Rolls-Royce med ny elbil

Les hele artikkelen

«Dette er den viktigste dagen i Rolls-Royce historie, siden 4. mai 1904, da Charles Rolls and Sir Henry Royce møttes og ble enige om Ã¥ lage ‘verdens beste bil’», uttalte Rolls-Royce-sjef, Torsten Müller-Ötvös 29. september. 

Dette var dagen det på passe svulstig vis ble kjent at Rolls-Royce skal presentere en elektrisk bil. I likhet med nær sagt hver eneste annen bilprodusent skal Rolls-Royce komme med sitt svar, men selve bilen dukker ikke opp før i fjerde kvartal i 2023. 

Veldig grundig testing

Den kommende elbilen skal hete Spectre og vil bli testet over 2,5 millioner kilometer, skryter Rolls-Royce. Det tilsvarer simulering av 400 års bruk, som for noen kan låte litt i overkant voldsomt. Men for et selskap som lever av uovertruffen dekadense kan 400 års bruk kanskje være passe. 

Etter å ha gravd grundig i støvete bøker, har Rolls-Royce funnet ut at Charles Rolls eksperimenterte med en elbil i år 1900 – som en god del andre på den tiden. Rolls-Royce trekker også frem at Sir Henry Royce var fascinert av elektrifisering, og at selskapet hans blant annet bygget elektriske kranmotorer, snedig nok.

Onde tunger vil kanskje hevde at dette fiffige arkivdykket muligens er i det tynneste laget, og at Rolls-Royce uansett er tvunget til å lage elbiler fordi fossile biler er på vei ut, men artig kan det likevel hevdes å være. Dagens Rolls-Royce-sjef har tidligere uttalt at selskapet har spurt sine kunder om elektriske biler var noe de ville kjøpe, hvor svaret etter sigende skal ha vært nei. I 2011 avslørte Rolls-Royce sin elektriske 102EX, som langt på vei var en elektrisk Phantom. Denne ville altså ikke Rolls-Royce-kundene ha, og selskapet satte den heller ikke i produksjon. 

På vegne av Rolls-Royce er det lov å håpe at kundene denne gangen er blitt litt mindre elbilskeptiske, for nå melder selskapet at hele porteføljen av biler skal være elektrisk allerede i 2030. 

Har spart på navnet

Rolls-Royce melder at deres kommende elbil skal basere seg på den eksisterende aluminiumsplattformen som benyttes i dag. Det skal (noe overraskende, kanskje) ikke deles plattform med andre BMW-produkter, sies det. 

Navnet Spectre har selskapet visstnok ventet med å bruke til denne anledningen, og passer ifølge Rolls-Royce perfekt fordi det er et navn som gis til utenomjordiske versner med stor kraft og flytende åpenbaringer. Like fort som det dukker opp, forsvinner det igjen og etterlater av spenning, mystikk og nysgjerrighet, mener bilprodusenten. 

Bildene viser egentlig ikke spesielt mye spennende, men at Spectre blir en bil å glede seg til for de ultrarike med sansen for det lydløse, er det nok liten tvil om.