Hyundai har hatt stor suksess med sine elektriske versjoner av Kona og Ioniq i Norge, med nærmere 25.000 solgte de siste fem årene. Nå har de lansert sin første rendyrkete elbil Ioniq 5, og med større plass, lengre rekkevidde, bedre ytelser og firehjulstrekk ligger alt til rette for en videreføring av suksessen, selv om konkurransen er tøff.
Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Volvo XC40 samt VW ID.4 og dens søsken er blant de tøffeste. En ting Hyundai uansett vinner på er dristig design. Du må ikke nødvendigvis like den, men den er annerledes og moderne, og hadde den plutselig lettet og flydd av gårde ville du ikke blitt overrasket.
En flat front med smale tredimensjonale lykter, unike linjer på sidene og en hekk med mønster og lys hentet fra «Star Wars», gjør at alle snur seg etter bilen. Da ser de samtidig at den er stor, noe som blir bekreftet når du åpner dørene med de innfelte håndtakene som spretter ut når du nærmer deg.
God plass
Selv med en bakkeklaring på 17 centimeter og en batteripakke i bunn, er det god plass under det 160 centimeter høye taket. Det bidrar også den oppreiste sittestillingen til, som er litt ubestemmelig med et skrått ratt og kort setepute. Det elektrisk justerbare setet har i tillegg en knapp for en merkelig liggende ladestilling med leggstøtte, som ungdommen trolig setter mer pris på med kjæresten ombord.
Et særegent ratt med en girspak på rattstammen som sitter der høyre kne egentlig vil være, er også spesielt, men det er mulig å finne seg til rette. Foran deg har du da en stor todelt berøringsskjerm med instrumentpanel og alt annet du kan forvente deg i en moderne elektrisk bil. Alt er ikke like intuitivt, men det blir fort en vane å finne frem. Et head-up display på frontruten er litt ute av fokus, men nyttig informasjon er godt å ta med seg under kjøring.
I det 60/40-delte baksetet er det også god plass, samtidig som setene kan skyves godt frem i lengden og ryggen justeres. Da øker det allerede store bagasjerommet i volum, og under panseret får ladekablene plass i en praktisk frunk.
Mye utstyr
Du finner litt hardplast ombord, men skinn og polstrede materialer dominerer i Premium-versjonen som har alt, bortsett fra soltak, 20-tommers felger og spesiallakk. Da har du også et flott Bose-anlegg til disposisjon, hvis du ikke vil lytte til den tilnærmet lydløse fremferden i bilen.
Utstyrslisten i bilen er lang og dekker det meste du kan tenke deg, men kjøling i setene og kameravisning av blindsoner er fiffige detaljer det er lett å like. Et 800 volts system for hurtiglading betyr at 200 kW kutter ladetiden til 18 minutter fra 10 til 80 prosent.
Dette varierer riktignok litt avhengig av situasjonen, slik rekkevidden på 460 kilometer også gjør. Du klarer faktisk å kjøre lenger under gunstige forhold og tilsvarende kortere under kalde og andre ugunstige forhold.
Gode ytelser
Underveis nyter du godt av to elmotorer på til sammen 305 hestekrefter, som effektivt fordeler kreftene til de fire hjulene. Bakhjulene prioriteres, men systemet reagerer så raskt og effektivt at du alltid vil føle at du har firehjulstrekk. Et tretrinns stabilitetssystem gjør at du kan jobbe og leke deg gjennom krevende og glatte forhold. En svipptur innom en grusvei bekrefter at Petter Solberg og Andreas Mikkelsen trolig hadde likt bilen også.
Fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder i en så stor og tung bil fremstår heftig, og selv om du skulle bruke rattet samtidig som gasspedalen, oppfører bilen seg stabilt og forutsigbart. Styrefølelsen er riktignok litt nummen, men du kan kjøre bilen frekkere enn du egentlig vil og ikke minst bør og gjør. Toppfarten på 185 kilometer i timen er av akademisk karakter for de fleste.
Noe annet vi ikke prøvde var bilens toveislading, hvor du kan hente ut 3,6 kW i en stikkontakt inne i bilen eller via et adapter i ladeporten. Der skal det være nok strøm til å lade opp andre elbiler i nød eller nødvendige maskiner i huset eller på hytta når strømmen går.
Ekstra rekkevidde
Ioniq 5 er derfor en bil som vil dekke de fleste kravene norske elbilkunder har. Du kan spare 30.000 kroner på å bestille bilen med bakhjulstrekk og to mil ekstra rekkevidde, men det fremstår som et dårlig valg. Noe ni av ti kunder har bekreftet så langt.
I tillegg til søsterselskapet Kia som lanserer sin EV6 i høst, vil Ioniq 5 få tøff konkurranse fra de overnevnte bilene, og snart enda flere. Den er uansett et godt valg, og fortsatt momsfritt.
Hyundai Ioniq 5 AWD
Motor To elmotorer, firehjulstrekk
HK/kW/Nm 305/224/605
0-100 km/t 5,2 sek.
Toppfart 185 km/t
Vekt 2.020 kg
L/B/H 463/189/160 cm
Batteri (netto) 72,6 kWh
Rekkevidde WLTP 450 km
Forbruk pr. 100 km 17,7 kw
Ladeeffekt 220 kw
Tilhengervekt 1.600 kg
Bagasjerom 527/1.590 liter
- Pris
Fra 474.900 kr*
Pris denne 504.900 kr
Denne med utstyr 516.800 kr
*RWD
- Pluss
Ytelser
Plass
Design
- Minus
Sittestilling
Girspak
Design
- Design
I overkant moderne for noen, men annerledes og dristig.
- Førermiljø
Moderne og brukervennlig, med rar sittestilling og klønete girspak.
- Kjøreegenskaper
Elektrisk SUV med nummen styring, men drivlinjen griper godt tak.
- Ytelser
Kun de ekstreme vil savne noe mer.
- Plass
Skyvbart baksete i en romslig bil er praktisk.
- Mye for pengene
Mye for en Kia tenker du, men du får mye.
- Konklusjon 7
Noe småplukk, men stort sett en bil som vil tilfredsstille mange.