Slik ble pandemiåret for båtbransjen

Les hele artikkelen

Utviklingen i 2020 ble en berg- og dalbane. Salget gikk som smurt de første månedene. Etter det dabbet interessen for å kjøpe markert av for så og ta seg veldig bra opp igjen på slutten av året.

STØRRE INTERESSE FOR SEIL: Vento, utviklet av Nuvolari Lenard, er en 100 meter lang seilyacht som skal være ekstremt miljøvennlig.

Laber interesse for pocket-yachter

Verst var 2020 for dem som primært satset på yachter som var mellom 30 og 40 meter lange. Salget sank fra 98 stykker i 2019 til 76 yachter i 2020. I dette segmentet var mange på jakt etter en yacht øyeblikkelig. Pent brukte og nesten nye pocket-størrelse yachter gikk unna som bare det. Totalt ble det solgt 181 enheter.

I luksusklassen mellom 40 og 80 meter led verftene ingen nød, selv om salget totalt dabbet av med cirka 10 prosent. Interessant å merke seg er at antall nysolgte seilyachter doblet seg fra seks i 2019 til 12 i 2020. I 2020 ble det solgt åtte yachter på over 80 meter. Det er omtrent slik det har vært de siste fem årene.

SWANS FØRSTE: Det finske verftet har for første gang bygd en motorbåt. Swan Shadow får du med tre motorer integrert i cockpitdørken.

Treg bygging

Pandemien bremset imidlertid opp aktiviteten til verftene både når det gjaldt leveranser og nye planer og prosjekter. Bare 54 prosent av yachtene som var planlagt levert i 2020 ble ferdige og leverte. Avlyste messer og utstillinger samt begrensninger i kontor- og fabrikkaktiviteter gjorde at prosjekter ble forsinket.

Dette tok seg opp i 2021, men fortsatt er det ikke det høstrushet av nye 2022-modeller som vi er vant til. På båtmessen i Cannes i september var det bare 12 nye modeller i størrelsen 15 til 25 meter. Totalt ble det stilt ut snaut 100 båter i denne størrelsen.