Skjerper elbilkonkurransen

Les hele artikkelen

Hyundai har hatt stor suksess med sine elektriske versjoner av Kona og Ioniq i Norge, med nærmere 25.000 solgte de siste fem årene. Nå har de lansert sin første rendyrkete elbil Ioniq 5, og med større plass, lengre rekkevidde, bedre ytelser og firehjulstrekk ligger alt til rette for en videreføring av suksessen, selv om konkurransen er tøff.

PRAKTISK: Midtkonsollen kan skyves bakover og i tillegg til USB-C har du 220 volt.

Foto: Håkon Sæbø

Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Volvo XC40 samt VW ID.4 og dens søsken er blant de tøffeste. En ting Hyundai uansett vinner på er dristig design. Du må ikke nødvendigvis like den, men den er annerledes og moderne, og hadde den plutselig lettet og flydd av gårde ville du ikke blitt overrasket.

En flat front med smale tredimensjonale lykter, unike linjer på sidene og en hekk med mønster og lys hentet fra «Star Wars», gjør at alle snur seg etter bilen. Da ser de samtidig at den er stor, noe som blir bekreftet når du åpner dørene med de innfelte håndtakene som spretter ut når du nærmer deg.

God plass

Selv med en bakkeklaring på 17 centimeter og en batteripakke i bunn, er det god plass under det 160 centimeter høye taket. Det bidrar også den oppreiste sittestillingen til, som er litt ubestemmelig med et skrått ratt og kort setepute. Det elektrisk justerbare setet har i tillegg en knapp for en merkelig liggende ladestilling med leggstøtte, som ungdommen trolig setter mer pris på med kjæresten ombord.

TRIVELIG: Førermiljøet er luftig, praktisk og omfattende med et moderne utseende og lite hardplast.

Foto: Håkon Sæbø

Et særegent ratt med en girspak på rattstammen som sitter der høyre kne egentlig vil være, er også spesielt, men det er mulig å finne seg til rette. Foran deg har du da en stor todelt berøringsskjerm med instrumentpanel og alt annet du kan forvente deg i en moderne elektrisk bil. Alt er ikke like intuitivt, men det blir fort en vane å finne frem. Et head-up display på frontruten er litt ute av fokus, men nyttig informasjon er godt å ta med seg under kjøring.

I det 60/40-delte baksetet er det også god plass, samtidig som setene kan skyves godt frem i lengden og ryggen justeres. Da øker det allerede store bagasjerommet i volum, og under panseret får ladekablene plass i en praktisk frunk.

UNIK: Tredimensjonale kjørelys innfelt i en særegen front gir et helt spesielt uttrykk.

Foto: Håkon Sæbø

Mye utstyr

Du finner litt hardplast ombord, men skinn og polstrede materialer dominerer i Premium-versjonen som har alt, bortsett fra soltak, 20-tommers felger og spesiallakk. Da har du også et flott Bose-anlegg til disposisjon, hvis du ikke vil lytte til den tilnærmet lydløse fremferden i bilen.

Utstyrslisten i bilen er lang og dekker det meste du kan tenke deg, men kjøling i setene og kameravisning av blindsoner er fiffige detaljer det er lett å like. Et 800 volts system for hurtiglading betyr at 200 kW kutter ladetiden til 18 minutter fra 10 til 80 prosent.

ANNERLEDES: BÃ¥de materialene, utformingen og designet skiller seg ut fra det meste.
Foto: Håkon Sæbø
MODERNE: De spesielle baklysene er felt inn i en lyslinje med et spesielt mønster.
Foto: Håkon Sæbø
PRAKTISK: Både forsetene og baksetene kan reguleres fra førerposisjonen.
Foto: Håkon Sæbø

Dette varierer riktignok litt avhengig av situasjonen, slik rekkevidden på 460 kilometer også gjør. Du klarer faktisk å kjøre lenger under gunstige forhold og tilsvarende kortere under kalde og andre ugunstige forhold.

Gode ytelser

Underveis nyter du godt av to elmotorer på til sammen 305 hestekrefter, som effektivt fordeler kreftene til de fire hjulene. Bakhjulene prioriteres, men systemet reagerer så raskt og effektivt at du alltid vil føle at du har firehjulstrekk. Et tretrinns stabilitetssystem gjør at du kan jobbe og leke deg gjennom krevende og glatte forhold. En svipptur innom en grusvei bekrefter at Petter Solberg og Andreas Mikkelsen trolig hadde likt bilen også.

ROMSKIP: Den skrå linjen på siden og spesielle mønstrene gjør at Ioniq 5 kan minne om et romskip.

Foto: Håkon Sæbø

Fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder i en så stor og tung bil fremstår heftig, og selv om du skulle bruke rattet samtidig som gasspedalen, oppfører bilen seg stabilt og forutsigbart. Styrefølelsen er riktignok litt nummen, men du kan kjøre bilen frekkere enn du egentlig vil og ikke minst bør og gjør. Toppfarten på 185 kilometer i timen er av akademisk karakter for de fleste.

BERØRING: Den store skjermen med instrumentpanel og infotainmentbetjening har en rekke valgmuligheter når det gjelder visning og innhold.

Foto: Håkon Sæbø

Noe annet vi ikke prøvde var bilens toveislading, hvor du kan hente ut 3,6 kW i en stikkontakt inne i bilen eller via et adapter i ladeporten. Der skal det være nok strøm til å lade opp andre elbiler i nød eller nødvendige maskiner i huset eller på hytta når strømmen går.

Ekstra rekkevidde

Ioniq 5 er derfor en bil som vil dekke de fleste kravene norske elbilkunder har. Du kan spare 30.000 kroner på å bestille bilen med bakhjulstrekk og to mil ekstra rekkevidde, men det fremstår som et dårlig valg. Noe ni av ti kunder har bekreftet så langt.

VALGFRITT: Det særegne rattet har en knapp for valg av kjøreoppsett i Eco, Normal og Sport.

Foto: Håkon Sæbø

I tillegg til søsterselskapet Kia som lanserer sin EV6 i høst, vil Ioniq 5 få tøff konkurranse fra de overnevnte bilene, og snart enda flere. Den er uansett et godt valg, og fortsatt momsfritt.

Hyundai Ioniq 5 AWD

 

Motor To elmotorer, firehjulstrekk

HK/kW/Nm 305/224/605

0-100 km/t 5,2 sek.

Toppfart 185 km/t

Vekt 2.020 kg

L/B/H 463/189/160 cm

Batteri (netto) 72,6 kWh

Rekkevidde WLTP 450 km

Forbruk pr. 100 km 17,7 kw

Ladeeffekt 220 kw

Tilhengervekt 1.600 kg

Bagasjerom 527/1.590 liter

  • Pris

Fra 474.900 kr*

Pris denne 504.900 kr

Denne med utstyr 516.800 kr

*RWD

  • Pluss

Ytelser

Plass

Design

  • Minus

Sittestilling

Girspak

Design

  • Design

I overkant moderne for noen, men annerledes og dristig.

  • Førermiljø

Moderne og brukervennlig, med rar sittestilling og klønete girspak.

  • Kjøreegenskaper

Elektrisk SUV med nummen styring, men drivlinjen griper godt tak.

  • Ytelser

Kun de ekstreme vil savne noe mer.

  • Plass

Skyvbart baksete i en romslig bil er praktisk.

  • Mye for pengene

Mye for en Kia tenker du, men du får mye.

  • Konklusjon 7

Noe småplukk, men stort sett en bil som vil tilfredsstille mange.