Feadship er en forkortelse for First Export Association of Dutch Shipbuilders, og består I dag av de to verftene De Vries Lentsch grunnlagt i 1874 og Royal Van Lent Shipyard grunnlagt i 1849.
Sammenslutningen Feadship ble stiftet i 1949, for å bygge store yachter til rike amerikanere. Selskapet har gjennom årene etablert seg som et av de største og mest vel ansette verftene, og leverer yachter på mellom 50 og 100 meter over hele verden.
Målrettet
Det skjer jevnlig at yacht-designere sender ut en pressemelding med flotte bilder av noe de kunne tenke seg å bygge, bare den rette kunden (altså en med nok penger) melder seg.
Men når Feadship benytter åpningen av Monaco Yacht Show til å vise frem deres nyeste konsept «Slice», er det tydelig at de har nokså målrettede ambisjoner om å faktisk sjøsette den.
Mørkt og dystert
Studio De Voogt fikk i oppgave å løse det som ifølge Feadship er et problem de fleste yacht-eiere opplever, uansett hvor stort fartøy de har bestilt. Fordi en yacht på denne størrelsen i utgangspunktet er et privat skip, må konstruksjonen møte en del internasjonale krav til blant annet styrke og fordeling av areal.
Dette fører til at interiøret ofte får et innelukket preg, med mørke ganger og firkantede rom. I tillegg benyttes gjerne en del mørke tresorter, som ikke gjør saken bedre.
Med baugen inn
Utfordringen Feadship ifølge pressemeldingen gav designerne var å bringe utsiden inn, sørge for mengder at naturlig lys, unngå alt av treverk og gi eierne privatliv når de ligger fortøyd i en marina med yrende folkeliv.
Det siste punktet har de bokstavelig talt prioritert først, og bygget en motorisert landgang som strekker seg ut av en luke i baugen. I praksis vil det si at det blir mulig å legge til med baugen vendt innover mot bryggekanten, slik at sittegruppene, bassenget og soldekket bak vender ut mot havnebassenget.
Sjøfarende huleboere
Løsningen på problemet med at gjestene føler seg som sjøfarende huleboere viste seg å være både enkel, genial og revolusjonerende for yacht-design. Feadship beskriver hvordan designerne delte skroget på langs, og tegnet inn en bred stripe av glass i midten.
Det grepet gav også inspirasjon til navnet «Slice». Seksjonen med glass langs senterlinjen er gjennomført på de forskjellige dekkene, og i bunnen av svømmebassengene for å la naturlig lys strømme gjennom alle nivåene.
Flytende katedral
En kjent læresetning fra arkitekturen er at en ikke skal tegne bygninger ved hjelp av vegger, men utforme dem med rom og arealer. Dette prinsippet ser ut til å ha vært grunnleggende for hele innmaten av «Slice».
Det sentrale atriumet med høye hvelvinger, vegger kledd i marmor og skulpturer av skinnende metall minner mer om en katedral enn innsiden av en båt. På 1100-tallet bygde mange av handelsbyene i Europa katedraler som symboler på makt og rikdom, og «Slice» tilbyr en fremtidig eier en slags flytende forlengelse av den tradisjonen.
Stabilisatorer i bassenget
Fraværet av mørkt treverk har åpnet for å bruke marmor og onyx med varierende overflater. Siden den brede stripen av glass slipper inn så mye naturlig lys, bidrar variasjonene i refleksjoner til å skape en helt spesiell atmosfære om bord, milevis unna mørke korridorer og kott.
Bassengene sender også lyset videre ned til dekket under, ved hjelp av en tilsvarende glass-stripe i bunnen. Det store ti-meters bassenget på akterdekket er også utstyrt med stabilisatorer og støtdempere, for hindre at vannet og badegjestene skvulper rundt når båten beveger seg.
Formel 1
Over alt er det store åpne rom, buede vegger og sittegrupper med lave møbler spesielt designet for å ikke hindre siktlinjer. Noe av grunnen til at andre yachter består av mange avgrensede områder er som nevnt kravene til styrke i skroget. Det oppnås tradisjonelt ved hjelp av flere tverrgående skott. De lange sammenhengende arealene om bord i «Slice» skapte utfordringer med hensyn til strukturen.
Feadship beskriver i pressemeldingen at de har videreutviklet en type karbonfiber brukt i Formel 1, og skapt noe de kaller et «Ultra-high module» materiale. Det skal være dobbelt så sterkt som stål, men veie mindre enn aluminium, og ifølge Feadship ha blitt integrert i designet av atriumet, gangveiene langs veggen og rammen som holder den sentrale glass-stripen på plass.
Science-fiction
Det skal en del til for å holde en hel yacht kledd i hvit marmor skinnende ren, og Feadship oppgir at det vil være plass til et mannskap på 24, i tillegg til 20 gjester.
Blant de 20 heldige som ikke trenger å gjøre så mye regnes også eieren, som er tiltenkt en nokså unik «owner´s cabin». Den er plassert lengst frem på øverste dekk, med egen jacuzzi og utsikt over baugen.
Og skulle det være behov for litt egenpleie, er spa-avdelingen med badstue designet med en blanding av romersk bad og science-fiction.
Kan bestilles nå
Fremdriften kan besørges ved hjelp av forskjellige miljøvennlige alternativer. Fire generatorer som enten kan gå på metanol eller biodiesel forer en batteribank, som i sin tur driver to pod-drev. Disse skal kunne snus 360 grader på samme måte som Volvo Pentas IPS drev, men i større skala. Som alltid vil prisen på en slik farkost være avhengig av en mengde faktorer, blant annet hva en kunde ønsker å sette personlig preg på med hensyn til utstyr og utforming. Men Feadship opplyser at de kan sette i gang å bygge den med en gang, og at dersom du bestiller i år vil den være klar i 2027.