Slik sikres gigant-yachtene mot inntrengere

Les hele artikkelen

Den som har ruslet langs havnen i St. Tropez eller Monaco en lys sommerdag har kunnet studere lekre yachter fortøyd side om side. Enkelte har av dem har nå blitt så store at de må ankre opp lengre ute, og frakte gjester til og fra med lettbåt eller helikopter. For mange er det sikkert fristende å leke med tanken på hvordan livet om bord kan være.

FRISTER: Skinnende blanke skrog på digre yachter kan være fristende for mange, også moderne pirater. 

AFP

Men for eierne kan livet til sjøs av og til bli mer spennende enn de hadde regnet med. Skinnende blanke skrog og lekkert design tiltrekker seg både paparazzi og folk som kan fyre av mer skremmende saker enn en et kamera med telelinse.

Trener mannskapet

Firmaet «I.B.S. International Operative Services» høres ut som noe hentet rett ut fra en sånn bok du leser på badestranden, og de driver blant annet med å få folk om bord på yachter til å føle at alt er trygt og godt.

INNEBYGGET SIKKERHET: Stadig flere bygger inn sikkerhetssystemer allerede under designprosessen.

Reuters

De tilbyr blant annet opptrening av mannskapet om bord, for å sikre at de klarer å reagere korrekt dersom yachten blir bordet av kriminelle. I tillegg kan selskapet visstnok stille med eks-militært personell, inkludert bevæpning, dersom du har tenkt å seile forbi lumske områder på kartet.

AK-47 og granater

I.B.S. melder at såkalte safe-rom om bord har hatt en jevn økning i salget, noe som gjør det mulig for eiere og gjester å oppholde seg bak stålvegger til situasjonen er avklart. Det er avanserte konstruksjoner, med overlappende plater og gass-sikre gjennomføringer for kabler som skal tåle jevn beskytning med AK-47 og håndgranater.

SONAR: Dersom skurkene kommer snikende under vann, går det an å oppdage dem med sonar beregnet på å oppdage trusler ned i havet. 

AFP

En videreføring av safe-rom er pansring av maskinrommet og broen, for å sikre at kapteinen har mulighet til å føre fartøyet mot sikker havn uten å miste motorkraft.

Ristes over bord

Administrerende direktør i Bering Yachts Alexei Mikhailov har også et tips til kapteinen, dersom uvedkommende har greid å komme seg om bord:

– Reverser yachtens stabilisatorer, det kan godt hende du greier å bokstavelig talt riste angriperne over bord.

Raketter

Men enkelte moderne pirater bruker mer langtrekkende våpen, og det har lenge versert rykter om at yachten til Roman Abramovich har et innebygget anti-missil system. Den 165 fot lange «Thunder» ble bygget hos verftet Oceanfast, som har levert militære fartøy i en årrekke.

TRENING: Selskapet I.B.S. tilbyr opptrening av mannskapet om bord for å kunne håndtere trusler, samt at de også kan stille med bevæpnede eks-militære for ekstra farlige seilaser. 

NTB

Det avanserte stabilisator-systemet med en rekke finner er konstruert for å holde dekket i vater, slik at det potensielt er mulig å avfyre raketter derfra. Det er ikke kjent hvorvidt «Thunder» faktisk har slike systemer om bord, men det kan jo uansett være en tankevekker hos potensielle angripere.

Full forvirring

I kategorien for forsvarssystemer med mindre sprengkraft finner vi akustiske kanoner som skyter lydbølger mot båter som kommer for nærme, og skulle de stikke fingrene i ørene kan du supplere med en «forvirrings-kanon» som fyrer av pulser med grønt lys. 

Dersom skurkene har lest den samme spion-thrilleren som deg kan det hende de kommer snikende under vann. Da er det kjekt å ha utstyrt yachten med sonar for kartlegging av livet i havet. Og dersom inntrengerne er av den mer plagsomme sorten som summer i luften, byr I.B.S. på anti-drone systemer. 

Som en siste utvei har stadig flere eiere gått til investering i personlig ubåter, som kan benyttes til å redde seg i sikkerhet uten å bli observert. Livet på sjøen skal jo først og fremst være avslappende, men det kreves tydeligvis en del for å virkelig senke skuldrene.