Rekordmange F1-løp i år

Les hele artikkelen

I løpet av ni måneder, fra sesongstart i Bahrain 18. mars og frem til siste race helgen 18-20. november, blir det altså rekordmange løp. Men Kina glimrer med sitt fravær i år. Pandemien får skylden, men det ventes riktignok at banen i Shanghai er tilbake på kalenderen neste år.

Tettere racing

Selv om Formel 1-mesterskapet eies av amerikanske Liberty Media, er det fortsatt langt fra Formel 1 til Indy Cars, der alle lagene benytter det samme Dallara-chassiset, og har nær-identiske twin-turbo V6-motorer supplert av enten Honda eller Chevrolet.

HJELPER RIVALER: Avrundet hekkspoiler dytter luften opp og vekk fra bilen, for å redusere turbulensen bak.

Foto: F1

Formel 1 anno 2022 er ikke blitt like uniformt, men alle må bruke en 1,6-liters turboladet V6-motor. Andre grep skal sikre tettere racing. Hekkspoileren er formet for å dytte luftstrømmen opp og vekk fra bilen, slik at det blir mindre turbulens, og bilen bak kan ligge tettere på bilen foran. 

En 3D-diffusor som utgjør gulvet og skjørtet under bilen, gir økt marktrykk uten å ødelegge for bilene bak. Dagens F1-biler mister 35 prosent marktrykk når de ligger 20 meter bak bilen foran, og hele 46 prosent marktrykk når de er 10 meter bak. Til sammenligning mister 2022-bilene kun fire prosent marktrykk når de ligger 20 meter bak bilen foran og 18 prosent ved 10 meter.

Færre dekkbytter

Pirelli lover at de nye 18-tommersdekkene, som erstatter 13-tommerne, vil gi renere racing. Altså løpene vil avgjøres oftere på banen, enn av hvor kjapt crewet i pitlanen får ut fingrene. 

I fjor ble de nye dekkene testet i 28 dager av ni av ti lag. Williams var det eneste laget som avsto fra å teste dekkene, som i dimensjon minner mer om landeveisbiler flest. Ifølge Pirelli-sjef Mario Isola gir de nye dekkene det førerne har etterspurt; mindre overoppheting og mindre nedbrytning når de treffer kantene og sladder i svingene. Nå kan det kjøres lenger og hardere.

AERO-GREP: Frontsplitteren, aerofoiler og «winglets» over forhjulene skal manipulere luftstrømmen.

Foto: NTB

Det blir også introdusert nye hjulkapsler og aerofoiler over forhjulene, for å manipulere luftstrømmen mer effektivt. Bensinen som nyttes kalles E10 og må inneholde etanol som er produsert på en bærekraftig metode, som betyr at dens karbonfotavtrykk må være nær null.