Rallystjerne med Porsche-hyllest

Les hele artikkelen

Hoonipigasus er det muntre navnet på den nye kreasjonen, som 26. juni skal delta i Pikes Peak International Hill Climb i Colorado. I år arrangeres bakkeløpet for 100. gang. Løpet finner sted på en 20 kilometer lang oppoverbakke, med 156 svinger og en høydeforskjell på 1.440 meter.

RASKEST: Før Le Mans 24-løpet i 1971 var Porsche 917/20 raskest i kvaliken, men et uhell førte til at bilen mÃ¥tte bryte hovedløpet. Kallenavnet «Pink Pig» sier seg nesten selv.

Foto: Porsche

Ken Block stiller for å vinne Pikes Peak Open, klassen for biler som ser noenlunde originale ut, men som kan modifiseres adskillig. Blant 18 deltakere i klassen finner vi også svensken Ralf Christensson, som deltar for sjette gang og stiller med en Radical RXC GT3 fra 2016. Fjorårets sammenlagtvinner, briten Robin Shute, vant med en Wolf GB08 TSC-LT. Han stiller også i år, med den italienske prototypen som ser ut som en krysning av LMP3 og formelbil. 

1.400 HK

Den nye custom-rallybilen er basert på en ombygd Porsche 912 fra 1966. Den gamle firesylinderen er byttet ut med en twin-turbo 4,0-liters sekssylindret boksermotor, fra en 2016-modell GT3 R, montert midtskips. Turboladerne er de største Garrett Racing har produsert.

– Bakkeløpet er en av hovedgrunnene til at jeg ble rallykjører. Listen av de som har kjørt her og vunnet, inkluderer mange av mine helter: Walter Röhrl, Ari Vatanen, Michele Mouton, Sebastien Loeb og Rod Millen, sier Ken Block.

IKKE VELDIG LIK: Nye Hoonipigasus ligner ikke veldig på Le Mans-raceren Porsche 917/20, men begge er rosa.

Foto: Hoonigan Racing

Hoonipigasus skal kjøre på metanol, det er tre injektorer pr. sylinder og rødlinjen er ved 9.600 omdreininger. Egenvekten er kun 1.000 kilo. Effekten overstiger 1.400 HK, fordelt 50:50 prosent foran og bak. Konstruktøren er BBi Motorsport, som tidligere har bygd flere av monsterbilene som Block har benyttet i de såkalte Gymkhana-videoene. Med rask og tett kjøring inn og ut av varehus, med bredsladder på asfalt og betong, kryssklippet med action og slow-motion-filming. Anyhoot eller any-hoon, som amerikaneren muligens ville ha sagt det…

Fyller helt ut

Porsche-designer Anatole Lapine ga 917/20-bilen den lyserosa fargen, som fort resulterte i kallenavnet «Pink Pig». Under kvaliken til Le Mans 24 i 1971, var bilen konsekvent raskest, men under løpet lå den på femteplass mot slutten, før en ulykke gjorde at den ikke kunne fullføre.

FYLLER HJULBUENE: Hoonipigasus har midtstilt motor, firehjulstrekk og brede sko som fyller hjulbuene.

Foto: Hoonigan Racing

Karosseriet på 917/20 var ekstremt bredt, men fordi sporvidden var standard, så det nærmest ut som om hjulene var begravd inni de brede hjulbuene. Årets hyllest fyller hjulbuene helt ut.