Sa farvel til McLaren, gikk til dette

Les hele artikkelen

Det er etter hvert ganske så mange som rir på restomodbølgen ved å ta en klassisk bilmodell og modifisere den under oppussingen. Mer eller mindre vellykket. For det skal kunnskap til å ta et eksisterende design og «forbedre» det og samtidig få helhet og detaljer til å bli bra.

Profesjonell karriere

Paul Howse har definitivt det som skal til for å mestre utfordringen. Han studerte transportdesign på Royal College of Art i London i årene 2006 til 2008, og etter et internship hos Toyota ble han plukket opp av Frank Stephenson hos McLaren.

Her fikk han være med og designe ingen ringere enn McLaren P1 og de følgende modellene frem til høsten 2020.

Da gikk han freelance med sine tegneferdigheter. Både ved å skape kunstneriske tegninger og malerier, samtidig som har levde ut fascinasjonen for klassiske biler generelt og Jaguar spesielt.

SKISSER: Paul Howse startet med skisser som ble godkjent av Thornley Kelham før detaljdesign. Skissene var viktige for å finne det rette uttrykket man søkte.

Illustrasjon: PAUL HOWSE

Freelancedesigner

Halvannet år senere står hans første freelanceprosjekt ferdig, i samarbeid med restaureringseksperten Thornley Kelham.

– Jeg har vært en hot rod-fan så lenge jeg kan huske og da jeg så Thornley Kelhams første Lancia Aurelia Outlaw ble jeg så inspirert at jeg sa ja umiddelbart da jeg fikk muligheten til å bidra på deres neste prosjekt, en Jaguar XK120, sier Howse.

MANGE SMÅ MODIFIKASJONER: Poenget var å rense opp og modernisere designen ved en rekke kirurgiske inngrep uten å miste linken til fortiden.

Illustrasjon: PAUL HOWSE

Respekt

– Bare tanken på å skulle modifisere et så ikonisk design fylte meg med respekt. Du skal være veldig varsom når du går løs på en slik oppgave med dagens moderne designverktøy, men selve utførelsen skulle gjøres med håndforming av karosseridelene over en treplugg. Jeg visste at resultatet måtte være så nær originalen at den var øyeblikkelig var gjenkjennbar som en Jaguar, som om den kunne ha kommet ut av fabrikken som et spesialbygg på 1950-tallet, bare mer muskuløs og fremtredende i stilen. Litt som de gjorde på 1960-tallet med lettvektsvarianten av E-Type.

DEN FØRSTE: Paul Howses første Jaguar-design er klar. Det blir neppe den siste.

FOTO: THORNLEY KELHAM

Mer sportslig

Det mest synlige grepet er kanskje senkingen av taklinjen, som på Aureliaene. Videre har han tilført karosserisidene mer volum for en mer skulpturell utforming, slik at bilen står enda bedre på veien. Den får bedre «stance» som man sier. Noe som ble forsterket ytterligere med å fjerne mye krom og modifisere detaljer «over alt».

Resultatet er en distinkt, mer sportslig coupé med en cool og moderne look med respekt for originaldesignen.