Satser på elektrisk speedbåt

Les hele artikkelen

Kontrasten mellom de skarpe linjene på versjon to av RaceBird og de ærverdige bygningene i Venezia kan nesten få en til å lure på om det foregår en filminnspilling. Den første prototypen bar preg av å være en test av prinsippene, for å se om prosjektet kunne få luft under vingene. Denne nye utgaven er tydelig bygget over det samme grunnrisset, men fremstår allikevel som mer gjennomført. Det kan ha noe med fargevalget å gjøre også. Borte er de signalgrønne vingene, og det sorte og hvite skroget minner litt om romskipet til Luke Skywalker for de som er kjente med Star Wars sagaen.

UTEN BRØL: RaceBird kan teste toppfarten uten å forstyrre vakre Venezia med motorbrøl.

Foto: Lloyd Images

Flytende kunst

Etter å ha fullført testingen i Venezia ble det anledning til å stille den norske designeren og grunnleggeren av SeaBird Technologies Sophi Horne noen spørsmål om veien videre.

GRUNNLEGGER OG DESIGNER: Norske Sophi Horne er grunnlegger av Seabird Technologies og har designet den elektriske racerbåten RaceBird. 

Foto: Lloyd Images

– Hva motiverte deg til å starte selskapet SeaBird Technologies og prosjektet RaceBird?

– Det var tre faktorer. Først og fremst hadde jeg et ønske om å bruke moderne teknologi for å gjøre båtliv hyggeligere, tryggere og mer bærekraftig, sier Horne. 

Som nummer to på listen har hun effektivitet, ved å designe en båt som kan konkurrere med fossil-drevne båter av samme størrelse til lavere kostnad og kortere produksjonstid.

KONKURRENT: Ønsket er at kunder skal velge elektriske båter fordi de er attraktive, og ikke fordi det er et miljøvalg. 

Foto: Lloyd Images

Den tredje faktoren er ifølge Horne et fokus på komfort og stil til en fornuftig pris. Hun sier at hun ønsker å bruke evnene som designer til å skape noe kundene velger fordi de liker det, og ikke fordi de må velge grønnere alternativer. Båtene skal være et stykke flytende kunst som markedet finner attraktivt, og er stolt over å cruise rundt i.

Glideflukt

– Ordet «Bird» er sentralt, både i firmanavnet og racerbåt-prosjektet, er inspirasjonen hentet fra sjøfugler?

– Ja, og da først og fremst med tanke på aerodynamikk. Når valget om elektrisk fremdrift var tatt, viste det seg raskt at en design med hydrofoiler var den beste løsningen. Sommerhuset til mine foreldre ligger ved sjøen i Sverige, og der kunne jeg studere fuglenes glideflukt, sier Horne.

SJØFUGL: RaceBird skal være inspirert av glideflukten til sjøfugler. 

Foto: Lloyd Images

Hun beskriver hvordan de seilte av gårde uten å bevege vingene, og med så lite energiforbruk som mulig. Linjene langs kjølen på RaceBird skal også være inspirert av formen på brystet og magen til sjøfuglene, mens den øvre delen med cockpiten ifølge Horne minner mer et fly.

Tester grensene

– Hvilke tester ble utført nå i juni, og hvilke forbedringer har dere gjort siden forrige test?

– Vi finjusterer måten båten kontrolleres på, via de bakre hydrofoilene. Dette innebærer utskiftning av mekaniske komponenter, men også justering av det elektriske sammen med styrings-software.

TESTING: I Venezia har blant annet hydrofoilene som løfter båten og medvirker til styringen blitt testet og justert. 

Foto: Lloyd Images

Samtidig tester vi grensene for båtens ytelser, og det gir oss muligheten til å undersøke om alle systemene tåler belastningene den vil bli utsatt for i E1 mesterskapet, sier Horne. Som et eksempel på sistnevnte viser hun til topphastighets-tester der batteriet tømmes fullstendig mens båten kjører i maksimal hastighet, for å sjekke at kjølesystemene fungerer som de skal.

MAKSIMAL HASTIGHET: For å sikre at kjølesystemet fungerer som det skal tømmes batteriet helt under kjøring i maksimal hastighet. 

Foto: Lloyd Images

Alt på en lading

– Hvor lenge varer batteriene når RaceBird skal delta i E1 mesterskaps-løp?

– På løpsdagen er planen at opp til fire forskjellige øvelser skal kunne gjennomføres på en enkelt lading. Dette vil inkludere øvelse på banen, kvalifisering og selve løpet med finale, sier Horne.

MODELL: Modell og skuespiller Cara Delevingne kjørte RaceBird langs kanalene i Venezia i forbindelse med testingen. 

Foto: Lloyd Images

På land og vann

– Hvordan ser dere for dere at lading av båtene skal foregå der løpene i E1 mesterskapet arrangeres?

– Hvert arrangement må nok få en tilpasset ladestruktur, i hvert fall i starten. Alt vil avhenge av den eksisterende infrastrukturen på stedet, men vi planlegger for at lading skal kunne foregå på vannet og på land, sier Horne.

Flying start

– Hvilken betydning har samarbeidspartnere som Mercury hatt for progresjonen og veivalgene i prosjektet?

– Vi er et lite team i SeaBird, og det å ha tilgang til ressursene og kunnskapen om båtindustrien som disse partnerne kan tilby har virkelig akselerert utviklingen i prosjektet, sier Horne. Hun fortsetter med at samarbeidet har gitt dem en «flying start», og gjort det mulig for dem å skape noe unikt i løpet av svært kort tid.

12 måneder realistisk

– Når regner dere med å kunne presentere den endelige versjonen av RaceBird-båten?

– Det å lage en racerbåt er en lang prosess. Hver prototype må justeres, og dette er det første prosjektet av sitt slag med en elektrisk racerbåt. Så vi velger å prioritere sluttresultatet fremfor slutt-datoen, og sånn sett blir vel svaret på spørsmålet ditt at den er ferdig når den er ferdig, sier Horne.

KLAR NÅR DEN ER KLAR: Det viktigste er å teste prototypene til den er helt perfekt, før produksjonen starter. 

Foto: Lloyd Images

Hun legger til at produksjonen starter så snart prototypen er perfekt, og at selv om de ikke forhaster seg vil 12 måneder frem i tid være et godt anslag.

Bygger fundament

– Hvor langt har dere kommet med den kommersielle utgaven, som dere blant annet planlegger å bruke til flytende publikumsområde og salg til utleieaktører?

– Designen er fryst, og vi er klare til å starte produksjon så snart vi har gjennomført neste runde med finansiering. I den senere tiden har vi dedikert mye tid til å studere markedet, samt idémyldring rundt de beste strategiene for å introdusere SeaBird, sier Horne.

BYGGER TEAM: Horne legger vekt på å bygge opp det riktige teamet før lansering på det kommersielle markedet. 

Foto: Lloyd Images

Siden de er nykommere vil hun bruke tid på bygge et godt fundament i selskapet, blant annet gjennom å formulere gode strategier, ansette de rette folkene, og koble de rette samarbeidspartnerne til prosjektet, for å sikre at SeaBird blir en suksess.

Eies av byen

– Hvor mange team er så langt engasjert i E1 mesterskapet eller har uttrykt interesse for å delta?

– Et stort antall team er interessert, det dreier seg både om enkeltpersoner og byer som ønsker å medvirke. Totalt har vi registrert mellom 30 og 60 interesserte, der noen team vil eies av selve byen der løpet foregår mens andre har en mer tradisjonell løsning med sponsorer, sier Horne.

Sentralisering

– Hva slags budsjett bør en kalkulere med for å delta i E1 racing i en sesong?

– Vi er ferd med å regne ut budsjett nå. Målsettingen er å holde budsjettet for et team på mellom en og to millioner euro per år.

MANGE INTERESSENTER: Det skal være mellom 30 og 60 interesserte team som kan tenke seg å delta i E1 mesterskapet med RaceBird. 

Foto: Lloyd Images

Vi ønsker å sentralisere en mengde funksjoner for å holde kostnadene nede, og vi ser også på måter å redusere logistikk-kostnadene, sier Horne

Taxi-båter

– Hvilke planer har dere for andre modeller med elektrisk fremdrift?

– Vi planlegger elektriske tendere, og er allerede i gange med visualisering av taxi-båter, sier Horne.

Elektrisk revolusjon

Akkurat som på landeveien vil det nok skje en elektrisk revolusjon på vannet, om enn ikke like raskt. Det blir spennende å følge utviklingen til RaceBird prosjektet fremover, og kanskje få oppleve et E1 mesterskap i Oslofjorden en vakker dag.