ROAM Air – et glimt av afrikansk fremtid?

Les hele artikkelen

Man skal ikke skue hunden på hårene: Denne beskjedne motorsykkelen kan komme til å snu det afrikanske mc-markedet!

La gå med at ROAM Air ikke er den mest oppsiktsvekkende motorsykkelen rent utseendemessig, men det er ikke der dens styrke ligger. Det faktum at den er elektrisk, er produsert i Afrika og er Afrikas første egenproduserte sykkel – i tillegg til at prisen er 1500 $ (ca 14.500,- kroner) gjør at den kan bli et meget godt alternativ til kontinentets aldrende kjøretøypark. I tillegg kan den være medvirkende til å redusere forurensingen som ligger som en tåke over mange afrikanske byer. Produsenten – som logisk nok heter ROAM – er fra før tungt involvert i å konvertere gamle SUV’er og nyttekjøretøy til elektrisk drift, så mc-produksjon skulle ikke by på de store utfordringene. Prosjektet blir ennå mer troverdig med tanke på at Afrika har et megastort mc-marked: Ca. 1/4 av alle motoriserte kjøretøy som selges på kontinentet er motorsykler. Markedet anslås til å ha en verdi på 90 milliarder kroner.

Produenten ROAM har laget et moderne lykteparti.

Roam Air har to batterier – det er de som ser ut som bokser midt i rammen og disse gir til sammen en rekkevidde på ca. 180 km. De kan tas ut for bytte til nyladede eller sykkelen kan kjøres på det ene mens det andre lader. ROAM Air har hele 4 ride modes, USB kontakt og en topphastighet på rundt 90. I land som Kenya, Etiopia og Sør Afrika er såkalte motorsykler-taxier populære og ROAM var kjapt ute med å sikre seg en avtale med Uber om å plassere 3000 ROAM Air rundt på kontinentet.
Det er svært lite sannsynlig at vi får se Air på våre breddegrader, men man skal ikke undervurdere dens betydning som Afrikas første egenproduserte elektriske motorsykkel. Hvis den får beholde en stor markedsandel og klarer å konvertere kontinentets mc-brukere kan den faktisk bli utrolig viktig.