Les hele artikkelen
Oslo Motor Show pÄ LillestrÞm har i over ti Är vist at det virkelig er et marked for en stor og velregissert entusiastutstilling i Norge. Siden starten i 2009 har oppslutningen fra klubber, bileiere, bransje og ikke minst publikum Þkt fra Är til Är, til nesten 44.000 pÄ tiÄrsjubileet i 2019. Etter at 2020 selvsagt ble avskrevet, kunne man igjen Äpne dÞrene i 2021, og 47.274 takket ja og stilte fra fredag til sÞndag med rekordoppmÞte alle dager.
HJEMME IGJEN: Operasanger Kirsten Flagstad fikk denne fantastiske 1937 Lincoln i gave fra Metropolitan Opera i New York som takk for sin strÄlende kunst. Etter at den hadde vÊrt i Norge i noen tiÄr ble den eksportert. NÄ er den kjÞpt tilbake til Norge i regi av Norsk KjÞretÞyhistorisk Museum og Den norske opera, og den vil for fremtiden bli stilt ut pÄ Hunderfossen.
Foto: Rune Baashus
Suksessformel
Med showbiler av alle aldre og typer fra hele Skandinavia har Oslo Motor Show funnet en formel som fÄr publikum ut av godstolen en hÞsthelg i Äret. Her har alle avskygninger av bilhobbyen fÄtt en arena Ä vise seg frem, i Är med over 60 klubber pÄ plass i tillegg til private utstillere og bransjeaktÞrer.
Og med en engasjert utstillingsledelse pÄ Norges Varemesse i samarbeid med forlaget Albinsson & Sjöberg i Sverige har man fÄtt tilgang pÄ heftige utstillingsobjekter fra hele Norden og Europa, samt normalt USA. I Är uteble de sistnevnte, men det var det ingen som savnet. To Ärs arbeid i garasjene rundt om ble vist frem pÄ alt fra den 1906 NSU motorsykkelen vi viste for et par nummer siden til helt nyrestaurerte og nybygde biler fra grunnen.
Amcars har vÊrt ryggraden i utstillingene i Norge siden midt pÄ 1970-tallet og pÄ Oslo Motor Show florerer det av bÄde muskelbiler, veteraner og originale 1950-tallere som er svÊrt populÊre i hele Skandinavia.
JA TAKK! Porsche Center Son har utviklet sin egen «Sooner» Porsche 911 pÄ klassisk basis, og denne deltok som en av fem kandidater til tittelen «Skandinavias flotteste bil».
Foto: Rune Baashus
AVANSERT HJEMMEBYGG: Vidar Haugen pÄ Lillehammer har bygd en racinginspirert A-Ford Speedster fra grunnen, med en detaljering og finish som savner sidestykke i Norge. Han er ikke redd for Ä ta den ut pÄ stranda pÄ RÞmÞ for Ä race litt med den, men da er det bare Ä finne frem poleringssakene fÞr Oslo Motor Show. En vanvittig tÞff bil vi kommer tilbake til i Motor.
Foto: Rune Baashus
BIG RIGS: Store gutter trenger store leker!
Foto: Rune Baashus
HETERE VERSJON: Ford stilte med mange heftige biler, blant annet en ny Mustang Mach-E GT og en 2018 Ford GT.
Foto: Rune Baashus
EDVARD: Herlig gjennomfĂžrt sykkel med Edvard Grieg-tema, signert Henning Dyrkolbotn.
Foto: Rune Baashus
LEGO-AUDI: En Audi Le Mans-racer bygd i Lego-klosser i full stĂžrrelse ser du ikke hver dag.
Foto: Rune Baashus
SPLIT WINDOW: Chevrolet Corvette kom med delt bakrute bare i 1963, noe som i tillegg til en ellers vakker linjefĂžring, gjĂžr den svĂŠrt ettertraktet.
Foto: Rune Baashus
BEREIST: Olav Medhus hadde med litt av butikkbeholdningen til OMS, blant annet denne velbrukte Koenigsegg CCXR som har blitt brukt pÄ mange turer.
Foto: Rune Baashus
RENSKĂ
REN: Det er mange stilarter pÄ bygging av den legendariske 1932 Ford V8 Roadster, og stilen til danske Kennet Bo Jacobsen fra TÄstrup holdt definitivt mÄl.
Foto: Rune Baashus
GJENNOMFĂRT: 1941 Willys CoupĂ© er ogsĂ„ et yndet utgangspunkt for roddere, og Tore Meyer fra TrĂžgstad har kjĂžrt en gjennomfĂžrt stil pĂ„ sitt velbygde eksemplar.
Foto: Rune Baashus
PAINTED PATINA: Det ser kanskje ut som rust, men mye av det er nok lakk, og det mekaniske er garantert i orden. Det ser kanskje bare ikke slik ut, og det er meningen i denne herlige customstilen.
Foto: Rune Baashus
BEVARINGSVERDIG: Stilen med Ă„ beholde et lett lurvete utseende er gjennomfĂžrt og populĂŠr i Folkevogn-kretser. Gjerne med campere, som denne.
Foto: Rune Baashus
NYDELIG: Giorgetto Giugiaro hadde en finger med i design av mang en vakker bil fra 1960-tallet og utover. Som denne nydelige BMW 3.0 CSL, i showets fineste stand hos Amcar.
Foto: Rune Baashus
KULTUR PĂ
HJUL LandsrÄdet for Motorhistoriske KjÞretÞyklubber er overbygning for veteranbil- og MC-klubbene i Norge, og de viste bredden i miljÞet gjennom blant annet Volvo Amazon HerregÄrdsvogn, Volkswagen Boble Cabriolet og en tidlig Harley-Davidson.
Foto: Rune Baashus
GJENNOMFĂRT: Mange utstillere hadde lagt mye arbeid i Ă„ gjĂžre sine stands og utstillingsobjekter skikkelig gjennomfĂžrte, som dette Triumph MC-verkstedet.
Foto: Rune Baashus
Nye prosjekter
Showet er et naturlig mÄl for mange som har lagt ned hundrevis og kanskje tusenvis av timer i garasjen alene, eller sammen med kompiser for Ä skape sin drÞmmebil, enten den er original eller ombygget. Da er det hyggelig, og kanskje litt skremmende, Ä skulle premierevise foran et sÄ stort publikum.
Oslo Motor Show har ogsÄ vÊrt Ästed for kÄringen av «Skandinavias flotteste bil» gjennom disse vel ti Ärene. En kÄring som viser at det beste i Skandinavia ikke ligger tilbake for hverken restaureringer eller ombygginger andre steder i verden. Mye av showet har rett og slett verdensklasse.
BILENE VI HUSKER: En hel hall var viet til de bilmerkene og -typene som var mer eller mindre vanlige pÄ veiene fra 1970- til 1990-tallet. Her kunne publikum frÄtse i velholdte og velrestaurerte eksemplarer av bÄde bestselgere og de som lÄ nederst pÄ salgsstatistikken, men biler som vekker minner for dagens 50- til 70-Äringer fra de var unge og tok lappen. En herlig og meget populÊr tripp bare noen tiÄr tilbake i tid.
Foto: Rune Baashus
BILENE VI HUSKER: En hel hall var viet til de bilmerkene og -typene som var mer eller mindre vanlige pÄ veiene fra 1970- til 1990-tallet. Her kunne publikum frÄtse i velholdte og velrestaurerte eksemplarer av bÄde bestselgere og de som lÄ nederst pÄ salgsstatistikken, men biler som vekker minner for dagens 50- til 70-Äringer fra de var unge og tok lappen. En herlig og meget populÊr tripp bare noen tiÄr tilbake i tid.
Foto: Rune Baashus
BILENE VI HUSKER: En hel hall var viet til de bilmerkene og -typene som var mer eller mindre vanlige pÄ veiene fra 1970- til 1990-tallet. Her kunne publikum frÄtse i velholdte og velrestaurerte eksemplarer av bÄde bestselgere og de som lÄ nederst pÄ salgsstatistikken, men biler som vekker minner for dagens 50- til 70-Äringer fra de var unge og tok lappen. En herlig og meget populÊr tripp bare noen tiÄr tilbake i tid.
Foto: Rune Baashus
BILENE VI HUSKER: En hel hall var viet til de bilmerkene og -typene som var mer eller mindre vanlige pÄ veiene fra 1970- til 1990-tallet. Her kunne publikum frÄtse i velholdte og velrestaurerte eksemplarer av bÄde bestselgere og de som lÄ nederst pÄ salgsstatistikken, men biler som vekker minner for dagens 50- til 70-Äringer fra de var unge og tok lappen. En herlig og meget populÊr tripp bare noen tiÄr tilbake i tid.
Foto: Rune Baashus
BILENE VI HUSKER: En hel hall var viet til de bilmerkene og -typene som var mer eller mindre vanlige pÄ veiene fra 1970- til 1990-tallet. Her kunne publikum frÄtse i velholdte og velrestaurerte eksemplarer av bÄde bestselgere og de som lÄ nederst pÄ salgsstatistikken, men biler som vekker minner for dagens 50- til 70-Äringer fra de var unge og tok lappen. En herlig og meget populÊr tripp bare noen tiÄr tilbake i tid.
Foto: Rune Baashus
BILENE VI HUSKER: En hel hall var viet til de bilmerkene og -typene som var mer eller mindre vanlige pÄ veiene fra 1970- til 1990-tallet. Her kunne publikum frÄtse i velholdte og velrestaurerte eksemplarer av bÄde bestselgere og de som lÄ nederst pÄ salgsstatistikken, men biler som vekker minner for dagens 50- til 70-Äringer fra de var unge og tok lappen. En herlig og meget populÊr tripp bare noen tiÄr tilbake i tid.
Foto: Rune Baashus
VERDENSKLASSE: Kjell Ivar Haltvik i Ekne i TrÞndelag har lagt ned rundt 3.000 timer i oppbyggingen av denne sjokoladebrune 1913 Renault BC med historie som varebil hos Freia Chokolade fra ny. Legg merke til de stÞpte storkene pÄ sidene av bilen, som er Norges eldste registrerte varebil og en rullende Norgeshistorie gjenskapt av bare restene av bilen.
Foto: Rune Baashus
Norgeshistorie
Verdensklasse har ogsÄ den restaureringen Kjell Ivar Haltvik i Ekne i TrÞndelag har gjennomfÞrt pÄ en 1913 Renault varebil som gikk som ny hos Freia Chokoladefabrik. Et enormt arbeid pÄ opp mot 3.000 timer av en tusenkunstner av en hÄndverker.
Han har gjenskapt et stykke norsk bil- og kulturhistorie man skulle tro bÄde Freia og Renault ville bidra litt til. I hvert fall nÄr de sÄ hvor fantastisk dette arbeidet er. Men forelÞpig har det vÊrt helt stilt fra bÄde sjokoladeprodusenten og Renault-importÞren.
De har fortsatt muligheten til Ä komme i et litt bedre lys gjennom Ä hjelpe dette prosjektet, som er det fÞrste rullende objektet som har fÄtt stÞtte fra Riksantikvaren, helt over mÄlstreken og kanskje en tur til Rétromobile i Paris. Det er tross alt Norges eldste registrerte varebil og en eneste av denne Renault-typen i hele verden.
EKSKLUSIV VISITT: Arne Fredlys bilinteresse har fÞrt til mange hÞydepunkter pÄ tidligere utgaver av Oslo Motor Show med bÄde Bugatti Veyron og Chiron, samt Aston Martin Zagato og McLaren Senna. I Är stilte han med sin nydelig nedtonede, grÄ Ferrari SP2.
Foto: Rune Baashus
Superbiler
Den Monaco-baserte investoren Arne Fredly har ogsĂ„ tatt med seg en rekke godbiter til Norge gjennom disse Ă„rene og vist biler du normalt mĂ„ pĂ„ de internasjonale utstillingene for Ă„ se. Ă
rets visitt var med et eksemplar av den spesialbygde Ferrari SP2, utvilsomt et av utstillingens hÞydepunkter, sammen med bÄde en 2018 Ford GT og en rekke heftige biler fra byMedhus.
Etter et lite pandemistopp i 2020 er showet tilbake som et fast innslag pĂ„ kalenderen fĂžr vinteren griper helt tak â siste helgen i oktober.
BILINTERESSERT: Investor Arne Fredly.
Foto: Rune Baashus