Fornavnet til ZEN Yachts er en forkortelse av Zero-Emission Nautic. Moteord som nullutslipp og bærekraft gjennomsyrer alle bransjer om dagen, også båtverftene har kastet seg på trenden.
«Wingsail»
I krysningen mellom to kategorier oppstår en banebrytende idé, en crossover som er en selvforsynt og solcelledreven elektrisk seilbåt og motorbåt i ett. Katamaranen som er konstruert med skrog av karbonfiber og kompositter, er 15,7 meter lang og 8,4 meter bred – altså 51,5 fot.
Zen 50 er beregnet på 12 personer, en elektrisk tender følger med og det er to styrhus – ett på flybridgen og en i cockpiten under. Det er to store solsenger, tre spisestuer for over 10 personer. Det er et proft utstyrt kjøkken, to mindre anretninger, fem toaletter, fire dobbeltkabiner, samt en kabin med køyeseng. Flybridgen er på hele 34 kvadratmeter, omtrent som på en 80-meters yacht.
Zen 50 er den første produksjonsklare yachten med helautomatiske Wingsail-seil, som mer presist heter OceanWings32 og stammer fra Ayro som har hovedkvarter i Paris. Løsningen er en videreutvikling av BMW Oracles noe enklere «wingsail», som ble brukt i America’s Cup i 2010. En oppgradert versjon ble montert på Energy Observer, som ble påbegynt i 2013 og sto ferdig i 2019.
Første båt solgt
Det første eksemplaret av den nye båten er allerede solgt, og sjøsetting er planlagt over nyttår.
To elmotorer på 50 kW står for fremdriften, mens hovedbatteripakken med litiumbatterier har en kapasitet på 160 kWh. Et reservebatteri har en kapasitet på 10 kWh. Designen som er ukonvensjonell, er signert yachtdesigneren Julien Mélot. Zen 50 skal være helt selvforsynt med strøm, og solcellene genererer maks 16 kWp.
På elmotorer alene er toppfarten 10 knop, med strøm og seil er det 14 knop. I løpet av 24 timer er rekkevidden over 180 nautiske mil, mens cruisefarten er 8 til 10 knop. Men det er ikke billig å redde Jorden. Prisen på Zen 50 starter på rundt 2 millioner dollar, altså vel 19,6 millioner kroner. Avgifter tilkommer.