Rigger for gigantsalg– nå er bilen i Norge

Les hele artikkelen

Bølgen av Kina-biler på vei til Norge er ikke på langt nær over. En av de kommende modellene er Xpeng G9, som vises i Norge i disse dager. 

Dette er en stor SUV på 4,89 meter og Xpeng-sjef Claes Persson er rask med å trekke frem Audi e-tron som en aktuell konkurrent. Xpeng G9 kan vel så gjerne være et alternativ til Kina-bilene Polestar 3, Nio ES8 og giganten Hongqi E-HS9. 

KINA-CAYENNE? Nye Xpeng G9 har noen likhetstrekk med dagens utgave av Porsche Cayenne. 

Foto: Håkon Sæbø

Skilter med ekstrem egenskap

Med elbilen G9 håper Xpeng at nordmenn vil la seg friste av litt kinesisk luksus. Det vises til at baksetene har massasje, men langt mer interessant er ladehastigheten som også presenteres. Med elektrisk system på 800 volt skal visstnok Xpeng G9 kunne hurtiglades på utrolige 480 kW i hjemlandet, og i Europa er det foreløpig «bare» snakk om 300 kW. 

Dette er mer enn markedets til nå raskest hurtigladende søstermodeller, Porsche Taycan og Audi e-tron GT, som begge lader på særdeles hurtige 270 kW. 

Om Xpeng til slutt gjør alvor av de foreløpige tallene, vil G9 bryte med trenden Kina-bilene normalt har lagt seg på, der hurtigladingen for det meste har vært med skuffende lav effekt. Den elektriske sedanen Xpeng P7, som selges i Norge i dag, har kun 80 kW effekt på hurtigladeren. 

SPENNENDE: På innsiden presenterer det kinesiske bilmerket et velbygget interiør med skinn på mange flater.

Foto: Håkon Sæbø

Dette vet vi om prisen

Under presentasjonen av bilen på Lørenskog utenfor Oslo, vises det til et bagasjerom på 660 liter og at bilen skal kunne trekke minst halvannet tonn. Xpeng G9 skal etter planen selges i tre versjoner hvor den billigste kommer med bakhjulsdrift. Ønskes det firehjulsdrift koster dette ekstra, mens toppmodellen G9 Performance leveres fullutstyrt. 

Prisen på bilen avsløres ikke nå, men etter noen runder med spekulasjoner blant de oppmøtte journalistene, vedgår Persson at den dyreste utgaven av Xpeng G9 koster rundt 650.000 kroner i Kina.

TREKKRAFT: Allerede nå er det snakk om at bilen skal kunne trekke halvannet tonn, men det blir kanskje enda mer.

Foto: Håkon Sæbø

Batterikapasiteten på 98 kWh skal ifølge Xpeng være nok til å kunne kjøre 570 kilometer om bilen kun har bakhjulsdrift, mens modellene med trekk på alle fire har en rekkevidde på 520 kilometer. Dette er foreløpige tall siden bilen ennå ikke er offisielt testet. 

Toppmodellen får forøvrig 551 hestekrefter og 717 Nm, som skal være nok til å sende den over 2,3 tonn tunge bilen til 100 kilometer i timen på 3,9 sekunder, ifølge Xpeng. Heller ikke dette tallet er endelig, men det er kanskje ikke så rart tatt i betraktning at bilen fremdeles er et stykke unna. 

HYTTEBIL: Xpeng G9 har luftfjæring og bakkeklaringen kan derfor økes fra 14,5 cm til 19,5 cm.

Foto: Håkon Sæbø

Hårete mål

G9 skal utstilles i Xpengs nye salgslokalene i Bjørvika i Oslo nå – og bli værende der. De første prøvekjøringene blir ikke før tidligst i april neste år og levering vil forhåpentligvis skje fra sommeren om alt går etter planen.

Men så langt har ikke alt gått helt på skinner for Xpeng.

For temmelig nøyaktig ett år siden samlet Xpeng norsk bilpresse til et digert arrangement, der uvanlig ambisiøse salgsmål ble satt. Daværende Xpeng-salgssjef Christian Hem uttalte at Xpeng skulle selge nok biler til å ta posisjonen som ett av Norges tre største elbilmerker innen 2025. Siden har Hem forlatt selskapet. 

HOLDER PÅ PLANEN: Xpeng har tidligere uttalt at selskapet skal klatre helt til topp tre mest solgte elbilermerker i Norge i 2025. Disse planene ligger fast, forteller Xpeng-sjef Claes Persson.

Foto: Håkon Sæbø

På spørsmål om hvor mye Xpeng G9 egentlig skal selge i Norge, svarer Persson følgende:

– Vi har ikke satt noe mål. Vi tenker langsiktig. 

Likevel står det grandiose målet fast, forsikrer Persson. Xpeng skal bli å finne på topp tre-listen i Norge om drøye to år, men skal det skje må selskapet få opp dampen. 

Så langt er det kun registrert 1.127 Xpeng-er i Norge totalt, mens Kina-konkurrenten BYD ligger på 2.618 biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

I 2021 var det Tesla, Volkswagen og Audi merkene som solgte flest elbiler i Norge, ifølge OFV. Disse tre registrerte henholdsvis 20.397, 12.823 og 9.636 biler i fjor. I samme periode registrerte Xpeng bare 474 biler mens de så langt i 2022 har registrert 567 biler.