«Man skal forsøke å unngå platekontakt» informerer løpsleder Tor Guttormsen på førermøtet før sprintløpet i B-Zero Racing på Vålerbanen. Det er ikke lett når alle bilene er kliss like og den rullende starten skjer med bare noen centimeters avstand mellom bilene.
«Hold deg på det sorte og unngå å kjøre på det grønne og brune», sier Bård Bergsjø i Racing Performance Center (RPC) spøkefullt, men likevel alvorlig.
Det er heller ikke lett når du må bremse senest mulig og søke idealsporet mens du må finne din plass mellom andre biler som forsøker å gjøre akkurat det samme. Det er nemlig her billøp avgjøres når den med høyest utgangshastighet ut av svingen tar med seg fartsforskjellen helt til neste bremsepunkt.
Trillinger
Etter en halvtimes såkalt Shakedown for å teste bilen og en like lang kvalifisering for å avgjøre startrekkefølgen, kjenner du allerede at bilsport ikke er for pingler. Det er nemlig varmt, bråkete, slitsomt, intenst og nervepirrende å presse bilen maksimalt for å kjøre fortest mulig.
Læringskurven er heldigvis bratt og differansen i rundetid til de beste sank fra over tre sekunder til godt under to i løpet av dagen, på banen hvor 1.15 var en god tid. Åttende startspor av 16 for en velvoksen debutant med lite racing-erfaring ga positive tilbakemeldinger og gjør at drømmen om en racing-karriere fortsatt lever for Finansavisens utsendte.
Selv om bilene i B-Zero Racing er små trillinger av typen Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, er bilene ribbet for det meste og påmontert veltebur, racingsete og brannslukningsapparat. Sjåførene har brannsikkert undertøy, kjøredress, sko, hansker og hjelm med såkalt Hans-krage i karbon. I tillegg til klubbmedlemskap og utøverlisens, som ikke er vanskeligere enn et kurs i noen flagg- og andre regler, samt mye sunn fornuft.
B-Zero-bilene har en tresylindret bensinmotor på 996 kubikkcentimeter yter beskjedne 67 hestekrefter og 93 Nm i dreiemoment, så når du trykker gasspedalen i bunn «skjer det ingen ting» ifølge flere løpsdeltagere. Det betyr bare at det gjelder å holde seg mest mulig unna bremsepedalen og med hastigheter på rundt 150 kilometer i timen inn i svingene føler du likevel ikke at det går tregt.
Hektisk
Når sikkerhetsbilen kjører inn i pitlane og lyset på startstreken skifter til grønt, og du har 15 biler tett rundt deg som alle gir full gass inn i første sving, blir det hektisk. Når de første bilene har noen hjul utenfor banen og virvler opp sand, jord og grus, blir i tillegg sikten redusert, men du må ikke slippe gassen. Ut av støvskyen uten uhell og fortsatt biler på alle kanter er det bare å la det stå til og håpe at neste sving går like bra.
Det gjorde det absolutt for 15 år gamle Emil Gjerdrum, som noterte seg for en første og en andre plass i lørdagens to sprintløp.
– Jeg drømmer om å bli racerkjører på heltid, så dette er en av racing-seriene jeg kjører for å få mest mulig kjøretid, sier han.
Racing-gener
Med bensin i blodet fra både sin far Mads Christian Gjerdrum og bestefar Per Gjerdrum, som blant annet har kjørt historisk racing og konkurrert på Goodwood Revival med sin 1939-modell Maserati 6CM, har Emil kjørt gokart siden han var 8 år gammel. Emil konkurrerer også i Formel Ford og GT4 i Norge og i utlandet, men ambisjonsnivået er høyere.
Med kun et løp i B-Zero i banken og kun et tidligere løp på Vålerbanen måtte han se seg slått av en av mennene bak racingserien i løp nummer to etter en intens duell.
– Jeg havnet bak ham i starten og var en stund nede på tredjeplass, men kjørte meg helt opp et par runder før mål, forklarer Dan Rene Larsen i RPC fornøyd.
Med 35 års racing-erfaring i alt fra gokart og touring-cars til Gruppe C-bil og flere formel-klasser, hvor Mark Webber er blant skalpene, er Larsen ingen lett man å slå, selv om etablering, organisering og drift av flere racing-serier har blitt prioritert de siste årene.
Likestilling
Det er han som sammen med Bård Bergsjø har etablert B-Zero Racing, som kjøres i både Norge og utlandet. De driver også Formula Basic og Formula Nordic, hvor sistnevnte foreløpig er lagt på is etter pandemien. Virksomheten har hovedkontor i Vestby, hvor de står bak selskapet Racing Performance Center. I tillegg til å kjøpe og bygge om B-Zero-biler for seg selv og andre, har de også en lang rekke simulatorer for både trening og konkurranser for både proffer og amatører.
19 år gamle Thea Buffelen var en av tre kvinner i løpene på Vålerbanen, hvor Liz Wessel var best med to pallplasser. Eldste sjåfør i løpene var 70 år gammel og yngstemann 15, men alle konkurrerer i samme klasse.
– Dritgøy
Buffelen jobber til daglig hos Harald Huysman Karting på Alnabru, så hun får prøvd seg litt i gokart også.
– Jeg har lenge vært interessert i motorsport og har blant annet kjørt noen motorsykkelløp og noen i Formula Basic. Jeg har et konkurranseinstinkt, men det viktigste er å fullføre løpene og ha det gøy. Dette er bare dritgøy og jeg vil bare kjøre så mye som mulig, legger hun til.
Entusiasmen og gleden hennes har da også gjort at Bård Bergsjø i RPC har stilt en bil til disposisjon for henne i noen løp. At man blir bitt av racing-basillen etter å ha kjørt et slik løp er lett å forstå, da det å kjøre en bil i full fart og helt på grensen uten stans er like morsomt som det er anstrengende.
Rimelig
I tillegg til sprintløp og firetimersløp i Skandinavia kjøres det 24-timersløp på både Silverstone og Spa i de små racerbilene. Da må man være flere sjåfører på hvert lag, som gjerne bytter etter halvannen times kjøring, når bilene uansett må inn og fylle bensin.
Det mest geniale med B-Zero Racing er likevel kostnadene, som er minimale. Å leie en bil koster fra noen tusenlapper for et sprintløp til 45.000 kroner for å være med på et 24-timersløp. Alternativt kan du kjøpe eller spleise på en ferdig racingrigget bil til rundt 75.000 kroner og selv stå for driftskostnadene. Disse begrenser seg til bensin, litt olje og noen rimelige dekk, inntil du eventuelt skader bilen eller får tekniske problemer.
Rundt 70 runder på noen timer i en Citroën C1 med 140.000 kilometer på tripptelleren forløp helt smertefritt for Finansavisen denne lørdagen. Det til tross for konstant flørting med turtallssperren, harde nedbremsinger og firehjulsskrens i de fleste svingene, som holdt til en åttende og en niende plass. Kjør for livet!