Trodde du at SEAT var Barcelonas stolteste bilmerke, hadde du rett. Tror du at Seat er Barcelonas stolteste bilmerke, har du feil. Det er Cupra.
Ting tyder på at man må ta Cupra på alvor, for det ferskeste merket i Volkswagen-gruppen har fått en hovedrolle som rebell og innovatør mot nye generasjoner, med tilførsel av enorme mengder kapital for en rask overgang til en helelektrisk fremtid.
Kraftsatsing
Mens det tilsynelatende skjer fint lite med modellporteføljen til Seat, satte ledelsen Cupra på fremtidskartet for både presse, regionale og nasjonale næringsmyndigheter og eiere i Terramar, vest for Barcelona.
Og ikke minst det faktum at eierne, med Porsche-sjef Oliver Blume og et par fra Piëch-klanen i spissen, stilte så tungt viser at arrangementet var mer enn en bilpresentasjon.
Det de ble presentert, og sikkert er med på å finansiere, er det som blir kalt «Spanias største industrisatsing».
Nytt merke
Det er bare fire år siden Cupra gikk fra å være Seats sportslige arm til et eget merke, og i 2020 ble modellene ble hetende Cupra Leon i stedet for Seat Leon Cupra. En revolusjon hadde begynt forholdsvis stille utad kanskje, men det ligger tunge krefter bak den transformasjonen som er i ferd med å skje.
Mens SEAT solgte 400.000 biler i 2020, har Cupra kun levert rundt 200.000 biler totalt siden oppstarten. Dog med en tilnærmet eksponentiell vekst fra starten (selvsagt). 2021-produksjonen var på 79.000 biler, nær en tredobling fra året før. Seat hadde en svak, men merkbar nedgang.
Du merker det også i Norge, hvor Cupra er det merket som prioriteres, med elektriske Born og hybriden Formentor, begge friske innslag i sine segmenter.
Sceneskifte
Det gir ikke høye odds å spå at denne utviklingen vil fortsette med stadig større tyngde etter å ha vært til stede på Terramar-showet, hvor «modermerket» ikke ble nevnt med et ord av Seat- og Cupra-sjef Wayne Griffits.
Allerede i 2025 er målet å levere 500.000 biler årlig, understøttet av en global satsing og tre viktige, nye modeller i tillegg til oppgradering av dagens portefølje: SUV-ene Terramar og Tavascan og «minicrossoveren» UrbanRebel.
Legg til opprettelsen av egen batteriproduksjon i Spania, og du skjønner at investeringene fort kan ligge over de ti milliarder euro som ble nevnt under presentasjonen.
Tavascan og Terramar
Tavascan ble vist som coupélignende SUV-konsept allerede i 2019, med to elmotorer og firehjulsdrift, en oppgitt totaleffekt på 306 hestekrefter og rekkevidde på 450 kilometer. Hva spesifikasjonene blir på produksjonsutgaven gjenstår å se. Men ut fra de korte glimtene vi fikk av en tilsynelatende produksjonsklar versjon vil den stå godt i det norske billandskapet når den skal komme i 2024.
Samme år skal SUVen Terramar komme, men den vil sannsynligvis ikke bli tatt til Norge, da den ikke er planlagt som en helelektrisk modell, men hybrid.
Rebellsymbolet
Den tredje modellen, UrbanRebel, er nok den med det aller største globale potensialet. En helelektrisk, liten og frekk bil på bare 4,03 meter. Bilen får fremhjulsdrift og bygges på Volkswagen-gruppens MEB-plattform for mindre kjøretøy. Den har en 226 hestekrefter sterk elektrisk motor som skal sende den fra 0 – 100 km/t på 6,9 sekunder og ha en rekkevidde opp til 440 kilometer.
Også den kom som konsept i 2019, og ambisjonen er å bringe mest mulig av konseptets friskhet og frekkhet til markedet når den kommer i 2025. UrbanRebel er designet og utviklet i Barcelona og er tøff så det holder, dog i et segment som er langt viktigere globalt enn lokalt her i Norge.
Store ord
Og den blir brukt for alt det er verd i kommunikasjonen mot nye, yngre målgrupper.
Presentasjonen fylles med et hav av buzzwords som skal karakterisere merkets verdier, eller like mye «stammen» som de velger å kalle kundene: «Følelsesladd design, provoserende, ukonvensjonell, sporty og dynamisk, sexy, oppsiktsvekkende, førerorientert, en ny helt for en ny tidsalder» og sist, men ikke minst et «kjøretøy som skal demokratisere bærekraftig urban mobilitet». Kanskje litt mye Møllers Tran?
Det er tydelig at Cupra har fått en rolle å være rebell også internt i Volkswagen-systemet, et element som skaper noe fra bunnen «uten byrdene fra fortiden».