Joint-venture-avtalen til Geely og Daimler, som ble inngått i fjor, bærer frukter for Smart. Concept #1 gir oss en forsmak på den første elbilmodellen, en liksom-SUV eller crossover om du vil. Den er 4,29 meter lang, 1,9 meter bred og 1,7 meter høy. Snaue ni centimeter bredere enn Mini Countryman altså, 14 centimeter lavere, og bare millimetere skiller de to på lengden. Elbilen som skal bygges i Kina, ventes neste år.
Hi-tech og 50-talls
Navnet til tross, er elbilen nærmest produksjonsklar. C1 eller hva de måtte finne på å kalle bilen, ForFive Really Cross muligens, tar merket inn i et nytt segment. Med større fokus på premium-følelse enn tidligere. Borte er underlig farget hardplast. I stedet møtes vi av sensuell hi-tech og 1950-talls vibber, i form av et hvitt ratt.
Det funket for Fiat 500, så hvorfor ikke? Tydelig inspirert av Tesla, styres det meste fra én skjerm på 12,8 tommer. OTA-programvare med løpende oppdateringer hører med. En AI-avatar er det vennlige ansiktet til bilens maskinlæring. Som blir vant til dine preferanser og kjørestil, og innretter seg deretter.
Neppe låvedører
Elbilen er bygd på en ny BEV-plattform til formålet. Konseptet har fire seter og låvedører uten B-stolpe. Produksjonsutgaven får fem seter og trolig mer konvensjonelle dører. Hvorvidt B-stolpen utgår i serieproduksjon røpes ikke.
I stedet snakker man varmt om hvordan all plassen uten stengsler, får en til å føle at man sitter i en større bil. Grepet er ikke nytt, og det funker som bare det i BMW i3. Klarer Smart å bli like attraktiv er mye allerede gjort.