1.000 kilometers rekkevidde, 95 prosents effektivitet og et energiforbruk pÃ¥ mindre enn 10 kWh per 100 kilometer. Det er tallene Mercedes velger Ã¥ trekke frem nÃ¥r de presenterer sin nyeste konseptbil, Vision EQXX. Â
Selv om det foreløpig kun er snakk om et konsept, ikke en produksjonsklar bil, skryter Mercedes av utviklingstiden pÃ¥ bare 18 mÃ¥neder. Teamet bak bestÃ¥r av tyske og indiske ingeniører og IT-personell, i tillegg til folk ved Mercedes’ tech-hovedkvarter i Sunnyvale i Silicon Valley, der Google, Apple, LinkedIn og mange andre tech-selskaper holder til.Â

KUN ET KONSEPT: Mercedes Vision EQXX er foreløpig bare et konsept, men innen 2025 loves det at langt mer avsløres.Â
Mercedes er ivrige etter Ã¥ understreke at de vil satse pÃ¥ økt innovasjon og konkurranse mot tech-selskaper. Og Vision EQXX er visstnok ikke noe Mercedes bare har kastet sammen pÃ¥ en datamaskin, selv om utviklingen er programvareledet. Dette skal etter sigende være en fungerende bil som kan alt det tyskerne nÃ¥ lover om rekkevidde og effektivitet.Â
Du skal kunne kjøre fra Paris til Berlin uten Ã¥ lade, hevder Mercedes, men om alt er like enkelt og greit pÃ¥ slapsete veier her i Norge, gjenstÃ¥r Ã¥ se.Â
Luksus til folket
Som med de fleste elektriske konsepter bransjen viser frem for tiden, brukes ord som «vegansk», «bærekraft» og «resirkulering» rikelig – ogsÃ¥ hos Mercedes. Interiøret skal allerede være delvis resirkulert, CO2-besparende og sÃ¥gar plantebasert. Teppene er for eksempel av bambus, men det loves en luksuriøs følelse.Â

MINI-TAYCAN? Mercedes Vision EQXX har en akselavstand pÃ¥ 280 cm. Det er 20 cm mindre enn pÃ¥ en Porasche Taycan som ligner en del pÃ¥ Mercedes’ elbilkonsept.
For luksus skal det være, selv om Vision EQXX ikke er ment Ã¥ være en ultraluksusbil. Mercedes-styremedlem Markus Schäfer forteller at teknologien i Vision EQXX skal passe inn i kompaktbiler og mellomklassemodeller.Â
– Dette er ikke teknologi kun forbeholdt high end-bilene. Dette skal være biler folk har rÃ¥d til, sier Schäfer til Finansavisen.Â
Luftmotstand
Vision EQXX baseres pÃ¥ en skalerbar plattform der komponentene utvikles og produseres av Mercedes. Det gjelder programvare, batterier, elmotorer, invertorer og alt annet relatert til det kjøretekniske. OgsÃ¥ selve battericelleproduksjonen skal Mercedes etter hvert ta seg av selv.Â
– Vi har batterilaboratorier i Stuttgart og England. Her bruker vi erfaring fra Formula E og dette er teknologi som kommer pÃ¥ vanlige elbiler mellom 2024 og 2025, forteller Schäfer.Â

PRAKTISK MED REKKEVIDDE: Mercedes lover at den nye bilen skal være praktisk i hverdagen samtidig som den demonstrerer hvor ekstremt det er mulig å få effektiviteten i en ny elbil.
Han sikter til energitettheten i Vision EQXX’ batteri, som har en kapasitet pÃ¥ rett under 100 kWh, men er 30 prosent lettere og halvparten sÃ¥ stort som det i luksusbilen EQS pÃ¥ tross av nesten lik kapasitet. Den elektriske arkitekturen i EQXX baserer seg forøvrig pÃ¥ et nivÃ¥ over 900 Volt, men konseptbilens motoreffekt er pÃ¥ mer edruelige 150 kW.
– Husk at dette er skalerbart, sÃ¥ det kommer ogsÃ¥ biler med flere motorer og 500 kW. Vi vil tilby ulike nivÃ¥er som kundene kan velge mellom, legger Schäfer til.Â
EQXX skal kunne lade opp til 300 kilometers rekkevidde pÃ¥ 15 minutter, men det er bilens luftmotstand teamet bak er mest tilfreds med, later det til.Â

SVÆRT EFFEKTIV: Mercedes Vision EQXX har en effektivitet pÃ¥ hele 95 prosent. Det betyr at 95 prosent av energien fra batteriet gÃ¥r til hjulene.Â
– NÃ¥r vi snakker om effektivitet snakker vi om luftmotstand. Vekt er en faktor, men den er ikke avgjørende og et mindre batteri hadde ikke gjort stort utslag, svarer Schäfer pÃ¥ spørsmÃ¥l om bilens lave forbruk og solide rekkevidde faktisk er oppnÃ¥elig.Â
Mercedes viser til at en pingvin har en dragkoeffisient pÃ¥ 0,05, mens EQXX ligger pÃ¥ 0,17 og luksuselbilen Mercedes EQS pÃ¥ 0,2.Â
Sopp og søppel
Etter Ã¥ ha sett luksuselbilen Mercedes EQS, bør det ikke overraske at ogsÃ¥ Vision EQXX’ interiør har en diger skjerm som dominerer interiøret. Med 47,5 tommer størrelse og oppløsning pÃ¥ 8k, er det grunn til Ã¥ tro at skjermen vil føles massiv i det futuristiske interiøret.Â

GANSKE LETT: Mercedes Vision EQXX skal bare veie 1.750 kg slik den nÃ¥ fremstÃ¥r. Motoreffekten er pÃ¥ 150 kW, men Mercedes lover flere modeller med opp mot 500 kW.Â
På innsiden loves det soppbasert, vegansk «skinn», et kaktusbasert alternativ og allerede resirkulerte materialer, men på bildene ser bilen likevel ut til å kunne tiltale dem med dyr smak.
Mercedes Vision EQXX har en akselavstand pÃ¥ 280 cm, som er 20 cm mindre enn pÃ¥ en Porsche Taycan. Likevel har bilene likhetstrekk som neppe er tilfeldig.Â