Rødt lys til bilbutikkene: Denne fra Volvo selges bare på nett

Les hele artikkelen

Solen skinner på Aker Brygge og en koboltblå Volvo C40, som ifølge kommunikasjons og PR-ansvarlig for Volvo Car Norway Erik Trosby skal symbolisere endringen selskapet er i ferd med å gjennomføre. Fargen heter forresten «Fjord blue» og er en av nyhetene de byr på. For å unngå at det fremmøtte pressekorpset tråkker i opplagte spor har de like godt parkert en Volvo XC40 Recharge Twin ved siden av.

Lover godt

Både Volvo C40 og XC40 Recharge Twin bygger på det Volvo kaller CMA-plattformen. Forkortelsen står for «Compact Modular Architecture», eller kompakt modulær arkitektur om du vil. Utviklingen av den startet i 2013 da Volvo var eid av kinesiske Geely, og befinner seg under skallet på XC40 og Polestar2.

Oppskriften er derfor kjent, med batteri på 78 kWh i midten, og en motor på hver aksel. Hver motor skal by på 150 kW, eller 204 hk, og 330 Nm. Tallene lover godt for ytelsene, og det blir testkjøring litt lenger utpå høsten for å finne ut om løftene innfris.

Gjenbruk og bærekraft

C40 er den første helt elektriske modellen fra Volvo, og skal altså symbolisere starten på overgangen til å bli en ren elbilprodusent innen 2030. Selv om taket har fått en lavere profil, har de gjenbrukt mye av metallet fra XC40 Recharge.

Formen på dørene er identiske, noe som blant annet sparer mye med hensyn til kollisjonstesting. Volvo sier at de også har økt andelen gjenbrukte materialer i produksjonen, noe som sikkert er bra for bærekraftig drift. C40 vil bli den første modellen fra Volvo som kun selges på nett, men for de som fortsatt foretrekker mennesker opplyser det at det skal være mulig å besøke en forhandler som veileder deg i prosessen.

Krymper

Det blir tydeligvis ikke så mange valgene en må krysse av for så kjøpet burde gå ganske greit. Volvo uttaler selv at de ikke satser på segmenter som ikke vokser, og at de sikter mot premium og elbiler. Derfor har de inkludert det aller meste på C40, og listen over tilvalg begrenser seg til 20-tommers hjul for 5.200 kroner, tonede ruter for 3.360 kroner og hengerfeste for 9.520 kroner.

Sistnevnte skal for øvrig greie 1.800 kg, men da vil nok den estimerte rekkevidden på 420 km WLTP krympe betraktelig.

 
LITEN TVIL: Interiøret gjør det lett å kjenne igjen at du sitter i en Volvo, og det fungerer godt. Bilen er mild mot kuer og bruker kunstskinn.
Foto: Ragnvald Johansen
LITEN TVIL: Interiøret gjør det lett å kjenne igjen at du sitter i en Volvo, og det fungerer godt. Bilen er mild mot kuer og bruker kunstskinn.
Foto: Ragnvald Johansen
BRUKBART: Lasterommet foran er brukbart stort, og du får en myk bag med nok til en helgetur nedi der.
Foto: Ragnvald Johansen
DOBBEL SPLITT: Den øvre takspoileren er delt i to, som en moderne tolkning av halefinnene til digre amerikanske flak på 50 og 60 –tallet. Hekken ser tøff ut med nye LED-lys.
Foto: Ragnvald Johansen
HØYT NOK: Selv om designen følger trenden med fallende taklinje, er det høyt nok i baksetet for en fullvoksen journalist uten å skalle i taket.
Foto: Ragnvald Johansen

Hindrer oppvarming

Volvo C40 er en stilig bil, og parkert side om side med XC40 Recharge blir det tydelig hvor mye mer moderne den fremstår. Det store glasstaket følger med som standard, men er ikke et soltak som kan åpnes. Volvo forteller at de har bakt inn partikler i glasset som gjør at det ser nesten sort ut fra utsiden, men er helt gjennomsiktig på innsiden. Dette skal hindre opp til 80 prosent av sollys og oppvarming.

Taket er buet, noe som gir bilen form av en SUV-coupe. Men det er allikevel plass nok i baksetet til en fullt utvokst journalist. Seteputene bak er litt korte, og kunne hatt mer støtte under knærne men dette er ikke en diger bil og de yngste vil sitte godt med god utsikt.

Vanskelig design

Forsetene er som regel noe Volvo er gode på, og dette er intet unntak. De er tilsynelatende kledd i en blanding av skinn og tekstiler, men Volvo opplyser at de ikke skreller kuer for å selge elbiler. I stedet benyttes kunstskinn, og det føles like bra mot håndflatene som ekte vare når en griper det tykke rattet.

Resten av instrumentene og konsollen levner ingen tvil om at du sitter i en Volvo, men det er også helt greit. Av og til er det vanskeligste ved design å la en overflate være i fred. På dørpanelet bak håndtaket og foran passasjersetet har de laget et lite område med mange overlappende felt, delt av skarpe linjer i forskjellige vinkler. Det skal visstnok forestille den nordiske fjellheimen, men vekker også minner om barnas produksjon av pappsløyd på SFO i forrige årtusen.

Volvo C40

 

Motor: 2 elmotor, firehjulstrekk

Effekt: 300 kW / 660 Nm

Batteri: 78 kWh

Rekkevidde: 420 km (WLTP)

0-100 km/t: 4,9 sek

Toppfart: 180 km/t

Tilhenger: 1.800 kg

Bagasjerom: 413 L

Taklast: 75 kg

Pris: 554.900 kr

Abonnement 6.890 kr pr. mnd.

Konkurransedyktig

Bortsett fra det fremstår designen både innvendig og utvendig som svært gjennomført, og gir et eksklusivt inntrykk. Frontlyktene består av en mengde LED-lys, som skal kunne håndtere opp til fem møtende biler uten å blende de samtidig med at veibanen opplyses. Bakpå er det også LED lys, og utformingen rammer inn en stilig hekk, der den delte spoileren oppå bakruten nesten blir et moderne ekko av 50-tallets bevingede amerikanere.

Produksjonen skal ifølge Volvo starte opp rundt uke 39, og de beregner de første leveringene i fjerde kvartal i år. Startprisen ligger på 554.900 kroner, og de tilbyr en abonnementsordning som et alternativ til 6.890 kroner pr. måned. Volvos Care offer er inkludert, noe som innebærer service samt slitedeler innenfor tre år eller 100.000 km, samt tre års forsikring med kasko. Alt i alt tilbyr Volvo her en meget konkurransedyktig pakke, og det blir spennende å få prøvekjøre den litt senere i år.

PIXEL: LED-lysene i frontlyktene skal kunne gjenkjenne fem møtende biler på en gang og sørge for at de ikke blir blendet.

Foto: Ragnvald Johansen