brukes ord som «vegansk», «bærekraft» og «resirkulering» rikelig – ogsÃ¥ hos Mercedes. Interiøret skal allerede være delvis resirkulert, CO2-besparende og sÃ¥gar plantebasert. Teppene er for eksempel av bambus, men det loves en luksuriøs følelse.Â
For luksus skal det være, selv om Vision EQXX ikke er ment Ã¥ være en ultraluksusbil. Mercedes-styremedlem Markus Schäfer forteller at teknologien i Vision EQXX skal passe inn i kompaktbiler og mellomklassemodeller.Â
– Dette er ikke teknologi kun forbeholdt high end-bilene. Dette skal være biler folk har rÃ¥d til, sier Schäfer til Finansavisen.Â
Luftmotstand
Vision EQXX baseres pÃ¥ en skalerbar plattform der komponentene utvikles og produseres av Mercedes. Det gjelder programvare, batterier, elmotorer, invertorer og alt annet relatert til det kjøretekniske. OgsÃ¥ selve battericelleproduksjonen skal Mercedes etter hvert ta seg av selv.Â
– Vi har batterilaboratorier i Stuttgart og England. Her bruker vi erfaring fra Formula E og dette er teknologi som kommer pÃ¥ vanlige elbiler mellom 2024 og 2025, forteller Schäfer.Â
Han sikter til energitettheten i Vision EQXX’ batteri, som har en kapasitet pÃ¥ rett under 100 kWh, men er 30 prosent lettere og halvparten sÃ¥ stort som det i luksusbilen EQS pÃ¥ tross av nesten lik kapasitet. Den elektriske arkitekturen i EQXX baserer seg forøvrig pÃ¥ et nivÃ¥ over 900 Volt, men konseptbilens motoreffekt er pÃ¥ mer edruelige 150 kW.
– Husk at dette er skalerbart, sÃ¥ det kommer ogsÃ¥ biler med flere motorer og 500 kW. Vi vil tilby ulike nivÃ¥er som kundene kan velge mellom, legger Schäfer til.Â
EQXX skal kunne lade opp til 300 kilometers rekkevidde pÃ¥ 15 minutter, men det er bilens luftmotstand teamet bak er mest tilfreds med, later det til.Â
– NÃ¥r vi snakker om effektivitet snakker vi om luftmotstand. Vekt er en faktor, men den er ikke avgjørende og et mindre batteri hadde ikke gjort stort utslag, svarer Schäfer pÃ¥ spørsmÃ¥l om bilens lave forbruk og solide rekkevidde faktisk er oppnÃ¥elig.Â
Mercedes viser til at en pingvin har en dragkoeffisient pÃ¥ 0,05, mens EQXX ligger pÃ¥ 0,17 og luksuselbilen Mercedes EQS pÃ¥ 0,2.Â
Sopp og søppel
Etter Ã¥ ha sett luksuselbilen Mercedes EQS, bør det ikke overraske at ogsÃ¥ Vision EQXX’ interiør har en diger skjerm som dominerer interiøret. Med 47,5 tommer størrelse og oppløsning pÃ¥ 8k, er det grunn til Ã¥ tro at skjermen vil føles massiv i det futuristiske interiøret.Â
På innsiden loves det soppbasert, vegansk «skinn», et kaktusbasert alternativ og allerede resirkulerte materialer, men på bildene ser bilen likevel ut til å kunne tiltale dem med dyr smak.
Mercedes Vision EQXX har en akselavstand pÃ¥ 280 cm, som er 20 cm mindre enn pÃ¥ en Porsche Taycan. Likevel har bilene likhetstrekk som neppe er tilfeldig.Â