Da Øivind Lie realiserte guttedrømmen for 25 år siden ved å kjøpe en Porsche 911 ville han ikke bare kjøre fort, men også trygt.
– Jeg ble med daværende Porsche-forhandler Autotuning og Ruf på bane, noe som inspirerte til mer banekjøring. Derfor tok jeg initiativ til å leie baner selv, men på en litt annerledes måte enn andre trackdays, påpeker rogalendingen.
Det betyr at han engasjerte rallycrosslegenden og bilmannen Kjetil Bolneset fra Kongsvinger som instruktør til banedagene på Vålerbanen.
Trang start
– Vi hadde en trang start med få arrangementer og få deltagere, men det tok seg opp etter hvert med kjøring både vår og høst. Da Motorcenter Norway endelig åpnet her i Soknedal åpnet det seg enda flere muligheter, og nå arrangerer vi store arrangementer for bedrifter og andre også, sier Lie, som står bak enkeltmannsforetaket Førerutvikling.
Sesongen er nå på hell, men ikke før de har arrangert ytterligere to store arrangementer for Aker BP-alliansen, den 6. og 28. september i Sokndal med rundt 80 deltagere hver gang. Da stiller de med innleide biler, blant annet fra Hebbes Racing og lisensierte biler fra BMW med bur og annet sikkerhetsutstyr.
De kan også skreddersy andre typer arrangementer på forespørsel, basert på Førerutviklings filosofi. Sesongen avsluttes med et ordinært arrangement i foretakets regi på Vålerbanen lørdag 8. oktober.
Forsikret
– Påmelding skjer via våre Facebook-sider og nettsiden banekjoring.com, og prisen på en tusenlapp eller to, samt engangslisens fra NBF betyr mye kjøring. Fordi vi gjennomfører dette på en seriøs måte med obligatorisk teorikurs og dyktige instruktører, hvor også Finn Arne Sivertsen er blitt med, har vi fått med forsikringsselskapet If som betyr at bilene er forsikret på banen, understreker Øivind Lie.
– Man har ingenting å vinne på å kjøre for fort og uansvarlig på banen, men å kjøre hjem med et stort smil om munnen, bedre kjørekompetanse og skadefri bil er belønning nok, forsikrer han.
Slik tenker de også hos If Forsikring, som samarbeider med blant annet Porsche-klubben i tillegg til Førerutvikling når det gjelder banekjøring.
Aktiv rolle
– Vi hadde tidligere noen ulne formuleringer som endte med at vi måtte erstatte kostbare skader på Nürburgring og andre baner, før vi trakk tilbake generelle forsikringer ved banekjøring. Nå tar vi en mer aktiv rolle og godkjenner forsikringene ved spesifikke kurs og ser på dette også som samfunnsnyttig med bedre førerferdigheter, forklarer Ola Roll, som jobber med produkt og pris innen motorsport hos If.
Ifølge Øivind Lie har de kun hatt tre mindre plateskader i løpet av de 18 årene de har holdt på og to av dem ble forsikringssak.
– Kjøringen vår inneholder en stor grad av læring. Alle må gjennomgå et teorikurs på en time, før man selv sitter på med instruktøren for lære banen, sporvalg, bremsepunkter med mer. Deretter kjører man med instruktøren som passasjer, før man kan kjøre alene – om man vil. Ytterligere instruksjon i løpet av dagen får man også, alt for å bli en bedre sjåfør, poengterer Lie.
Dessuten kan man kjøre fort og trygt uten fare for fartsbøter, mens man blir bedre kjent med sin egen bil og egne grenser. Dessuten er det gøy.