Slipper elektrisk bombe

Les hele artikkelen

1.000 kilometers rekkevidde, 95 prosents effektivitet og et energiforbruk på mindre enn 10 kWh per 100 kilometer. Det er tallene Mercedes velger å trekke frem når de presenterer sin nyeste konseptbil, Vision EQXX.  

Selv om det foreløpig kun er snakk om et konsept, ikke en produksjonsklar bil, skryter Mercedes av utviklingstiden pÃ¥ bare 18 mÃ¥neder. Teamet bak bestÃ¥r av tyske og indiske ingeniører og IT-personell, i tillegg til folk ved Mercedes’ tech-hovedkvarter i Sunnyvale i Silicon Valley, der Google, Apple, LinkedIn og mange andre tech-selskaper holder til. 

KUN ET KONSEPT: Mercedes Vision EQXX er foreløpig bare et konsept, men innen 2025 loves det at langt mer avsløres. 

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes er ivrige etter å understreke at de vil satse på økt innovasjon og konkurranse mot tech-selskaper. Og Vision EQXX er visstnok ikke noe Mercedes bare har kastet sammen på en datamaskin, selv om utviklingen er programvareledet. Dette skal etter sigende være en fungerende bil som kan alt det tyskerne nå lover om rekkevidde og effektivitet. 

Du skal kunne kjøre fra Paris til Berlin uten å lade, hevder Mercedes, men om alt er like enkelt og greit på slapsete veier her i Norge, gjenstår å se. 

Luksus til folket

Som med de fleste elektriske konsepter bransjen viser frem for tiden, brukes ord som «vegansk», «bærekraft» og «resirkulering» rikelig – også hos Mercedes. Interiøret skal allerede være delvis resirkulert, CO2-besparende og sågar plantebasert. Teppene er for eksempel av bambus, men det loves en luksuriøs følelse. 

MINI-TAYCAN? Mercedes Vision EQXX har en akselavstand pÃ¥ 280 cm. Det er 20 cm mindre enn pÃ¥ en Porasche Taycan som ligner en del pÃ¥ Mercedes’ elbilkonsept.

Foto: Mercedes-Benz

For luksus skal det være, selv om Vision EQXX ikke er ment å være en ultraluksusbil. Mercedes-styremedlem Markus Schäfer forteller at teknologien i Vision EQXX skal passe inn i kompaktbiler og mellomklassemodeller. 

– Dette er ikke teknologi kun forbeholdt high end-bilene. Dette skal være biler folk har råd til, sier Schäfer til Finansavisen. 

Luftmotstand

Vision EQXX baseres på en skalerbar plattform der komponentene utvikles og produseres av Mercedes. Det gjelder programvare, batterier, elmotorer, invertorer og alt annet relatert til det kjøretekniske. Også selve battericelleproduksjonen skal Mercedes etter hvert ta seg av selv. 

– Vi har batterilaboratorier i Stuttgart og England. Her bruker vi erfaring fra Formula E og dette er teknologi som kommer på vanlige elbiler mellom 2024 og 2025, forteller Schäfer. 

PRAKTISK MED REKKEVIDDE: Mercedes lover at den nye bilen skal være praktisk i hverdagen samtidig som den demonstrerer hvor ekstremt det er mulig å få effektiviteten i en ny elbil.

Foto: Mercedes-Benz

Han sikter til energitettheten i Vision EQXX’ batteri, som har en kapasitet pÃ¥ rett under 100 kWh, men er 30 prosent lettere og halvparten sÃ¥ stort som det i luksusbilen EQS pÃ¥ tross av nesten lik kapasitet. Den elektriske arkitekturen i EQXX baserer seg forøvrig pÃ¥ et nivÃ¥ over 900 Volt, men konseptbilens motoreffekt er pÃ¥ mer edruelige 150 kW.

– Husk at dette er skalerbart, så det kommer også biler med flere motorer og 500 kW. Vi vil tilby ulike nivåer som kundene kan velge mellom, legger Schäfer til. 

EQXX skal kunne lade opp til 300 kilometers rekkevidde på 15 minutter, men det er bilens luftmotstand teamet bak er mest tilfreds med, later det til. 

SVÆRT EFFEKTIV: Mercedes Vision EQXX har en effektivitet på hele 95 prosent. Det betyr at 95 prosent av energien fra batteriet går til hjulene. 

Foto: Mercedes-Benz

– Når vi snakker om effektivitet snakker vi om luftmotstand. Vekt er en faktor, men den er ikke avgjørende og et mindre batteri hadde ikke gjort stort utslag, svarer Schäfer på spørsmål om bilens lave forbruk og solide rekkevidde faktisk er oppnåelig. 

Mercedes viser til at en pingvin har en dragkoeffisient på 0,05, mens EQXX ligger på 0,17 og luksuselbilen Mercedes EQS på 0,2. 

Sopp og søppel

Etter Ã¥ ha sett luksuselbilen Mercedes EQS, bør det ikke overraske at ogsÃ¥ Vision EQXX’ interiør har en diger skjerm som dominerer interiøret. Med 47,5 tommer størrelse og oppløsning pÃ¥ 8k, er det grunn til Ã¥ tro at skjermen vil føles massiv i det futuristiske interiøret. 

GANSKE LETT: Mercedes Vision EQXX skal bare veie 1.750 kg slik den nå fremstår. Motoreffekten er på 150 kW, men Mercedes lover flere modeller med opp mot 500 kW. 

Foto: Mercedes-Benz

På innsiden loves det soppbasert, vegansk «skinn», et kaktusbasert alternativ og allerede resirkulerte materialer, men på bildene ser bilen likevel ut til å kunne tiltale dem med dyr smak.

Mercedes Vision EQXX har en akselavstand pÃ¥ 280 cm, som er 20 cm mindre enn pÃ¥ en Porsche Taycan. Likevel har bilene likhetstrekk som neppe er tilfeldig.Â