Reiste helt til Sør-Korea for å teste en uvanlig spennende elbil

Les hele artikkelen

Pia Tjelta, Vanessa Rudjord og Synnøve Skarbø gjorde oss oppmerksomme på at det er det indre som teller. Det visste allerede Hyundai da de designet den nye elbilen Ioniq 6 som snart dukker opp i Norge.

Ikke det at bilen er stygg, men noen vil hevde at den ligner på det samme såpestykket Mercedes-Benz har skåret ut sin EQS fra, selv om den markerte hekkspoileren skiller dem fra hverandre. Det gjør selvfølgelig også størrelsen, lyktene og de mange andre detaljene, men målsettingen er den samme; lavest mulig luftmotstand. Det har de fått til etter 5.300 timer med avansert datasimulering og 500 tester i Hyundais enorme vindtunnel.

TRIVELIG: Førermiljøet i den nye Hyundai Ioniq 6 er ganske likt som i Ioniq 5, men du sitter lavere og har mye komfort- og sikkerhetsutstyr til disposisjon.

Foto: Andreas Scheel

Streamliner

Uttalt inspirert av 50-tallets Streamliner har Ioniq 6 en jevn taklinje og den flate undersiden avsluttes i en aerodynamisk diffusor. Hekkspoileren har fått winglets, hjulbuene foran en ekstra kant, logoen er felt inn i panseret, håndtakene er integrerte, kameraspeilene fanger mindre luft enn de tradisjonelle, mens aktive Air Flaps og luftinntak foran, alt bidrar til minimal luftmotstand.

Med litt velvilje minner fasongen på bilen om en høy 911 bakfra, uten sammenligning for øvrig, mens 700 såkalte Parametric Pixels lyser opp kjøre-, bak- og bremselys, inkluder de oppå den spesielle hekkspoileren. Skulderlinjen er også buet, skjørtene gjør bilen tofarget og den lave fronten er delt med et sort bånd hvor sensorene sitter.

LIK, MEN ULIK: Med en god dose velvilje minner hekken fra enkelte vinkler om en Porsche 911.

Foto: Andreas Scheel

Med en såkalt Cd-verdi på 0,21 er Ioniq 6 blant de mest aerodynamiske bilene på markedet, noe som er avgjørende for rekkevidden i en elbil. Sammenlignet med søstermodellen, SUV-en Ioniq 5, har sedanen hele 21 prosent lengre rekkevidde. Det betyr 614 kilometer for versjonen med stort batteri og bakhjulsdrift.

Pyntet

Den mest Norges-aktuelle versjonen med firehjulsdrift klarer i følge WLTP-målingen akseptable 583 kilometer med 18 tommers hjul. Gjør du som mange andre og oppgraderer til 20 tommere så bilen ser bedre ut, reduseres rekkevidden til 519 kilometer, så Tjelta, Rudjord og Skarbø hadde kanskje rett likevel?

GIMMIC: Du ser det ikke når du kjører, men litt søtt er det at gasspedalen har et «+» og bremsen et «-».

Foto: Andreas Scheel

Å oppnå disse tallene fordrer riktignok lite motorveikjøring, gunstige klimaforhold og forsiktig høyrefot, men det begynner elbilfolket å bli kjent med. En kjøretur i Seouls krevende bytrafikk, mye motorvei- og litt landeveiskjøring var ingen gunstige forutsetninger, men et forbruk på 18,4 kWh pr. 100 kilometer er bedre enn mange andre hadde klart.

Det er likevel ikke langt unna WLTP-tallet på 16,9 kWh, mens den beste bakhjulsdrevne bilen med lite batteri skal klare å presse det ned til 13,9 kWh pr. 100 kilometer. En versjon Hyundai for øvrig ikke tror blir en storselger i Norge.

TRANGT: Med to motorer er frunken kun på 12 liter, men ladeledningen får du plass til.

Foto: Andreas Scheel

Suksess

Basert på den samme E-GMP plattformen som suksessen Ioniq 5 er bygget på, er batteri, drivlinje og mye av førermiljøet likt som i SUV-en. Denne har fortsatt mange kunder på venteliste selv etter at 6.638 biler ifølge OFV er registrert (pr. 17. september) siden lanseringen i fjor.

Like mange eksemplarer blir det neppe av sedanen, selv om den også har et ryddig instrumentpanel, praktisk head-up display og en bred berøringsskjerm du raskt blir kjent med. Hastighet, grafikk og oppløsning er ikke på Tesla-nivå, men det fungerer utmerket og du kan velge litt i farger og oppsett.

FORM OG FUNKSJON: 20 tommers felger spiser litt rekkevidde, men gjør at bilen ser betydelig bedre ut.

Foto: Andreas Scheel

Det koreanske bilkonsernets V2L-system (Vehicle 2 Load) lar deg hente ut inntil 3,6 kw strøm fra batteriet til annet bruk, enten gjennom ladeporten eller et vanlig uttak i baksetet. Slik kan du også bli en reddende engel for andre elbileiere som har gått tomme for strøm.

Hyundai er intet premiummerke, men materialkvalitet, utstyrsnivå, utforming og stemningslys gjør det likevel trivelig ombord. Behagelig kunstskinn og flere andre miljøvennlige materialer dominerer, inkludert resirkulerte flasker i setene og fiskegarn i teppene. Litt hardplast nedover i bilen må du leve med, men det føles ikke kjipt.

Mye utstyr

360-graders kameraer og fjernstyrt parkeringsassistent forenkler manøvreringen. Bilen har dessuten en drøss komfort- og sikkerhetssystemer du forventer i 2022, inkludert den irriterende filskiftassistenen, som heldigvis kan slås av – hver gang du starter bilen.

UVANT: Kameraspeilene er uvante, men gir redusert luftmotstand og har en rekke funksjoner du ikke får i tradisjonelle speil.

Foto: Andreas Scheel

Justering av ratt og seter er gir en god sittestilling og det eneste du kan savne er forlengelse av sitteputen, mens ventilasjonen i setet øke komfortnivået på klamme sommerdager.

Rattet har mye av den praktiske betjeningen du ønsker, inkludert hendlene bak rattet, hvor du kan velge tre nivåer på regenereringen, pluss e-Pedal og Auto. Sistnevnte tar hensyn til både navigasjonen og trafikken, og fungerer utmerket. Stemmestyring, Apple CarPlay og OTA (Over The Air-programvareoppdateringer) gjør også hverdagen enklere.

AERODYNAMISK: Hyundai Ioniq 6 er ikke like vakker fra alle vinkler, men lav luftmotstand kommer med en pris.

Foto: Christian Bittmann

Komfortabel

Den nevnte kjøringen satte ikke bilen på de helt store utfordringene, selv om Seouls relativt kompliserte trafikkbilde kombinert med uvante kameraspeil gjør at du setter pris på rask akselerasjon når de mange sensorene og varslene forteller deg at dødvinkelen er i ferd med å fylles opp. Tradisjonelle speil er standard, men innovatørene vil ha noe nytt.

Underlaget av varierende asfaltkvalitet, betong og skjøter avgjør støynivået, mens dobbeltlaminerte ruter og god isolasjon holder desibelnivået akseptabelt, selv i tunneler. Den lave Cd-verdien holder vindstøyen nede mens stereoen fra Bose kan holde underholdningsnivået oppe. Lyd kan du også få fra drivlinjen gjennom bilens e-ASD (Electric Active Sound Design) som tilfører lyder du husker fra Star Wars, Star Trec og andre Science Fiction-filmer.

LIMOUSINE: Benplassen i baksetet er på nivå med biler med ekstra lang akselavstand, noe Ioniq 6 jo har.

Foto: Andreas Scheel

Understellet takler normal kjøring og underlag helt utmerket, mens de tre kjøreprogrammene Eco, Normal og Sport gjør mest med gassresponsen. Du kan også individualisere styringen og effekten, uten at det merkes veldig godt. Komfortabel er til slutt inntrykket du sitter igjen med.

Limousinefølelse

Den lave taklinjen og panorama soltaket spiser noe av takhøyden, men du skal være ekstra høy og mørk før det plager deg. Lengden på bilen og akselavstanden på nesten tre meter gjør at du får limousinefølelse i baksetet mens den beskjedne størrelsen på bakluken plager deg mer enn plassen i bagasjerommet. Det 60/40-delte baksetet kan uansett legges ned hvis du skal frakte ski eller andre lange gjenstander, dog med en opphevet kant over setene.

BRUKERVENNLIG: Et praktisk lite panel for klimaanlegg og hovedfunksjoner sitter under berøringsskjermen som fungerer utmerket etter litt øvelse.

Foto: Andreas Scheel

Batteriet på 53 kWh er mindre interessant i Norge, men uansett lades bilen ifølge Hyundai fra 10 til 80 prosent på 18 minutter, da det store batteriet har høyere ladeeffekt med sine 220 kW. Mens du lader har de lagt til detaljen med en helt flat midtkonsoll, slik at du enklere kan benytte PC-en hvis du ikke skal spise, shoppe eller bare kjede deg mens strømmen fylles på. De elektrisk justerbare setene har i så fall en hvilefunksjon for best mulig komfort.

2×3=6

Prisene blir trolig klare 28. oktober, men når vi vet at Ioniq 5 begynner på 499.900 med firehjulstrekk og stort batteri, bør Ioniq 6 ikke koste mer. I hvert fall hvis de har ambisjoner om å ta opp konkurransen med Polestar 2 og Tesla Model 3. Sistnevnte koster fra 494.900 med litt bedre ytelser og ubetydelig kortere rekkevidde, mens svensken er litt rimeligere med dårlige rekkevidde og ytelser.

HÅNDFRI: Fra rattet kan du styre den adaptive fartsholderen, velge kjøreprogram og styre infotainmentsystemet.

Foto: Andreas Scheel

Noen tusenlapper i vektavgift risikerer de alle å få fra nyttår, men elbilmomsen slipper de unna. Elektriske sedaner har likevel solgt relativt godt i Norge, men hadde Ioniq 6 vært en stasjonsvogn hadde den trolig blitt mer populær, selv med høyere Cd-verdi.

Hyundai Ioniq 6

 

Drivlinje To elmotorer, firehjulstrekk

HK/kW/Nm 325/239/605

0-100 km/t 5,1 sek.

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.075 kg*

L/B/H 486/188/150 cm

Batteri (netto) 77,4kWh

Rekkevidde WLTP 583

Ladeeffekt 220 kw

Tilhengervekt 750 kg

Bagasjerom 30/60 + 400 liter*

  • Pris 475.000 kr*

*Anslag

  • Pluss

Aerodynamikk

Benplass i baksetet

Utstyrsnivå

  • Minus

Sært design

Trangt bagasjerom

Kost sittepute

  • Design

Funksjonen avgjør formen av et såpestykke med noen kule detaljer.

  • Førermiljø

Hyundai har løst både brukervennligheten, utformingen og materialvalgene godt.

  • Kjøreegenskaper

Begrenset testing i Seoul, men bilen fremstår komfortabel og velkjørende.

  • Ytelser

Før elbilene var 325 hester sjukt mye, og dette holder til all normal bruk.

  • Plass

Trangt bagasjerom, men stor plass ombord, spesielt i baksetet.

  • Mye for pengene

Prisen er foreløpig ukjent, men Tesla Model 3 er en tøff konkurrent.

  • Konklusjon 7

Sær fasong og noe litt midt på treet, men Hyundai lager bra biler.