Slik er Porsches «billigelbil»

Les hele artikkelen

La det ikke være noen tvil. En Porsche Taycan med setebelter i kontrastfarge, skinntrukket dashbord og 18-veis adaptive sportsseter gir en uovertruffen følelse av vellykkethet. De andre oppgraderingene du kanskje ikke helt vet hva gjør, men som bilselgeren nok anbefaler varmt, må selvsagt med.

Nordmenn elsker utstyr og fornekter seg ikke. Det skal lastes på med ekstra snadder og prisen bykser avsted. Den tidvis forlokkende «fra-prisen» du leser om her i Finansavisen Motor, er ofte langt unna det du ender opp med å betale.

Men må det være slik?

INGEN TURBO-MERKER: Porsche Taycan Sport Turismo med bakhjulsdrift har ikke motoreffekten til å matche utseendet, men ikke alle må ha ekstrem akselerasjon. 

Foto: Håkon Sæbø

Vil prøve å skremme deg

Det har så langt vært en luksuselbilfest i Norge med over 4.000 registrerte Taycan-er, og Porsche er i tillegg mestere på ekstrautstyr. «Porsche-folk» som kommenterer på Facebook, er med i klubber og basunerer ut sine uomtvistelige meninger, trekker frem en hel del utstyr du bare må ha.

En selvoppnevnt Porsche-autoritert vil nok skremme deg vekk fra å velge en «dårlig» utstyrt bil.

I lys av dette er den hvite bilen på bildene uvanlig spennende. Den kan være en av de mer sjeldne Porschene i Norge.

SYNLIG OPPGRADERING: Testens Porsche Taycan Sport Turismo har lite ekstrautstyr, men felgene koster 44.700 kroner ekstra. Derfor kan du også regne med å få misunnelige blikk.

Foto: Håkon Sæbø

Dette er i utgangspunktet, sett vekk fra sedanutgaven mange av naturlige årsaker velger bort, den billigste Taycan-modellen du får kjøpt. Testbilen heter Porsche Taycan Sport Turismo – eller stasjonsvogn, som du like gjerne kan kalle den – og koster fra 809.000 kroner før avgifter. (Se priser med de foreslåtte avgiftene i tabellen).

Bilen er sjenden fordi den bare har tillegg for 131.300 kroner, som oversatt til Porsche-språk betyr at den er svært sparsommelig utstyrt. Observante leser vil imidlertid legge merke til at den har 21-tommers «RS Spyder Design»-felger og disse er selvfølgelig ikke billige. Fjerner du felgene faller prisen med 44.700 kroner, men da ender du opp med de uspiselige standardhjulene.

STANDARD, STANDARD, STANDARD: Slik ser interiøret ut om du ikke krysser av for noe. Delskinn er gratis, men det svekker ikke opplevelsen i voldsomt stor grad. Skjermene og det lekre rattet koster ikke ekstra.

Foto: Håkon Sæbø

Prisen øker

Å utstyre en luksusbil med balanse mellom kost, nytte og forfengelighet, er følgelig en kunst. Testbilen har nødvendigheter som varmepumpe (8.300 kroner) og adaptiv fartsholder (17.100 kroner), men er ellers nærmest rensket for dyr moro – uten at du ved første øyekast kan se det.

Skulle du tatt med understellsoppgraderingene ville dette alene økt prisen med 69.300 kroner. 18-veis sportsseter og ekstra mykt skinn både her og der blir nye 54.900 kroner, takk.

FREMDELES BRA: Hverken karbon eller aluminium, men interiøret i Porsche Taycan Sport Turismo oppleves som velbygget. 

Foto: Håkon Sæbø

Dykker du imidlertid ned i listen over Taycans standardutstyr, ser det heldigvis ikke så galt ut. Elektriske seter i delskinn er med, det adaptive understellet «Porsche Active Suspension Management» (PASM) med launch control er gratis, LED-lys fås med og elektrisk bakluke koster heller ikke noe ekstra.

Derfor gir det kanskje mening å stramme opp bilens utseende med de heftige felgene, og la resten være temmelig basic.

GRATIS: Hvit lakk koster deg ikke noe ekstra, men får Porsche Taycan Sport Turismo til å fremstå moderne og lekker. Sport Turismo-utgaven har blant annet lakkerte hjulbuer, mens Cross Turismo har mye ulakkert plast.

Foto: Håkon Sæbø

Motbydelig?

Det trivelige er at denne bilen slett ikke er noen skuffelse å hoppe inn i. Standardsetene er kanskje motbydelige for Porsche-snobbene, men fremstår langt mer sportslige enn sofaputene du får i en BMW iX.

Taycans standardseter er sammenlignbare med sportsstolene i en BMW i4, selv om justeringsmulighetene er færre.

BLIR BEDRE: Taycans infotainmentsystem har fått en liten oppfriskning, men Apple CarPlay fungerte fungerte bare av og til. 

Foto: Håkon Sæbø

Skinnkvaliteten er riktignok ikke fantastisk. Det betyr ikke at skinnet er tynt og puslete, men snarere at det ikke er utpreget mykt. Dørene har heller ikke noe skinn på seg, uten at det egentlig er krise.

Taycans standardinteriør fremstår i sin helhet som velbygd og elegant, og de tre lekre skjermene følger med uten ekstrakostnad. LED-lysene du heller ikke betaler noe ekstra for er ikke «smarte», men de gjør fremdeles en ryddig jobb med å lyse opp i høstmørket.

Priser med utstyr og de foreslåtte avgiftene

 
Porsche Taycan Sport Turismo*Taycan 4 Cross Turismo

Porsche 4S Taycan Sport Turismo*

Drivverk:Én motor, bakhjusdriftTo motorer, firehjulsdriftTo motorer, firehjulsdrift
Motoreffekt326 hk380 hk435 hk
Overboost-effekt408 hk476 hk530 hk
Dreiemoment, launch control357 Nm500 Nm640 Nm
0 til 100 km/t5,4 sek.5,1 sek.4,0 sek
0 til 200 km/t17,6 sek.15,6 sek13,3 sek.
Vekt2.080 kg2.245 kg2.170 kg
Pris eks. avgift809 000,00 kr891 000,00 kr1 002 900,00 kr
Pris ink. avgift906 000,00kr1 010 562,50 kr1 149 500,00 kr
Pris ink. avgift og ekstrautstyr**1 070 125,00 kr1 174 687,50 kr1 313 625,00 kr
*Uten Performance Battery Plus

**Ekstrautstyr for 131.300 kroner, slik testbilen har.

Ekstra moro

Rattet er litt tynnere enn det du er vant med i en sportslig BMW, men det er fristende å hevde at Porsches standardratt likevel er et av de beste på markedet. Når du begynner kjøringen, merkes det at nærmere 2,1 tonn bil og «bare» 326 hestekrefter fra elmotoren bak ikke gir noen dramatisk akselerasjon.

Taycan Sport Turismo med bakhjulsdrift skal klare 0 til 100 på 5,4 sekunder om launch control aktiveres, så å kalle den dorsk blir også feil.

IKKE SPORT CHRONO: Testbilen hadde ikke den ettertraktede Sport Chrono-pakken med knapp på rattet for å justere bilens kjøreegenskaper. Da er det denne skjermen du bruker, noe som fungerer helt fint. 

Foto: Håkon Sæbø

Bilen belager seg forøvrig på standardunderstellet med adaptive støtdempere og stålfjærer. Når dette kombineres med bakhjulsdrift uten ekstra motor og tilhørende vekt i snuten, fremstår bilen som leken. Det fremkalles en nesten old school kjørefølelse.

Styringen er minst like god som på Taycan-modellene med firehjulsdrift og veigrepet ut av svinger er selvfølgelig dårligere, men det i seg selv kan være en slags fordel for dem som liker å utfordre bilen.

Ikke største batteri

Testbilen underbygger en tanke vi i Motor-redaksjonen har hatt siden første stund med Bakhjulsdrift-Taycan for noen år siden. Dette er en fullverdig Porsche selv uten bakhjulsstyring og Torque vectoring (datastyrt bremsekraft sendt til bilens indre bakhjul i svinger for å bedre kjøreegenskaper).

LANG OG LITT TRANG: Porsche Taycan Sport Turismo måler 4,96 cm, men oppleves ikke som en utpreget romslig bil innvendig.

Foto: Håkon Sæbø

Det må imidlertid legges til at testbilen ikke har det oppgraderte batteriet «Performance Battery Plus», som betyr at batterikapasiteten er på 71,0 kWh fremfor 83,7 kWh. Den så langt mest populære Taycan-modellen i Norge, Cross Turismo som du kjenner igjen fordi den viser en del ulakkert plast, har på sin side «Performance Battery Plus» som standard.

Mindre batterikapasitet betyr at testens Taycan Sport Turismos kombinerte WLTP-rekkevidde er på litt snaue 397 kilometer, mens Porsche oppgir rekkevidden ved landeveiskjøring til å være 345 kilometer.

Om bilen ellers frister, men det ønskes større batteri og litt bedre rekkevidde, må du ut med hele 55.700 kroner ekstra for «Performance Battery Plus» som også veier 80 kg mer.

UTEN KOSTNAD: Taycan er Porsches første bil uten analog turteller. Det gir mening siden turtallet på en elmotor ikke er spesielt interessant å følge med på. Skjermen foran sjåføren er forøvrig standardutstyr. 

Foto: Håkon Sæbø

Uten plast – høyere kost

Selv om Sport Turismo har en artig karakteristikk med bakhjulsdrift og stålfjærer, er det vanskelig å ignorere nevnte Cross Turismo-utgave til 82.000 kroner mer. Da får du det store batteriet, 380 hestekrefter, luftfjæring og firehjulsdrift med på kjøpet samt at bilen er 0,3 sekunder kjappere til 100.

Hater du ulakkerte flater og vil ha firehjulsdrift i en Sport Turismo fremfor den plastbefengte Cross Turismo, må du opp på 4S-utgaven med 435 hestekrefter som koster fra 1.002.900 kr kroner før avgift.

KRISE, ELLER? Standardsetene er det nok mange Porsche-folk som fnyser av, men de er faktisk overraskende komfortable og ikke minst sportslige. Elektrisk justering er også standardutstyr. 

Foto: Håkon Sæbø

Kostbart uansett

I Porsches verden av utstyrskombinasjoner og modelltyper er det lett å gå seg vill. Testens Taycan Sport Turismo med bakhjulsdrift og lite ekstra viser med tydelighet at en Taycan ikke må være tungt utstyrt for å ha det gøy, men det er ikke utenkelig at nordmenn flest vil verdsette firehjuldrift når annenhåndsverdien settes.

Er du typen som ikke bekymrer deg for neste eiers preferanser, men snarere er ute etter en morsom bil uten å gå besjerk i utstyrslisten, fremstår Taycan Sport Turismo som et interessant, men uansett ganske kostbart valg. I alle fall om de foreslåtte avgiftene slår inn.

Embed: Taycan – Infogram
https://infogram.com/taycan-1hxj48pzwqgd52v?live