Slik blir politiets nye elbiler

Les hele artikkelen

Mens politiet flere steder i USA bruker Tesla Model Y i sitt arbeid, er situasjonen en ganske annen her til lands: Politiet i Norge kjører stadig med bensin eller diesel på tanken, men nå er det så smått i ferd med å endre seg.

Norsk politi har fått sin første elbil, som ifølge nettstedet Elbil.no blir å se på veiene i juni 2022 når den er ferdig ombygget. Det er elbilen Mercedes-Benz eVito politiet har bestilt to stykker av – biler det for både kjeltringer og sivilbefolkningen trolig vil være vanskelig å skille fra et vanlig patruljekjøretøy. Mercedes-Benz eVito ligner mye på den vanlige, dieseldrevne utgaven mange kjenner fasongen på.

«Dagens Vito og eVito er likt bygd opp, med unntak av at eVito har elektrisk drivlinje», sier seksjonsleder Nils Erik Skulstad i Politiets Fellestjenester til Elbil.no.

KOMMER SOM ELBIL: Det er den velkjente Mercedes-Benz Vito politiet i Norge nå får som elbil. Modellen heter eVito og er nærmest identisk med dieselvarianten på bildet.

Foto: NTB Scanpix

Digert batteri og heftig vekt

Politiets Mercedes-Benz eVito har en rekkevidde på 366 kilometer og én elmotor som yter 204 hestekrefter. Motoreffekten skal utelukkende gå til forhjulene. 

Batteriet har en kapasitet på 100 kWh og eVito skal kunne hurtiglades med 110 kW. Som personbil har den en egenvekt på over 2,5 tonn, noe som tilsier at dette er en tung bil lenge før ombyggingen til politibil og en eneste konstabel har tatt plass.

VALGTE BMW: Politiet i Norge har lenge kjøpt biler fra BMW, men har nå valgt å gå for Volvo. Her en BMW 5-serie Touring.

Foto: NTB Scanpix

Toppfarten for den sivile utgaven er 160 kilometer i timen, men hvor kjapt den skal komme seg til 100 kilometer i timen, opplyser hverken Mercedes-Benz eller Opplysningsrådet for Veitrafikken. Fullastet med betjenter, våpen og utstyr er det lov å anta at de to nye elbilene ikke blir blant de kvikkeste i stallen, men så er det heller ikke noen selvfølgelighet at det er bilens viktigste egenskap. 

Mercedes-Benz skriver selv at «eVito anbefales spesielt for bykjøring der den kjører jevnlige og hyppige turer».

Hybrider kommer

Finansavisen har tidligere omtalt politiets bestilling av ladbare hybrider fra Ford. Modellen heter Ford Explorer og leveres med en elektrisk motor og en bensindrikkende V6-er, som gir en total motoreffekt på 457 hestekrefter. 

Den elektriske rekkevidden skal ifølge Ford være på opptil 42 kilometer med fulladet batteri, men rekkevidden er ikke nødvendigvis like god når de nye bilene er utstyrt slik politiet ønsker dem. Forøvrig kjører politiet uniformerte biler fra BMW og er i ferd med å ta levering på dieselbiler fra Volvo. 

GÃ…R PÃ… DIESEL: Politiet bruker stadig sine BMW X5-er som bruker diesel.

Foto: NTB Scanpix