Så dyr blir den med avgifter

Les hele artikkelen

«Fra januar 2023 er det forventet MVA på elbiler der prisen overstiger 500.000 kroner. Påslaget regnes fra leveringstidspunkt», står det i prislisten som nå er sluppet. 

Dette helt vesentlig, for de første Mercedes EQS SUV-ene ruller i land neste år. Bestiller du den bilen nå får du den en gang til sommeren, så ingen slipper unna statens avgifter gitt at momsen slår inn som varslet.

Det betyr at startprisen på 1.108.800 kroner som nå presenteres, egentlig tilsier 1.261.000 kroner. Og det kan ikke kalles en folkelig pris. 

Mye utstyr på kjøpet

At Mercedes EQS SUV ikke har en folkelig pris, er imidlertid ikke overraskende. Med et beist av et batteri på 108,4 kWh og vekt på over 2,8 tonn, er dette syvseters slagskipet ikke for hvem som helst. 

  • EQS SUV 450 4Matic med 360 hestekrefter og rekkevidde på 611 kilometer: Fra 1.261.000 inkludert avgifter.
  • EQS SUV 4Matic med 544 hestekrefter og rekkevidde på 610 kilometer: Fra 1.479.750 kroner inkludert avgifter.

    MYE UTSTYR: Det viktigste utstyret får du med på kjøpet i en Mercedes EQS SUV, men varme i rattet ligger i en pakke til over 70.000 kroner. 

    Foto: Mercedes-Benz

Prisen kan virke frisk, men Mercedes har i det minste lastet på med uvanlig mye standardutstyr denne gangen. 

Luftfjæring både foran og bak er inkludert, noe som gjør at bilen kan heves 25 millimeter ved behov. Det samme er elektriske seter foran og bak, elektrisk bakluke, elektrisk rattstamme, panoramasoltak, metallic lakk, 21-tommers felger, Burmester stereo, parkeringspakke med 360 graders kamera, Mercedes’ digitale lykter og nøkkelfri adgang. 

I tillegg kommer en voldsomt lang liste med sikkerhetssystemer du får på kjøpet. 

Embed: EQS SUV – Infogram
https://infogram.com/eqs-suv-1h8n6m3qk9j3z4x?live

Som standardutstyr fås også bakhjulsstyring på 4,5 grader, men vil du ha varme i rattet ligger dette inne i en pakke som koster 70.980 kroner ekstra. Da fås blant annet bakhjulsstyring med klasseledende 10 graders vinkel, som Mercedes har demonstrert at fungerer utmerket på sedanutgaven av EQS. 

Du kan fremdeles laste på

Selv om EQS SUV gledelig nok er ekstremt velutstyrt i utgangspunktet, må det nok legges på noe fra ekstrautstyrslisten. Vil du ha syv seter koster dette 36.504 kroner ekstra. Du må punge ut 12.376 kroner for hengerfeste som tar 1,8 tonn og AMG-pakken som gjør at bilen ser barskere ut – den koster 47.320 kroner ekstra. 

Det gedigne panelet MBUX Hyperscreen, som egentlig består av tre individuelle skjermer, er standardutstyr på den foreløpige toppmodellen EQS SUV 580. Vil du ha dette i en EQS SUV 450 4Matic koster det hele 74.880 kroner ekstra, men trøsten er at de to skjermen du ellers har som standard er fine de også. 

Over halvannen mill.

Selv om en EQS SUV nå kan virke forlokkende, og nivået på standardutstyret utvilsomt er høyt, blir sluttprisen på en bil med tilhengerfeste, varme i rattet, syv skinnseter, AMG-pakke og 22-tommers hjul ganske heftig. Du kan regne med at en EQS SUV 450 vil koste ca. 1,5 millioner kroner mens 580-modellen  vil ligge på over 1,7 millioner kroner når staten får sitt.