Les hele artikkelen
«En får ikke mer moro enn man lager selv» het det før i tiden, og sjelden var det mer sant enn i koronatiden. Nærmest alt av planlagte store og små arrangementer på bilhobbyfronten i Norge ble avlyst eller utsatt på ubestemt tid. Klubbenes utstillinger, treff og løp ble strøket av kalenderen, men lysten til å ta ut bilene på tørre vårveier var jo der.
Uformelt treff
Så i stedet for de planlagte arrangementene bestemte kompisgjenger noen bilturer sammen eller å møtes, med lovpålagt avstand mellom folk og biler, for gjensidig beundring av hverandres farkoster.
Et av disse spontane parkeringstreffene våren 2020 skjedde i hagen på Villa Valle, og det var så hyggelig at det ble gjentatt på kort varsel i år med både nye og gamle deltagere, uten «Meter’n».
HEFTIG PENSJONISTBIL: Henry Harrfeldt (80) er ikke som andre pensjonister. For tre år siden gikk han til innkjøp av en splitter ny McLaren 720S Spider, en bil han har hatt mye glede av siden han kjørte den hjem fra Malmø. Den nydelige fargen på rasedyret er Amethyst Black.
FOTO: IVAR ENGERUD
Som den lille hageparkeringen på disse sider viser, var det noe for enhver smak med biler fra 1910-tallet, via amerikanske 1950-tallere og franske, italienske og tyske klassikere til moderne superbiler.
HYGGELIG HAGEDAG: Ideen ble unnfanget under koronaepidemiens første vår, og selv om all restriksjoner nå er opphevet er uformelle spontantreff både morsomme og interessante.
FOTO: IVAR ENGERUD
ALLEREDE EN LEGENDE: Du tøyser ikke med en Mercedes-Benz SL 65 AMG, og denne nydelige 2009-modellen har vært i Norge siden 2015.
FOTO: IVAR ENGERUD
IMPONERENDE JOBB: Ove Loen kom med sin nyrestaurerte 1919 Cunningham kjøpt ny av direktøren på Vestfoss Cellulosefabrik. Bilen var sannsynligvis Norges dyreste bil da den var ny, og allerede på slutten av 1950-tallet ble den pusset opp og tatt i bruk som en av de tidlige veteranbilene i Norge. Nå er bilen fullstendig restaurert både maskinelt og karosserimessig og brakt tilbake til sin opprinnelige blåfarge. En jobb som ble gjennomført på imponerende halvannet år.
FOTO: IVAR ENGERUD
ZAGATO: Lancia Flavia Sport Zagato finnes det kun ett eksemplar av i Norden: Harald Bergsakers 1964-modell i forgrunnen. I bakgrunnen to perfekt restaurerte 1953 Buick tilhørende Tore Gustavsen.
FOTO: IVAR ENGERUD
EKSAKT KOPI: Å se en ekte Ferrari 250 GT LWB California Spider i Norge kan du bare glemme. Men dette håndbygde eksemplaret er på alle måter identisk med originalen og bygd på et ekte Ferrari 250 GT-chassis. Nydelig er bare fornavnet.
FOTO: IVAR ENGERUD
FASCINERENDE: Du har én mulighet til å se en original Lancia Stratos i Norge, Arne Seemann-Bergs eksemplar som kom til Norge som ny. Dagens eier har hatt den originale bilen i nærmere 35 år, og fortsatt vekkes interessen når bakstykket på Bertone-karosseriet vippes opp og åpenbarer Ferrari Dino V6-eren i hekken.
FOTO: IVAR ENGERUD
ORIGINAL 60-ÅRING: Denne HERLIGE Renault Floride ble kjøpt ny av en nordmann på eksport i 1962 og tatt til Norge i 1971. Dagens eier, Svend Dahle har hatt glede av den helt siden 1982.
FOTO: IVAR ENGERUD
ORIGINAL OG HJEMMEBYGG: Magnus Hegg har eid denne 1972 BMW 2000 Touring siden den var ny for 50 år siden. Den turkise Forden i bakgrunnen har vi presentert tidligere i Motor, bygd av Helge Refsahl fra slutten av 1950-tallet og frem til dagens versjon. Videre sees både Morgan, MG, Mercedes-Benz AMG og Citroën Traction Avant.
FOTO: IVAR ENGERUD
FREMTIDSBILER: Chrysler markedsførte sitt designspråk fra slutten av 1950-tallet med «The Forward Look», og du finner knapt skarpere design fra epoken rundt 1960 enn disse bilene. Jan Kiles 1961 300G representerer siste årgang med store halefinner.
FOTO: IVAR ENGERUD
SKIPSREDERHISTORIE: Denne velholdte 1949 Cadillac Serie 61 Sedan har kontinuerlig norsk historie siden den ble kjøpt ny av skipsreder Christian L. Blom i San Francisco og tatt til Norge midt på 1950-tallet.
FOTO: IVAR ENGERUD
JUBILEUMSMODELL: I 1953 fylte Buick 50 år, og blant de eksklusive modellene kundene kunne velge mellom det året var Tore Gustavsens Roadmaster Estate Wagon, den siste amerikanske «Woody» med ekte treverk. Av samme årgang er Vidar Ingebretsens gedigne Mercedes-Benz 300 Cabriolet.
FOTO: IVAR ENGERUD