Rekordmange Formel 1-løp

Les hele artikkelen

Uken etter at Russland invaderte Ukraina, ble høstens Formel 1-løp i Sotsji avlyst. Tidlig ble det spekulert i at Kyalami i Sør-Afrika skulle bli valgt i stedet, til dels fordi Formel 1 ikke har vært på det afrikanske kontinentet siden 1993. Det ble med tanken, muligens fordi Formel 1-arrangementene får stadig oftere adresse lenger nord, der sanden er full av olje og gass.

Midtøsten i førersetet

Fire av løpene i 2023 legges til Midtøsten, med pre-sesong-testing og det første racet i Sakhir i Bahrain, i februar-mars. Deretter står Jeddah i Saudi Arabia for tur, før Formel 1-sirkuset reiser på sitt sedvanlige og heseblesende tokt på kryss og tvers av kloden.

HEKTISK: 2023-sesongen innebærer 133.570 kilometer med flyging, ifølge motorsport-journalist Pablo Elizalde.

Foto: Pablo Elizalde/Twitter

I april er det duket for Melbourne i Australia, Shanghai i Kina og Baku i Azerbaijan. I mai står Miami i USA, Imola i Italia og Monaco for tur, før juni varter opp med Barcelona i Spania, Montreal i Canada og Spielberg i Østerrike.

I juli er det Silverstone i England, Budapest i Ungarn og Spa-Francorchamps i Belgia. August og september fordeles på Zandvoort i Nederland, tilbake til Italia og Monza, før turen går til Singapore og Suzuka i Japan. I oktober er det Lusail i Qatar, Austin i USA og Mexico City, før Sao Paulo i Brazil og nykommeren Las Vegas står på tapetet. Finaleløpet finner sted på Yas Marina i Abu Dhabi i november.

Tar hensyn til Le Mans

Neste års kalender tar hensyn til legendariske Le Mans, slik at datoene ikke kolliderer. 24-timeren finner sted 10. og 11. juni, mens Formel 1 tar en pause den helgen.

Formel 1 har planer om nullutslipp innen 2030, men later ikke til å ta grep som faktisk kan hjelpe. Flere har myntet frempå at løpene bør holdes i geografisk tur og orden, uten at det har båret frem. Om man ekskluderer hjemreiser imellom løpene, vil 2023-sesongen innebære 133.570 kilometer med flyging. Noe motorsport-journalist Pablo Elizalde påpekte på Twitter.