– Vi satte kaffen i halsen, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.
BMW er en av flere bilprodusenter som rammes hardt av de foreslåtte avgiftene på elbil. Regjeringen går inn for å momsbelegge hele beløpet, men at en tilskuddsordning skal dekke opptil 500.000 kroner.
Det betyr at du betaler 25 prosent moms fra første krone etter 500.000, som betyr at en BMW i4 M50 med utstyrspakken Supercharged øker i pris med 48.045 kroner fra 1. januar 2023.
Bransjenettstedet Bilnytt.no har regnet ut hva de nye prisene vil bli om regjeringen får det som de vil. Familiebilen BMW iX med den beste rekkevidden, modellen xDrive50 som går 630 kilometer, øker i pris med 94.750 kroner.
– Selve modellen med tilskuddsordning forholder vi oss helt fint til. Over lang tid har både bilbransjen og kunden tatt til seg og forberedt et nivå på 600.000 kroner, ikke minst basert på regjeringsplattformen. Når Vedum bruker ordet «forutsigbarhet», så må jeg innrømme at vi har ulik oppfatning av betydningen. Det må nå forventes en ryddig dialog om veien videre mot det endelige vedtaket, sier Tegneby.
Dyrt fra Stuttgart
Også Porsche-kundene vil merke regjeringens forslag, om det blir vedtatt. Verst, i kroner og øre, går det selvfølgelig ut over de dyreste modellene – og Porsche tilbyr mange dyre elbiler om dagen.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo, den rimeligste av stasjonsvognutgaven som mange allerede har valgt, starter i dag på 868.000 kroner hvor prisen kan øke til 960.000 i 2023. Utgangspunktet er startprisen, men det er ikke unormalt å legge på 200.000 til 300.000 kroner i utstyr, som det naturlig nok også må betales moms på.
Toppmodellen Taycan Turbo S Cross Turismo øker på sin side med 298.000 kroner, mens Mercedes elektriske toppmodell, Mercedes-AMG 53 4Matic+ øker med 199.475 kroner. Også dette er uten medberegnet utstyr, som vil sende økningen videre opp.
Over hos Audi øker prisen på den populære modellen Q4 e-tron med 18.780 kroner for topputgaven med to motorer, men igjen er det snakk om startprisen. Når elbilglade nordmenn laster på med kostbart utstyr, vil dette drive sluttprisen videre opp.
Sportsmodellen Audi RS e-tron GT, som i stor grad baserer seg på teknologien fra Porsche Taycan, øker med 200.880 kroner før utstyr.
Du kan selv sjekke prisøkningen på denne siden levert av Bilnytt.no.