Tre varianter av Lotus første SUV noensinne blir tilgjengelig; Eletre, Eletre S og Eletre R. Samtlige varianter benytter en 800-volts drivlinje, men det blir to ulike effektvarianter.
Innstegsmodellen Eletre og hakket opp Eletre S byr på 450 kW/603 HK, et dreiemoment på 710 Nm og en rekkevidde på 600 kilometer. Flaggskipet Eletre R er myntet på perfomance, den har 675 kW/905 HK og 985 Nm, samt en rekkevidde på 490 kilometer. Til gjengjeld lokker R-modellen med 0 til 100 km/t på 2,95 sekunder, der de andre bruker 4,5 sekunder. Toppfarten er 265 km/t.
Begge effektvariantene benytter en batteripakke på 112 kWh. Hurtiglading fra 10 til 80 prosent oppladning tar 20 minutter. En 22 kW lader er tiltenkt brukt til lading over natten hjemme.
– Kan leveres til sommeren
Angivelig har tusener av kunder bestilt elbilen, som settes i produksjon mot slutten av året.
– Vi satser på å kunne utlevere Eletre til norske kunder allerede sommeren 2023. Jeg kan ikke være mer spesifikk, fordi det er mange utfordringer i leveringskjeden om dagen, sier Lotus’ kommunikasjonssjef for den europeiske satsingen Diederik Reitsma til Finansavisen Motor.
Tidligere i dag (tirsdag 25. oktober), får vi oppgitt at innstegsmodellen Eletre starter på 887.990 kroner i Norge, Eletre S koster 1.114.990 kroner og Eletre R ligger på 1.390.990 kroner. Kan dette stemme? Vi ber kommunikasjonssjefen dobbeltsjekke tallene og etter noen runder på det nye salgshovedkontoret i Amsterdam, kommer beskjeden. Prisene er ikke inklusive moms.
Oppjustert med 25 prosent merverdiavgift på beløpet som overstiger 500.000 kroner, er fasiten; Eletre koster altså fra 984.988 kroner, Eletre S fra 1.268.738 kroner og Eletre R fra 1.613.738 kroner. Vi tar naturligvis forbehold om endringer, men prisene gir en god pekepinn fremover.
Foto: Lotus Cars
Til sammenligning koster evigunge Tesla Model X Plaid – med 1.020 HK, rekkevidde på 543 kilometer, null til 100 km/t på 2,6 sekunder og en toppfart på 262 km/t – fra 1.225.990 kroner.
Direkte salg
Norge er ett av åtte markeder som den Kina-produserte elbilen skal erobre. Lotus Norway får i første omgang salgs- og markedskontor i Oslo, mens kundene kjøper elbilene direkte fra Lotus via internett. Det ligger også i kortene at det blir muligheter for kunder å kunne se og prøve bilene.
Til helgen vil Diederik Reitsma være på plass på Oslo Motor Show for å svare på spørsmål og fortelle om den nye elbilsatsingen. Både SUV-en Eletre og sportsbilen Emira kommer dit. Foruten Norge satser Lotus på å selge elbiler i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italia, Sveits, Nederland og Belgia. På sikt skal det opprettes opplevelsessentre i Europa á la Porsche Experience. Først i 2024 står Nord-Amerika, Midtøsten, Asia, Stillehavsområdene og andre markeder klare for elbilene.
Standard på Eletre er fem kjøremodi, aktiv luftfjæring, dynamisk kurvekontroll, matrix LED-lykter, aktiv grill og 20-tommers Grey Diamond Turned alu-felger. Blir det for tamt er også 22- og 23-tommere tilgjengelige. Trådløs mobillading er standard, likedan 12-veis elektrisk justerbare forseter, fire-sonet klimaanlegg og Lidar-sensorer. I første omgang fås SUV-en i seks farger; Natron Red, Galloway Green og Stellar Black, samt avbildede Blossom Grey og Solar Yellow. Innvendig er det syntetisk skinn, tepper lagd av resirkulerte materialer og i alt 10 interiørfarger.
Gaming-teknologi
Med Geely i ryggen kan Lotus ta i bruk teknologi som selskapet aldri har vært i nærheten av tidligere. Evija-konfiguratoren benytter for lengst Unreal Engine-plattformen til Epic Games, kjent for spillhits som Fortnite, Assetto Corsa og Mortal Kombat.
Nå skal teknologien hjelpe kundene å skreddersy opplevelser og 3D-grafikk i sanntid, som kan vises på de digitale og berøringsvennlige OLED-skjermene. Det benyttes doble Qualcomm 8155 chip-er og neste generasjon «Digital Head Unit» fra mobil-tech-selskapet Ecarx, som står for «over the air»-oppdateringer av programvaren i bilen. Samarbeidspartneren Here Technologies leverer informasjon som «EV Routing», «EV Range Assistant» og «Predictive Routing». Eletre S har et 2.160-watt Reference Audio lydanlegg fra KEF, komplett med hele 23 høyttalere.
– I fremtiden skal du kunne kjøre på Nürburgring i et eget autonom-modus, røper visepresident fra Lotus Technology og Lotus Tech Innovation Centre Maximilian Szwaj.
Muligens for å hjelpe deg å finne idealsporet, før du selv skrider til verket. Eletre har blitt testet på fabrikkbanen i Hethel i Norfolk og Nürburgring Nordschleife. Følgelig har Eletre R en egen kjøremodus kalt «Track Mode», som åpner grillen fullt, mens «launch control» gir deg til tilgang til alle de 905 hestekreftene fra stillestående. Sammenlignet med de andre SUV-variantene har Eletre R lavere kjørehøyde, mens demperne og antiveltsystemet er satt opp for å takle hard lut.
– Første med fire dører
SUV-en representerer en ny verden i forhold til Elise, Exige og Evora, og det er ikke nødvendigvis kun positivt. Spørsmålet er om Lotus klarer å levere pur og enkel kjøreglede og entusiasme, samtidig som de jager høyere salgsvolum fra de mer praktiske og familievennlige modellene.
Porsche skjønte det for mange år siden, mens alle fra Bentley og Rolls-Royce til Lamborghini, Aston Martin og Ferrari – pluss et drøss andre – har fulgt etter. SUV-er må til for å overleve. Lotus sier ikke nøyaktig hvor tung Eletre er, men det er verdt å nevne at det gamle slagordet «Simplify, then add lightness» ikke nevnes med ett eneste ord på dagens lansering. I stedet ses det fremover.
– Lotus må diversifisere for å vokse, og derfor er et livsstilsprodukt perfekt for oss. Den er praktisk for hele familien og det er den første Lotus-modellen med fire dører, sier designer Ben Payne.
Den lille britiske sportsbilprodusenten er i ferd med å bli voksen. Slagordene nå er «Born British. Raised Globally» og «Unleash the Future». Med rette. Eierselskapet Geely har investert nesten 1,2 milliarder kroner (100 millioner pund) på flere fasiliteter i Storbritannia, og det er et nytt R&D-senter i Raunheim i Tyskland. I tillegg er det investert 10,7 milliarder kroner (900 millioner pund) i Kina. Eletre-modellene skal i likhet med de øvrige familie-elbilene i pipeline bygges i Wuhan.