Stellantis samarbeider med Archer Aviation i California, Daimler har gått inn i tyske Volocopter og Toyota satser på Joby Aviation som også holder til i California. Suzuki backer Tokyo og Osaka-baserte SkyDrive, mens blant andre Honda og Hyundai har sine egne planer. Bilprodusenter omfavner det gryende eVTOL-markedet, med hovedsakelig elektriskdrevne (men også hydrogendrevne) passasjer-dronefly og helikoptre, med vertikal takeoff og landing.
Testflygning neste år
Audi har tidligere flørtet med Airbus, likedan har Porsche jobbet med Boeing. Nå er det Volkswagens tur ut. Eller snarere opp.
Den kinesiske avdelingen Volkswagen Group China står bak nye V.MO, som er en forkortelse for Vertical Mobility. EVTOL-flyet kalles også Flying Tiger, ettersom det ble lansert i år, tigerens år.
Den første prototypen er 11,2 meter lang, 10,6 meter bred og har åtte horisontale rotorer for vertikalt lift, mens ytterligere to rotorer står for fremdriften. Frem til neste sommer ventes det flere forbedringer av prototypen, før de første testflygningene er planlagt sommeren 2023.
200 kilometer
V.MO er blitt til i samarbeid med det britiske designkontoret tangerine og den kinesiske flyprodusenten Sunward. Målet er at det helelektriske og selvkjørende eVTOL-flyet skal kunne ha fire passasjerer og deres bagasje. Topphastigheten blir etter sigende 200 km/t.
Samtlige aktører har klokketro på at eVTOL-flysegmentet vil ta av, så snart teknologien og luftfartsmyndigheter i de ulike landene tillater det. Den som er først ut kan vinne mange ordrer, investeringer og kuppe markedet. V.MO er ment å fungere som en flyvende drosje på relativt korte turer mellom kinesiske storbyer, og rekkevidden anslås å bli cirka 200 kilometer.
ROLLS-ROYCE: Flymotorprodusenten hjelper Hyundai å realisere bruken av hydrogen brenselceller i elektriske fly. Foto: Hyundai
Hyundai og Rolls-Royce
I motsetning til enkelte rapporter, har ikke Hyundai Motor Group inngått et samarbeid med luksusbilprodusenten Rolls-Royce Motor Cars, men snarere flymotorprodusenten Rolls-Royce. Planene som ble offentliggjort under flystevnet på Farnborough tidligere i sommer, handler om å sammen videreutvikle hydrogen-brenselceller og elektriske drivverk.
I første omgang skal Supernal, som holder til i Washington D.C. og California, stå for produksjonen av eVTOL-flyene til Hyundai. Foreløpig minner designen om en krysning av flyskroget til et vanlig helikopter med militærflyet Bell Boeing V-22 Osprey, som har vendbare rotorer i enden av vingene, for å kunne lette og lande vertikalt. Hyundai snakker varmt om passasjertrafikk innen 2030, mens Supernal antyder at det kan skje allerede i 2028.