Vi skriver «Mercedes-Benz SL», men egentlig heter den helt nye SL-utgaven Mercedes-AMG SL. Puslete, sekssylindrede motorer er ut. V8-motorer med doble turboer og nitrinnsautomat er inn. Selv om nye SL loves Ã¥ være en rÃ¥ere sportsbil enn det mange er vant med fra tidligere modeller, er det samtidig i høyeste grad et luksussymbol som presenteres.Â
– SL er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz, og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1952. Den nye modellen vil for første gang utvikles helt fra bunnen av hos Mercedes-AMG i Affalterbach, uttaler Mercedes-sjef Kjetil Myhre.
To motorvalg
Dette med AMG er vesentlig, for nÃ¥ er SL blitt en AMG-variant hvor alle motoriseringene er heftige. SÃ¥ langt er det to Ã¥ velge mellom hvor den snilleste av dem er SL 55 4Matic+ med firehjulsdrift, 476 hestekrefter og 700 Nm. Fra 0 til 100 km/t skal gÃ¥ unna pÃ¥ 3,9 sekunder og toppfarten er pÃ¥ 295 km/t. For mange er nok dette tilstrekkelig med krefter, men likevel introduseres ogsÃ¥ SL 63 4Matic+.Â
BÃ¥de 55- og 63-navnet er velkjent for bilkjennere. SL 63 har den samme fireliters V8-motoren som SL 55, men er pumpet opp til 585 hestekrefter og heftige 800 Nm. Fra 0 til 100 km/t tas unna pÃ¥ 3,6 sekunder mens akselerasjonen stopper pÃ¥ 315 kilometer i timen. Den mest sammenlignbare modellen fra Porsche er en 911 Carrera 4S Cabriolet som er like kjapp til 100, men butter i 305 km/t.Â
Imidlertid er det verdt Ã¥ notere seg at Porschen klarer alt dette med «bare» 450 hestekrefter og hemmeligheten ligger i vekten. En 911 4S Cab veier 1.635 kilo med PDK, mens nye SL 63 ligger pÃ¥ voldsomme 1.970 kg.Â
Strammere understell
Selv med en sÃ¥ heftig vekt, har AMG likevel jobbet mye med vektbesparing, hevdes det. Stofftaket gir en vektbesparelse pÃ¥ 21 kg sammenlignet med den utgÃ¥ende modellen med tak i metall. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t, slik kresne SL-eier forventer.Â
Nye SL er for øvrig utstyrt med aktiv bakakselstyring som standard, slik at bakhjulene styrer i samme retning som forhjulene nÃ¥r bilen kjører hurtigere enn enn 100 km/t, og motsatt nÃ¥r det gÃ¥r saktere.Â
Mercedes er opptatt av Ã¥ understreke at den nye SL-en er mer sportslig enn tidligere. Som ekstrautstyr fÃ¥s bilen med det sÃ¥kalte AMG Active Ride Control, der hydrauliske elementer erstatter konvensjonelle mekaniske stabiliseringsstenger og kompenserer for rullende bevegelser. Dette systemet kan sammenlignes med Porsches mekaniske Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), der elektriske motorer søker Ã¥ oppnÃ¥ det samme resultatet.Â
Det er uansett grunn til å håpe at nye SL blir en betraktelig mer sportslig bil enn den utgående modellen, som slett ikke var noen håpløs bil, men samtidig vektet mer mot godt voksne golfspillere enn kunder som vil kjøre fort.
Millionbil, helt sikkert
På innsiden er det et elegant, sportslig og luksuriøst interiør som presenteres. I midten står en 11,9-tommers skjerm som kan justeres elektrisk slik at den er synlig når solen skinner og taket er nede. Fiffig nok er nye SL den første modellen siden R129 kom i 1989 der det nå tilbys bakseter. Her er det plass til personer med en høyde på opptil 1,50 meter, eller golfbager om det settes mer pris på.
Den nye modellen forventes pÃ¥ norske veier i løpet av sommeren 2022, men prisen er ikke kjent. Sportsbilen AMG GT Roadster koster fra ca. 1,9 millioner kroner, som bør gi en grei indikasjon pÃ¥ hvor nye SL vil lande.Â